Åklagaren yrkar på företagsböter på sammanlagt 18 miljoner kronor för Gröna Lund och två andra företag efter Jetline-olyckan 2023. Gröna Lund åläggs att betala tolv miljoner och de andra två tre miljoner var. Nöjesparken i Stockholm nekar till brott.
Olyckan inträffade i juni 2023, då bergochdalbanan Jetline delvis spårade ur när en bärarm på undersidan av den främsta vagnen knäcktes. Tre av passagerarna föll ur vagnarna vid olyckan. En kvinna i 30-årsåldern skadades så svårt att hon avled. Ytterligare nio personer skadades, däribland flera barn.
– Vi har väckt talan i dag mot tre företag, vilket är ganska ovanligt, säger Christer B Jarlås, senior åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål på en pressträff.
Böterna som företagen åläggs att betala är bland de högsta som utdömts i Sverige, enligt Åklagarmyndigheten.
Polisinspektör Waldemar Bobeck menar att det varit en tekniskt komplicerad utredning.
– Över 88 förhör är genomförda, säger Bobeck.
Allt från de som opererade Jetline, till chefsmekaniker, ansvariga chefer och vd har förhörts.
De två bolag som utöver Gröna Lund delgetts misstanke var involverade i tillverkningen av bärarmen. Alla tre bolag har nekat till brott.
"Vi anser inte att det har begåtts något brott inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och därför nekar vi till anklagelserna. Men vi ser mycket allvarligt på händelsen", skriver nöjesparken i Stockholm i en skriftlig kommentar.
"Ingen riskbedömning"
Statens haverikommission (SHK) har riktat hård kritik mot Gröna Lund och dess rapport är en del av förundersökningen.
Boberg beskriver också brister gällande säkerhetsbyglarna i Jetline.
– Det finns brister i beställning, tillverkning och kontroll av byglarna.
– Byglarna har deformerats och tryckts fram av krafterna.
Byglarna var nästan helt uppfällt läge på de platser där personer som föll ur satt.
– Det medför att den inte utgör något skydd längre.
– Gröna Lund har inte gjort någon riskbedömning av attraktionen. Man har inte bedrivit någon uppföljning av byglarna.
"Omöjligt"
Boberg beskriver flera brister i beställningen och konstruktionen av de bärarmar som brast under olyckan. Beställningen gjordes i flera led och bland annat var det oklart att Gröna Lund var beställare av bärarmen och vad den skulle användas till.
Det saknades också en platta som ska utgöra ett stöd i svetsningen, vilket också ledde till haveriet.
– Den här svetsningen är, enligt experter, omöjlig att göra utan den här plattan som rotstöd. Då blir det bindfel.