loadingTransportstyrelsen ser en oroväckande utveckling med ej sjödugliga fartyg. Fartyget på arkivbilden har ingen koppling till inspektionerna. Foto: Johan Nilsson/TT
Transportstyrelsen ser en oroväckande utveckling med ej sjödugliga fartyg. Fartyget på arkivbilden har ingen koppling till inspektionerna. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Fler fartyg på svenskt vatten inte sjödugliga

Anna Lena Wallström/TT

I fjol förbjöds 23 utländska fartyg att lämna svensk hamn eftersom de bedömdes som icke sjödugliga. Oroväckande, enligt Transportstyrelsen.

Ett nyttjandeförbud innebär att fartyget stoppas tills bristerna är åtgärdade.

Nyttjandeförbuden var i fjol mer än dubbelt så många som åren dessförinnan: tolv förbud 2023 och tio förbud 2022.

– Trots att gör färre inspektioner hittar vi fler fartyg med allvarliga brister. Den här typen av fartyg har vi inte sett i våra svenska vatten tidigare, det är klart oroväckande, säger myndighetens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam i ett pressmeddelande.

Även antalet brister ombord har ökat kraftigt, och var i fjol 1 576 stycken. Det kan handla om dåligt brandskydd eller brister i arbetsmiljön för besättningen.

Transportstyrelsen bedömer att fartygens försämrade skick beror på stigande fraktpriser, vilket påverkar rederierna att välja mindre seriösa flaggstater. Myndigheten ser ingen koppling mellan ökningen av antalet nyttjandeförbud och den så kallade ryska skuggflottan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingTransportstyrelsen ser en oroväckande utveckling med ej sjödugliga fartyg. Fartyget på arkivbilden har ingen koppling till inspektionerna. Foto: Johan Nilsson/TT
Transportstyrelsen ser en oroväckande utveckling med ej sjödugliga fartyg. Fartyget på arkivbilden har ingen koppling till inspektionerna. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Fler fartyg på svenskt vatten inte sjödugliga

Anna Lena Wallström/TT

I fjol förbjöds 23 utländska fartyg att lämna svensk hamn eftersom de bedömdes som icke sjödugliga. Oroväckande, enligt Transportstyrelsen.

Ett nyttjandeförbud innebär att fartyget stoppas tills bristerna är åtgärdade.

Nyttjandeförbuden var i fjol mer än dubbelt så många som åren dessförinnan: tolv förbud 2023 och tio förbud 2022.

– Trots att gör färre inspektioner hittar vi fler fartyg med allvarliga brister. Den här typen av fartyg har vi inte sett i våra svenska vatten tidigare, det är klart oroväckande, säger myndighetens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam i ett pressmeddelande.

Även antalet brister ombord har ökat kraftigt, och var i fjol 1 576 stycken. Det kan handla om dåligt brandskydd eller brister i arbetsmiljön för besättningen.

Transportstyrelsen bedömer att fartygens försämrade skick beror på stigande fraktpriser, vilket påverkar rederierna att välja mindre seriösa flaggstater. Myndigheten ser ingen koppling mellan ökningen av antalet nyttjandeförbud och den så kallade ryska skuggflottan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025