loadingÅklagarna Frida Molander och Christer B Jarlås under en pressträff om Jetline-olyckan. Foto: Lars Schröder/TT
Åklagarna Frida Molander och Christer B Jarlås under en pressträff om Jetline-olyckan. Foto: Lars Schröder/TT
Inrikes

Gröna Lund krävs på miljoner efter dödsolyckan

TT

Åklagaren yrkar på företagsböter på sammanlagt 18 miljoner kronor för Gröna Lund och två andra företag efter Jetline-olyckan 2023. Gröna Lund åläggs att betala tolv miljoner och de andra två tre miljoner var. Nöjesparken i Stockholm nekar till brott.

Olyckan inträffade i juni 2023, då bergochdalbanan Jetline delvis spårade ur när en bärarm på undersidan av den främsta vagnen knäcktes. Tre av passagerarna föll ur vagnarna vid olyckan. En kvinna i 30-årsåldern skadades så svårt att hon avled. Ytterligare nio personer skadades, däribland flera barn.

– Vi har väckt talan i dag mot tre företag, vilket är ganska ovanligt, säger Christer B Jarlås, senior åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål på en pressträff.

Böterna som företagen åläggs att betala är bland de högsta som utdömts i Sverige, enligt Åklagarmyndigheten.

Polisinspektör Waldemar Bobeck menar att det varit en tekniskt komplicerad utredning.

– Över 88 förhör är genomförda, säger Bobeck.

Allt från de som opererade Jetline, till chefsmekaniker, ansvariga chefer och vd har förhörts.

De två bolag som utöver Gröna Lund delgetts misstanke var involverade i tillverkningen av bärarmen. Alla tre bolag har nekat till brott.

"Vi anser inte att det har begåtts något brott inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och därför nekar vi till anklagelserna. Men vi ser mycket allvarligt på händelsen", skriver nöjesparken i Stockholm i en skriftlig kommentar.

"Ingen riskbedömning"

Statens haverikommission (SHK) har riktat hård kritik mot Gröna Lund och dess rapport är en del av förundersökningen.

Boberg beskriver också brister gällande säkerhetsbyglarna i Jetline.

– Det finns brister i beställning, tillverkning och kontroll av byglarna.

– Byglarna har deformerats och tryckts fram av krafterna.

Byglarna var nästan helt uppfällt läge på de platser där personer som föll ur satt.

– Det medför att den inte utgör något skydd längre.

– Gröna Lund har inte gjort någon riskbedömning av attraktionen. Man har inte bedrivit någon uppföljning av byglarna.

"Omöjligt"

Boberg beskriver flera brister i beställningen och konstruktionen av de bärarmar som brast under olyckan. Beställningen gjordes i flera led och bland annat var det oklart att Gröna Lund var beställare av bärarmen och vad den skulle användas till.

Det saknades också en platta som ska utgöra ett stöd i svetsningen, vilket också ledde till haveriet.

– Den här svetsningen är, enligt experter, omöjlig att göra utan den här plattan som rotstöd. Då blir det bindfel.

Bärarmar bakom olycka

Olyckan inträffade den 25 juni förra året, då bergochdalbanan Jetline delvis spårade ur efter att bärarmen på undersidan av den främsta vagnen knäcktes. Bärarmens delar med hjulen på vardera sida om tåget lossnade helt och föll av.

Statens haverikommission (SHK) riktade i sin slutrapport hård kritik mot Gröna Lund. Enligt SHK var Gröna Lunds beställning av den aktuella bärarmen, som gjordes till ett annat bolag 2019, bristfällig. Även parkens kontroller var otillräckliga, enligt haverikommissionen.

SHK pekade även på brister i tillverkningen av bärarmen som en bidragande orsak till olyckan. Företaget som utförde det arbetet misstänks också för brott. Det tredje företag som delgetts misstanke är det bolag som fick i uppdrag av Gröna Lund att tillverka bärarmen, och som sedan lade ut arbetet på entreprenad utan parkens vetskap.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingÅklagarna Frida Molander och Christer B Jarlås under en pressträff om Jetline-olyckan. Foto: Lars Schröder/TT
Åklagarna Frida Molander och Christer B Jarlås under en pressträff om Jetline-olyckan. Foto: Lars Schröder/TT
Inrikes

Gröna Lund krävs på miljoner efter dödsolyckan

TT

Åklagaren yrkar på företagsböter på sammanlagt 18 miljoner kronor för Gröna Lund och två andra företag efter Jetline-olyckan 2023. Gröna Lund åläggs att betala tolv miljoner och de andra två tre miljoner var. Nöjesparken i Stockholm nekar till brott.

Olyckan inträffade i juni 2023, då bergochdalbanan Jetline delvis spårade ur när en bärarm på undersidan av den främsta vagnen knäcktes. Tre av passagerarna föll ur vagnarna vid olyckan. En kvinna i 30-årsåldern skadades så svårt att hon avled. Ytterligare nio personer skadades, däribland flera barn.

– Vi har väckt talan i dag mot tre företag, vilket är ganska ovanligt, säger Christer B Jarlås, senior åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål på en pressträff.

Böterna som företagen åläggs att betala är bland de högsta som utdömts i Sverige, enligt Åklagarmyndigheten.

Polisinspektör Waldemar Bobeck menar att det varit en tekniskt komplicerad utredning.

– Över 88 förhör är genomförda, säger Bobeck.

Allt från de som opererade Jetline, till chefsmekaniker, ansvariga chefer och vd har förhörts.

De två bolag som utöver Gröna Lund delgetts misstanke var involverade i tillverkningen av bärarmen. Alla tre bolag har nekat till brott.

"Vi anser inte att det har begåtts något brott inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och därför nekar vi till anklagelserna. Men vi ser mycket allvarligt på händelsen", skriver nöjesparken i Stockholm i en skriftlig kommentar.

"Ingen riskbedömning"

Statens haverikommission (SHK) har riktat hård kritik mot Gröna Lund och dess rapport är en del av förundersökningen.

Boberg beskriver också brister gällande säkerhetsbyglarna i Jetline.

– Det finns brister i beställning, tillverkning och kontroll av byglarna.

– Byglarna har deformerats och tryckts fram av krafterna.

Byglarna var nästan helt uppfällt läge på de platser där personer som föll ur satt.

– Det medför att den inte utgör något skydd längre.

– Gröna Lund har inte gjort någon riskbedömning av attraktionen. Man har inte bedrivit någon uppföljning av byglarna.

"Omöjligt"

Boberg beskriver flera brister i beställningen och konstruktionen av de bärarmar som brast under olyckan. Beställningen gjordes i flera led och bland annat var det oklart att Gröna Lund var beställare av bärarmen och vad den skulle användas till.

Det saknades också en platta som ska utgöra ett stöd i svetsningen, vilket också ledde till haveriet.

– Den här svetsningen är, enligt experter, omöjlig att göra utan den här plattan som rotstöd. Då blir det bindfel.

Bärarmar bakom olycka

Olyckan inträffade den 25 juni förra året, då bergochdalbanan Jetline delvis spårade ur efter att bärarmen på undersidan av den främsta vagnen knäcktes. Bärarmens delar med hjulen på vardera sida om tåget lossnade helt och föll av.

Statens haverikommission (SHK) riktade i sin slutrapport hård kritik mot Gröna Lund. Enligt SHK var Gröna Lunds beställning av den aktuella bärarmen, som gjordes till ett annat bolag 2019, bristfällig. Även parkens kontroller var otillräckliga, enligt haverikommissionen.

SHK pekade även på brister i tillverkningen av bärarmen som en bidragande orsak till olyckan. Företaget som utförde det arbetet misstänks också för brott. Det tredje företag som delgetts misstanke är det bolag som fick i uppdrag av Gröna Lund att tillverka bärarmen, och som sedan lade ut arbetet på entreprenad utan parkens vetskap.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025