loadingEn av årets största försäljningsperioder Black Week, gav inte samma skjuts till handeln som den brukar, enligt Svensk Handel. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
En av årets största försäljningsperioder Black Week, gav inte samma skjuts till handeln som den brukar, enligt Svensk Handel. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Black Week lyfte inte klädhandeln

TT

Den sista veckan i november gav inte samma skjuts åt klädhandeln som den brukar. Svenskarna höll i plånböckerna och e-handeln backade jämfört med förra året.

Svenskarna drogs inte med i köpfesten i samma utsträckning som vanligt under Black Week. Det visar siffror från Svensk Handels stilindex för november.

Totalt ökade försäljningen av kläder endast 1,6 procent jämfört med samma månad förra året, medan skoförsäljningen visar en negativ utveckling på -6,9 procent.

Den fysiska handeln gick något bättre än e-handeln med en ökning på 3,8 procent för kläder.

– De blygsamma siffrorna visar att många hushåll fortfarande håller hårt i plånboken, vilket sätter stor press på modeföretagen, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

– Statistik från SCB visar att hushållens svaga konsumtion under lång tid har hållit tillbaka BNP-utvecklingen.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEn av årets största försäljningsperioder Black Week, gav inte samma skjuts till handeln som den brukar, enligt Svensk Handel. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
En av årets största försäljningsperioder Black Week, gav inte samma skjuts till handeln som den brukar, enligt Svensk Handel. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Black Week lyfte inte klädhandeln

TT

Den sista veckan i november gav inte samma skjuts åt klädhandeln som den brukar. Svenskarna höll i plånböckerna och e-handeln backade jämfört med förra året.

Svenskarna drogs inte med i köpfesten i samma utsträckning som vanligt under Black Week. Det visar siffror från Svensk Handels stilindex för november.

Totalt ökade försäljningen av kläder endast 1,6 procent jämfört med samma månad förra året, medan skoförsäljningen visar en negativ utveckling på -6,9 procent.

Den fysiska handeln gick något bättre än e-handeln med en ökning på 3,8 procent för kläder.

– De blygsamma siffrorna visar att många hushåll fortfarande håller hårt i plånboken, vilket sätter stor press på modeföretagen, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

– Statistik från SCB visar att hushållens svaga konsumtion under lång tid har hållit tillbaka BNP-utvecklingen.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024