loadingDen som misslyckas på ett teoriprov kan komma att behöva vänta två veckor innan nästa. Arkivbild. Foto: Erik Simander/TT
Den som misslyckas på ett teoriprov kan komma att behöva vänta två veckor innan nästa. Arkivbild. Foto: Erik Simander/TT
Inrikes

Förslag: Slut på täta körkortsprov

Petra Hedbom/TT

Två obligatoriska vägledningstillfällen i stället för ett och förbud mot täta omprov. Det är några av de förändringar som Transportstyrelsen vill se för förarutbildningen i framtiden. De vill också att giltighetstiden för teoriproven förlängs.

Det är Transportstyrelsen som på uppdrag av regeringen har sett över förarutbildningssystemet för körkort B, det vill säga för personbil, och som nu lämnar över förslag på förändringar.

Ett förslag är att den som ska ta körkort ska ha två vägledningstillfällen på körskola. I dag är kravet på ett sådant tillfälle. Kravet skulle omfatta både de som utbildar sig vid trafikskola och de som utbildar sig privat.

En annan förändring är att Transportstyrelsen vill förlänga giltighetstiden på teoriprovet från dagens fyra månader till tolv. Samtidigt vill myndigheten ta bort möjligheten att skriva ett nytt teoriprov eller köra upp för tätt inpå ett som underkänts. Ett nytt prov ska få genomföras tidigast två veckor efter ett som blivit underkänt.

Andra förslag som lämnas är en ny speciell utbildning för blivande handledare som ersätter dagens introduktionsutbildning.

Transportstyrelsen vill också se utökad information om att ta körkort på andra språk än svenska och att det ska finnas mer information till körkortselever i digitala kanaler.

Skolverket bör också enligt förslaget få i uppdrag att ta fram en utbildningskurs i trafikkunskap vid komvux.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDen som misslyckas på ett teoriprov kan komma att behöva vänta två veckor innan nästa. Arkivbild. Foto: Erik Simander/TT
Den som misslyckas på ett teoriprov kan komma att behöva vänta två veckor innan nästa. Arkivbild. Foto: Erik Simander/TT
Inrikes

Förslag: Slut på täta körkortsprov

Petra Hedbom/TT

Två obligatoriska vägledningstillfällen i stället för ett och förbud mot täta omprov. Det är några av de förändringar som Transportstyrelsen vill se för förarutbildningen i framtiden. De vill också att giltighetstiden för teoriproven förlängs.

Det är Transportstyrelsen som på uppdrag av regeringen har sett över förarutbildningssystemet för körkort B, det vill säga för personbil, och som nu lämnar över förslag på förändringar.

Ett förslag är att den som ska ta körkort ska ha två vägledningstillfällen på körskola. I dag är kravet på ett sådant tillfälle. Kravet skulle omfatta både de som utbildar sig vid trafikskola och de som utbildar sig privat.

En annan förändring är att Transportstyrelsen vill förlänga giltighetstiden på teoriprovet från dagens fyra månader till tolv. Samtidigt vill myndigheten ta bort möjligheten att skriva ett nytt teoriprov eller köra upp för tätt inpå ett som underkänts. Ett nytt prov ska få genomföras tidigast två veckor efter ett som blivit underkänt.

Andra förslag som lämnas är en ny speciell utbildning för blivande handledare som ersätter dagens introduktionsutbildning.

Transportstyrelsen vill också se utökad information om att ta körkort på andra språk än svenska och att det ska finnas mer information till körkortselever i digitala kanaler.

Skolverket bör också enligt förslaget få i uppdrag att ta fram en utbildningskurs i trafikkunskap vid komvux.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024