loading"Jag känner inte igen mig i alla påståenden som gjorts, men jag ser detta som en möjlighet att lyssna, växa och ta fullt ansvar som ledare", skriver Djerf på Instagram. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/SvD/TT
"Jag känner inte igen mig i alla påståenden som gjorts, men jag ser detta som en möjlighet att lyssna, växa och ta fullt ansvar som ledare", skriver Djerf på Instagram. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/SvD/TT
Inrikes

Djerfs svar efter anställdas arbetsmiljölarm

TT

Kontroll, favorisering, mobbing och offentliga utskällningar. Det har anställda på klädföretaget Djerf Avenue behövt utstå, enligt en granskning gjord av Aftonbladet. Nu har Matilda Djerf kommenterat saken i sina sociala medier.

Anställda och tidigare anställda på influeraren Matilda Djerfs, 27, företag Djerf Avenue har vittnat om "psykisk terror" på arbetsplatsen.

11 personer har, oberoende av varandra, berättat anonymt för tidningen om utskällningar, nedsättande kommentarer, favorisering och dålig arbetsmiljö.

Flera personer beskriver att gråtattacker, sömnproblem och ångest blev en del av deras vardag under tiden på företaget.

Ber om ursäkt på Instagram

Företaget svarade på kritiken och skrev till Aftonbladet att de är medvetna om problemen med arbetsmiljön och har vidtagit flera åtgärder. Matilda Djerf skrev att hon är ledsen över om någon medarbetare har känt sig illa behandlad eller mått dåligt i sin roll.

Under fredagen uttalade sig Djerf för första gången i sina sociala kanaler. I ett kommentarsfält på ett inlägg på Instagram ber hon om ursäkt och skriver att hon tar anklagelserna på största allvar.

"Jag känner inte igen mig i alla påståenden som gjorts, men jag ser detta som en möjlighet att lyssna, växa och ta fullt ansvar som ledare. Jag är fast besluten att reflektera, förbättra och främja en bättre kultur för alla, med råd och vägledning från en coach och kontinuerlig feedback", skrev hon vidare.

Starka reaktioner

Kunder, följare och andra influerare har reagerat starkt på vittnesmålen. Tonen i Djerfs kommentarsfält har hårdnat och flera har gått ut och sagt att de ska bojkotta företaget.

Matilda Djerf, som har över tre miljoner följare på Instagram, har rankas av tidningen Forbes som en av de 30 mäktigaste unga entreprenörerna i Europa. Klädföretaget Djerf Avenue omsätter hundratals miljoner kronor.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading"Jag känner inte igen mig i alla påståenden som gjorts, men jag ser detta som en möjlighet att lyssna, växa och ta fullt ansvar som ledare", skriver Djerf på Instagram. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/SvD/TT
"Jag känner inte igen mig i alla påståenden som gjorts, men jag ser detta som en möjlighet att lyssna, växa och ta fullt ansvar som ledare", skriver Djerf på Instagram. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/SvD/TT
Inrikes

Djerfs svar efter anställdas arbetsmiljölarm

TT

Kontroll, favorisering, mobbing och offentliga utskällningar. Det har anställda på klädföretaget Djerf Avenue behövt utstå, enligt en granskning gjord av Aftonbladet. Nu har Matilda Djerf kommenterat saken i sina sociala medier.

Anställda och tidigare anställda på influeraren Matilda Djerfs, 27, företag Djerf Avenue har vittnat om "psykisk terror" på arbetsplatsen.

11 personer har, oberoende av varandra, berättat anonymt för tidningen om utskällningar, nedsättande kommentarer, favorisering och dålig arbetsmiljö.

Flera personer beskriver att gråtattacker, sömnproblem och ångest blev en del av deras vardag under tiden på företaget.

Ber om ursäkt på Instagram

Företaget svarade på kritiken och skrev till Aftonbladet att de är medvetna om problemen med arbetsmiljön och har vidtagit flera åtgärder. Matilda Djerf skrev att hon är ledsen över om någon medarbetare har känt sig illa behandlad eller mått dåligt i sin roll.

Under fredagen uttalade sig Djerf för första gången i sina sociala kanaler. I ett kommentarsfält på ett inlägg på Instagram ber hon om ursäkt och skriver att hon tar anklagelserna på största allvar.

"Jag känner inte igen mig i alla påståenden som gjorts, men jag ser detta som en möjlighet att lyssna, växa och ta fullt ansvar som ledare. Jag är fast besluten att reflektera, förbättra och främja en bättre kultur för alla, med råd och vägledning från en coach och kontinuerlig feedback", skrev hon vidare.

Starka reaktioner

Kunder, följare och andra influerare har reagerat starkt på vittnesmålen. Tonen i Djerfs kommentarsfält har hårdnat och flera har gått ut och sagt att de ska bojkotta företaget.

Matilda Djerf, som har över tre miljoner följare på Instagram, har rankas av tidningen Forbes som en av de 30 mäktigaste unga entreprenörerna i Europa. Klädföretaget Djerf Avenue omsätter hundratals miljoner kronor.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024