loadingHybrit-projektet i norra Sverige, där gruvbolaget LKAB skulle tillverka fossilfritt stål, lades nyligen i malpåse. När och om satsningen kan återupptas är oklart. Foto: Hybritdevelopment.se
Hybrit-projektet i norra Sverige, där gruvbolaget LKAB skulle tillverka fossilfritt stål, lades nyligen i malpåse. När och om satsningen kan återupptas är oklart. Foto: Hybritdevelopment.se
Inrikes

Gröna miljardprojekt läggs på is – marknaden inte mogen

Malin Nordstrand

Den gröna omställningen har slagit av på takten. Stora aktörer lägger miljardprojekt på is i väntan på att marknaden ska hinna i kapp. Kritiker pekar på orealistiska satsningar och ett för högt tempo, andra menar att takten snarare måste öka.

En mängd gröna projekt i Sverige och runt om i världen har pausats eller lagts ner på senare tid. Svenska mångmiljardprojekt med fossilfritt stål, batterier och elektrobränslen har hamnat i rejäl gungning och bara under de senaste månaderna har flera deklarerat att man inte går vidare med sina satsningar.

Samtidigt är Sveriges ambition att vara ett föregångsland i den gröna omställningen med målet att vara fossilfritt 2045 – fem år tidigare än övriga Europa. Enligt Fossilfritt Sverige, ett regeringsinitiativ från 2015, är syftet att andra länder och företag ska vända sig till Sverige när de vill köpa eller utveckla fossilfria system. Detta ska dels gynna Sverige som exportland och dels uppmuntra andra länder till en snabbare omställning.

Gröna bränslen och produktion

Fartygsbränsle/Elektrometanol (e-metanol) är ett syntetiskt bränsle tillverkat genom att kombinera koldioxid och vätgas, producerat med hjälp av förnybar elektricitet.

Flygbränsle (SAF) kan bland annat produceras med hjälp av grön vätgas och koldioxid från industriella utsläpp, så kallad CCU (koldioxidinfångning för användning), men även från exempelvis förnybara råvaror som avfall, alger eller växter.

Fossilfritt stål tillverkas utan att använda kol eller andra fossila bränslen. I stället används vätgas i processen, vilket minskar koldioxidutsläppen betydligt. Ett exempel är den så kallade Hybrit-teknologin utvecklad av SSAB, LKAB och Vattenfall.

Grön vätgas produceras genom elektrolys av vatten med el från förnybara källor. Den anses ha en nyckelroll för ett fossilfritt samhälle och har bred potential inom industri, transport och energi. Samtidigt medför den stora tekniska, ekonomiska, infrastrukturella och säkerhetsmässiga utmaningar.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingHybrit-projektet i norra Sverige, där gruvbolaget LKAB skulle tillverka fossilfritt stål, lades nyligen i malpåse. När och om satsningen kan återupptas är oklart. Foto: Hybritdevelopment.se
Hybrit-projektet i norra Sverige, där gruvbolaget LKAB skulle tillverka fossilfritt stål, lades nyligen i malpåse. När och om satsningen kan återupptas är oklart. Foto: Hybritdevelopment.se
Inrikes

Gröna miljardprojekt läggs på is – marknaden inte mogen

Malin Nordstrand

Den gröna omställningen har slagit av på takten. Stora aktörer lägger miljardprojekt på is i väntan på att marknaden ska hinna i kapp. Kritiker pekar på orealistiska satsningar och ett för högt tempo, andra menar att takten snarare måste öka.

En mängd gröna projekt i Sverige och runt om i världen har pausats eller lagts ner på senare tid. Svenska mångmiljardprojekt med fossilfritt stål, batterier och elektrobränslen har hamnat i rejäl gungning och bara under de senaste månaderna har flera deklarerat att man inte går vidare med sina satsningar.

Samtidigt är Sveriges ambition att vara ett föregångsland i den gröna omställningen med målet att vara fossilfritt 2045 – fem år tidigare än övriga Europa. Enligt Fossilfritt Sverige, ett regeringsinitiativ från 2015, är syftet att andra länder och företag ska vända sig till Sverige när de vill köpa eller utveckla fossilfria system. Detta ska dels gynna Sverige som exportland och dels uppmuntra andra länder till en snabbare omställning.

Gröna bränslen och produktion

Fartygsbränsle/Elektrometanol (e-metanol) är ett syntetiskt bränsle tillverkat genom att kombinera koldioxid och vätgas, producerat med hjälp av förnybar elektricitet.

Flygbränsle (SAF) kan bland annat produceras med hjälp av grön vätgas och koldioxid från industriella utsläpp, så kallad CCU (koldioxidinfångning för användning), men även från exempelvis förnybara råvaror som avfall, alger eller växter.

Fossilfritt stål tillverkas utan att använda kol eller andra fossila bränslen. I stället används vätgas i processen, vilket minskar koldioxidutsläppen betydligt. Ett exempel är den så kallade Hybrit-teknologin utvecklad av SSAB, LKAB och Vattenfall.

Grön vätgas produceras genom elektrolys av vatten med el från förnybara källor. Den anses ha en nyckelroll för ett fossilfritt samhälle och har bred potential inom industri, transport och energi. Samtidigt medför den stora tekniska, ekonomiska, infrastrukturella och säkerhetsmässiga utmaningar.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024