loadingBeredskapen för sjuktransporter vid en kris behöver stärkas, enligt en kartläggning som Socialstyrelsen och E-hälsomyndigheten gjort. Arkivbild. Foto: Jonas Dagson/TT
Beredskapen för sjuktransporter vid en kris behöver stärkas, enligt en kartläggning som Socialstyrelsen och E-hälsomyndigheten gjort. Arkivbild. Foto: Jonas Dagson/TT
Inrikes

Fordon för att köra skadade vid kris saknas

TT

För att klara behovet av sjuktransporter vid kris eller krig krävs fler fordon. Nu krävs en ökad kapacitet, konstaterar Socialstyrelsen i en kartläggning.

"Vi har en stark grund att stå på, men det krävs flera åtgärder och planering för att klara transporter vid ett väpnat angrepp eller en storskalig evakuering under en Natoinsats", säger generaldirektör Björn Eriksson i ett pressmeddelande.

Kartläggningen, som Socialstyrelsen gjort ihop med E-hälsomyndigheten, visar att rutiner och strukturer kring sjuktransporter finns och är inövade. Men det saknas vissa delar.

En åtgärd för att förstärka sjuktransporterna kan vara möjligheten att bygga om civila fordon.

"Det kan handla om regionbussar som modifieras för att kunna förflytta skadade eller tåg som byggs om till mobila sjukvårdsenheter för att kunna transportera patienter längre sträckor", säger Björn Eriksson.

Myndigheterna pekar också på att den nationella samordningen för sjuktransporter vid kris och krig behöver stärkas. I dag saknas exempelvis "både tekniska och juridiska förutsättningar" att dela information mellan olika sjukvårdsaktörer.

Kartläggningen har gjorts på uppdrag av regeringen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBeredskapen för sjuktransporter vid en kris behöver stärkas, enligt en kartläggning som Socialstyrelsen och E-hälsomyndigheten gjort. Arkivbild. Foto: Jonas Dagson/TT
Beredskapen för sjuktransporter vid en kris behöver stärkas, enligt en kartläggning som Socialstyrelsen och E-hälsomyndigheten gjort. Arkivbild. Foto: Jonas Dagson/TT
Inrikes

Fordon för att köra skadade vid kris saknas

TT

För att klara behovet av sjuktransporter vid kris eller krig krävs fler fordon. Nu krävs en ökad kapacitet, konstaterar Socialstyrelsen i en kartläggning.

"Vi har en stark grund att stå på, men det krävs flera åtgärder och planering för att klara transporter vid ett väpnat angrepp eller en storskalig evakuering under en Natoinsats", säger generaldirektör Björn Eriksson i ett pressmeddelande.

Kartläggningen, som Socialstyrelsen gjort ihop med E-hälsomyndigheten, visar att rutiner och strukturer kring sjuktransporter finns och är inövade. Men det saknas vissa delar.

En åtgärd för att förstärka sjuktransporterna kan vara möjligheten att bygga om civila fordon.

"Det kan handla om regionbussar som modifieras för att kunna förflytta skadade eller tåg som byggs om till mobila sjukvårdsenheter för att kunna transportera patienter längre sträckor", säger Björn Eriksson.

Myndigheterna pekar också på att den nationella samordningen för sjuktransporter vid kris och krig behöver stärkas. I dag saknas exempelvis "både tekniska och juridiska förutsättningar" att dela information mellan olika sjukvårdsaktörer.

Kartläggningen har gjorts på uppdrag av regeringen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025