I fjol förbjöds 23 utländska fartyg att lämna svensk hamn eftersom de bedömdes som icke sjödugliga. Oroväckande, enligt Transportstyrelsen.
Ett nyttjandeförbud innebär att fartyget stoppas tills bristerna är åtgärdade.
Nyttjandeförbuden var i fjol mer än dubbelt så många som åren dessförinnan: tolv förbud 2023 och tio förbud 2022.
– Trots att gör färre inspektioner hittar vi fler fartyg med allvarliga brister. Den här typen av fartyg har vi inte sett i våra svenska vatten tidigare, det är klart oroväckande, säger myndighetens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam i ett pressmeddelande.
Även antalet brister ombord har ökat kraftigt, och var i fjol 1 576 stycken. Det kan handla om dåligt brandskydd eller brister i arbetsmiljön för besättningen.
Transportstyrelsen bedömer att fartygens försämrade skick beror på stigande fraktpriser, vilket påverkar rederierna att välja mindre seriösa flaggstater. Myndigheten ser ingen koppling mellan ökningen av antalet nyttjandeförbud och den så kallade ryska skuggflottan.