loadingEnligt statistik från Sveriges Konsumenter toppar begagnade bilar listan på det som ledde till flest klagomål förra året. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Enligt statistik från Sveriges Konsumenter toppar begagnade bilar listan på det som ledde till flest klagomål förra året. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Det klagar flest konsumenter på

TT

Begagnade bilar toppar konsumenternas lista på det som ledde till flest klagomål förra året, visar statistik från Sveriges Konsumenter.

Fordon toppar listan med 21,5 procent och begagnade bilar står för mer än hälften av klagomålen. Därefter handlar det om reparation och underhåll inom kategorin.

Sveriges Konsumenter hoppades att en minskning skulle ske efter att Blocket lovat bättring när en granskning av Råd & Rön 2023 visade att svartlistade bilhandlare som inte följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer kunde annonsera på säljsajten – vilket stred mot sajtens riktlinjerna.

"Det är tvärtom fler som fått problem med köp av begagnade bilar. I den här kategorin ser vi en ökning på nio procent jämfört med förra året. Det är en stor besvikelse", säger Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter, i ett pressmeddelande.

Utöver bilar klagas det även om sådant som telefoni, vitvaror, kläder och datorer.

Tätt efter begagnade bilar är hantverkstjänster i topp, enligt statistik som landets kommunala konsumentrådgivare rapporterat in. Det är något som återkommit tidigare år och enligt en uppskattning från Konsumentverket står tjänsterna för en stor del av den samlade konsumentskadan på 40 miljarder kronor.

Köpen vi klagade mest på 2024

Fordon: 21,5 procent

Boende: 16 procent

Telekom: 9 procent

Hem och hushåll: 8 procent

Kläder, skor och accessoarer: 5 procent (kläder står för mer än hälften av ärendena)

Fritid och hobby: 5 procent (många ärenden inom sport och fritid, som gymkort, men även biljetter och lotterier)

Hemelektronik: 4,5 procent

Energi och värme: 4 procent

Resa: 4 procent

Hälsa och skönhet: 3,5 procent (hälsokost dominerar stort)

Källa: Sveriges Konsumenter

(TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEnligt statistik från Sveriges Konsumenter toppar begagnade bilar listan på det som ledde till flest klagomål förra året. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Enligt statistik från Sveriges Konsumenter toppar begagnade bilar listan på det som ledde till flest klagomål förra året. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Det klagar flest konsumenter på

TT

Begagnade bilar toppar konsumenternas lista på det som ledde till flest klagomål förra året, visar statistik från Sveriges Konsumenter.

Fordon toppar listan med 21,5 procent och begagnade bilar står för mer än hälften av klagomålen. Därefter handlar det om reparation och underhåll inom kategorin.

Sveriges Konsumenter hoppades att en minskning skulle ske efter att Blocket lovat bättring när en granskning av Råd & Rön 2023 visade att svartlistade bilhandlare som inte följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer kunde annonsera på säljsajten – vilket stred mot sajtens riktlinjerna.

"Det är tvärtom fler som fått problem med köp av begagnade bilar. I den här kategorin ser vi en ökning på nio procent jämfört med förra året. Det är en stor besvikelse", säger Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter, i ett pressmeddelande.

Utöver bilar klagas det även om sådant som telefoni, vitvaror, kläder och datorer.

Tätt efter begagnade bilar är hantverkstjänster i topp, enligt statistik som landets kommunala konsumentrådgivare rapporterat in. Det är något som återkommit tidigare år och enligt en uppskattning från Konsumentverket står tjänsterna för en stor del av den samlade konsumentskadan på 40 miljarder kronor.

Köpen vi klagade mest på 2024

Fordon: 21,5 procent

Boende: 16 procent

Telekom: 9 procent

Hem och hushåll: 8 procent

Kläder, skor och accessoarer: 5 procent (kläder står för mer än hälften av ärendena)

Fritid och hobby: 5 procent (många ärenden inom sport och fritid, som gymkort, men även biljetter och lotterier)

Hemelektronik: 4,5 procent

Energi och värme: 4 procent

Resa: 4 procent

Hälsa och skönhet: 3,5 procent (hälsokost dominerar stort)

Källa: Sveriges Konsumenter

(TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025