loadingBetalversioner av Facebook och Instagram lanserade i november i EU. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Betalversioner av Facebook och Instagram lanserade i november i EU. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Utrikes

EU-kritik mot betalkonto på Facebook

TT

EU-kommissionen anklagar sociala medier-jätten Meta för att bryta mot EU:s digitala marknadslagar, DMA.

Anledningen är att Meta sedan november erbjuder europeiska Facebook- och Instagramanvändare att betala för att slippa reklam. Det som ett svar på striktare EU-regler om att användaren måste ge sitt godkännande för att utsättas för skräddarsydda annonser och den datainsamling det innebär.

Nu anser kommissionen i en preliminär bedömning att valet – mellan att antingen betala eller att ge sitt samtycke till reklam – inte låter användaren ”utöva sin rätt att fritt” avgöra hur personlig data används.

Meta har nu en möjlighet att svara på anklagelserna från kommissionen, vars utredning löper till och med mars nästa år. Bolaget riskerar miljardböter motsvarande 10 procent av sina årliga intäkter.

Kommissionen utreder sedan tidigare även andra techbolag, som Microsoft och Apple, för brott mot de digitala marknadslagarna.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBetalversioner av Facebook och Instagram lanserade i november i EU. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Betalversioner av Facebook och Instagram lanserade i november i EU. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Utrikes

EU-kritik mot betalkonto på Facebook

TT

EU-kommissionen anklagar sociala medier-jätten Meta för att bryta mot EU:s digitala marknadslagar, DMA.

Anledningen är att Meta sedan november erbjuder europeiska Facebook- och Instagramanvändare att betala för att slippa reklam. Det som ett svar på striktare EU-regler om att användaren måste ge sitt godkännande för att utsättas för skräddarsydda annonser och den datainsamling det innebär.

Nu anser kommissionen i en preliminär bedömning att valet – mellan att antingen betala eller att ge sitt samtycke till reklam – inte låter användaren ”utöva sin rätt att fritt” avgöra hur personlig data används.

Meta har nu en möjlighet att svara på anklagelserna från kommissionen, vars utredning löper till och med mars nästa år. Bolaget riskerar miljardböter motsvarande 10 procent av sina årliga intäkter.

Kommissionen utreder sedan tidigare även andra techbolag, som Microsoft och Apple, för brott mot de digitala marknadslagarna.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024