loadingSedan tidigare är det förbjudet att ta med elsparkcyklar i tunnelbanan i Stockholm. Men nu gäller det också hopfällbara elsparkcyklar och andra mindre elfordon. Foto: Sofia Drevemo
Sedan tidigare är det förbjudet att ta med elsparkcyklar i tunnelbanan i Stockholm. Men nu gäller det också hopfällbara elsparkcyklar och andra mindre elfordon. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Elsparkcyklar förbjuds i tunnelbanan på grund av brandrisk

Epoch Times

Från och med den 25 november är det förbjudet att ha med sig hopfällbara elsparkcyklar och andra mindre elfordon i tunnelbanan i Stockholm. Orsaken är att litiumbatterierna bedöms vara en brandrisk, skriver SL i ett pressmeddelande.

Sedan tidigare är det förbjudet att ta med sig större elsparkcyklar i tunnelbanan. Det utökade förbudet gäller även hoverboards, elektriska enhjulingar och andra mindre elfordon.

– När litiumbatterier börjar brinna går förloppet snabbt, och bränderna är svåra att släcka. Det är en särskilt svår situation i tunnelbanan, där så mycket av trafiken går i tunnlar och stationerna i hög grad är inomhus, säger Pelle Rytterlund, säkerhetsdirektör på trafikförvaltningen, i ett uttalande.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSedan tidigare är det förbjudet att ta med elsparkcyklar i tunnelbanan i Stockholm. Men nu gäller det också hopfällbara elsparkcyklar och andra mindre elfordon. Foto: Sofia Drevemo
Sedan tidigare är det förbjudet att ta med elsparkcyklar i tunnelbanan i Stockholm. Men nu gäller det också hopfällbara elsparkcyklar och andra mindre elfordon. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Elsparkcyklar förbjuds i tunnelbanan på grund av brandrisk

Epoch Times

Från och med den 25 november är det förbjudet att ha med sig hopfällbara elsparkcyklar och andra mindre elfordon i tunnelbanan i Stockholm. Orsaken är att litiumbatterierna bedöms vara en brandrisk, skriver SL i ett pressmeddelande.

Sedan tidigare är det förbjudet att ta med sig större elsparkcyklar i tunnelbanan. Det utökade förbudet gäller även hoverboards, elektriska enhjulingar och andra mindre elfordon.

– När litiumbatterier börjar brinna går förloppet snabbt, och bränderna är svåra att släcka. Det är en särskilt svår situation i tunnelbanan, där så mycket av trafiken går i tunnlar och stationerna i hög grad är inomhus, säger Pelle Rytterlund, säkerhetsdirektör på trafikförvaltningen, i ett uttalande.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024