loadingAffärsklimatet i Dubai i Förenade Arabemiraten uppskattas av svenska företag. Arkivbild. Foto: Kamran Jebreili/AP/TT
Affärsklimatet i Dubai i Förenade Arabemiraten uppskattas av svenska företag. Arkivbild. Foto: Kamran Jebreili/AP/TT
Inrikes

Dämpad optimism hos svenska företag i världen

Joakim Magnå/TT

Indien, Förenade Arabemiraten och Saudiarabien sticker ut som de hetaste länderna för svenska företag att investera i framöver. Men generellt råder en minskad optimism i skuggan av geopolitiska spänningar och protektionism.

– Dels beror det på att den europeiska ekonomin fortfarande hackar. Det andra är att handelskriget mellan framför allt USA och Kina intensifieras och utvecklas i fel riktning. Det där färgar bilden av hur utrikeshandeln fungerar, säger Jan Larsson, vd på halvstatliga Business Sweden.

En majoritet av svenska företag som verkar på världsmarknaden har blivit mindre optimistiska om affärsklimatet utomlands jämfört med i fjol, visar Business Swedens rapport ”Global Business Climate Survey 2024”, som bygger på en enkät med över 1 700 företag.

Affärsklimatet utomlands

Representanter för mer än 1 700 svenska företag har svarat på frågor om det lokala affärsklimatet på 24 utländska marknader.

Några resultat:

Optimismen minskar. 2022 tyckte 51 procent av företagen att affärsklimatet var bra eller väldigt bra. Nu är samma siffra 37 procent. 45 procent har en neutral inställning.

65 procent förväntar sig ökad omsättning det kommande året och 48 procent planerar att öka sina globala investeringar.

82 procent upplever att Sveriges varumärke är en fördel för affärerna.

43 procent lyfter fram klimat och miljö som en viktig faktor i kundernas köpbeslut.

70 procent av företagen var lönsamma förra året. Bara 13 procent hade ett negativt resultat.

Källa: Global Business Climate Survey 2024

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingAffärsklimatet i Dubai i Förenade Arabemiraten uppskattas av svenska företag. Arkivbild. Foto: Kamran Jebreili/AP/TT
Affärsklimatet i Dubai i Förenade Arabemiraten uppskattas av svenska företag. Arkivbild. Foto: Kamran Jebreili/AP/TT
Inrikes

Dämpad optimism hos svenska företag i världen

Joakim Magnå/TT

Indien, Förenade Arabemiraten och Saudiarabien sticker ut som de hetaste länderna för svenska företag att investera i framöver. Men generellt råder en minskad optimism i skuggan av geopolitiska spänningar och protektionism.

– Dels beror det på att den europeiska ekonomin fortfarande hackar. Det andra är att handelskriget mellan framför allt USA och Kina intensifieras och utvecklas i fel riktning. Det där färgar bilden av hur utrikeshandeln fungerar, säger Jan Larsson, vd på halvstatliga Business Sweden.

En majoritet av svenska företag som verkar på världsmarknaden har blivit mindre optimistiska om affärsklimatet utomlands jämfört med i fjol, visar Business Swedens rapport ”Global Business Climate Survey 2024”, som bygger på en enkät med över 1 700 företag.

Affärsklimatet utomlands

Representanter för mer än 1 700 svenska företag har svarat på frågor om det lokala affärsklimatet på 24 utländska marknader.

Några resultat:

Optimismen minskar. 2022 tyckte 51 procent av företagen att affärsklimatet var bra eller väldigt bra. Nu är samma siffra 37 procent. 45 procent har en neutral inställning.

65 procent förväntar sig ökad omsättning det kommande året och 48 procent planerar att öka sina globala investeringar.

82 procent upplever att Sveriges varumärke är en fördel för affärerna.

43 procent lyfter fram klimat och miljö som en viktig faktor i kundernas köpbeslut.

70 procent av företagen var lönsamma förra året. Bara 13 procent hade ett negativt resultat.

Källa: Global Business Climate Survey 2024

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025