loadingAstronauterna Barry “Butch” Wilmore och Suni Williams i vestibulen mellan rymdstationen ISS och rymdfarkosten Starliner. Bilden är tagen 13 juni. Foto: Nasa via AP/TT
Astronauterna Barry “Butch” Wilmore och Suni Williams i vestibulen mellan rymdstationen ISS och rymdfarkosten Starliner. Bilden är tagen 13 juni. Foto: Nasa via AP/TT
Vetenskap

Åtta dagar i rymden kan bli åtta månader

Tove Christensen/TT

De skulle vara i rymden i åtta dagar – men kan bli kvar till våren 2025. Boeing som tillverkat den olycksdrabbade rymdfarkosten riskerar en svidande prestigeförlust medan astronauterna tycks sitta lugnt i båten.

– De flesta vill vara kvar längre, säger astronauten Christer Fuglesang.

Boeings första bemannade rymdfarkost Starliner skulle komma tillbaka åtta dagar efter det att den lämnat jorden den 5 juni. Men den är fortfarande dockad vid den internationella rymdstationen ISS och Nasas astronauter Barry “Butch” Wilmore och Suni Williams är kvar.

Den svenska astronauten Christer Fuglesang gjorde sin första flygning med Williams. Enligt honom var astronauterna medvetna om att rymdresan kunde förlängas.

– De flesta vill vara kvar längre, säger han till TT.

– Planerar man att vara uppe ett halvår och efter fyra månader får veta att det blir ett halvår till är det inte säkert att alla uppskattar det. Men de här två tror jag inte är speciellt bekymrade.

Olycksdrabbad testflygning

Testflygningen av Starliner till ISS gjordes efter år av förseningar. Men under resan drabbades farkosten av heliumläckage och flera styrraketer slutade fungera.

Hemfärden har sedan dess skjutits upp flera gånger.

Problemen har fått konkurrenten Space X att skjuta på en rymdresa som skulle ta fyra astronauter till ISS till tidigast den 24 september. Bolaget undersöker om de bara ska skicka upp två astronauter för att kunna ta med sig Williams och Wilmore. Den hemresan beräknas i så fall bli av först i februari 2025.

För astronauternas del finns "rejält med marginal" på ISS när det gäller mat och liknande, enligt Fuglesang. Den förlängda vistelsen blir en möjlighet att fortsätta arbeta.

– Det var inte otänkbart att det skulle bli såhär. Så i backup-planen har man grejer för dem att göra om de skulle bli kvar längre.

Hårt bakslag

Nasas hållning har varit att hemresan ska ske med Starliner men eventuella nya besked väntas i augusti. Ett scenario är att Starliner åker hem tom innan Space X anländer. Det skulle i så fall bli det största bakslaget hittills för Boeings rymdprogram.

2014 fick Boeing och Space X miljardkontrakt för att leverera farkoster till ISS. Sedan Space X lyckades med sin första tur 2020 har bolaget transporterat tiotals personer.

Boeings satsning har å andra sidan kantats av förseningar och bakslag.

I Nasas ledning pågår intensiva diskussioner om hur astronauterna ska tas hem. Ett orosmoln är att man inte hittat orsaken till problemen med styrraketerna, vilket gör en hemresa med Starliner riskfylld, enligt en källa till CNBC.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAstronauterna Barry “Butch” Wilmore och Suni Williams i vestibulen mellan rymdstationen ISS och rymdfarkosten Starliner. Bilden är tagen 13 juni. Foto: Nasa via AP/TT
Astronauterna Barry “Butch” Wilmore och Suni Williams i vestibulen mellan rymdstationen ISS och rymdfarkosten Starliner. Bilden är tagen 13 juni. Foto: Nasa via AP/TT
Vetenskap

Åtta dagar i rymden kan bli åtta månader

Tove Christensen/TT

De skulle vara i rymden i åtta dagar – men kan bli kvar till våren 2025. Boeing som tillverkat den olycksdrabbade rymdfarkosten riskerar en svidande prestigeförlust medan astronauterna tycks sitta lugnt i båten.

– De flesta vill vara kvar längre, säger astronauten Christer Fuglesang.

Boeings första bemannade rymdfarkost Starliner skulle komma tillbaka åtta dagar efter det att den lämnat jorden den 5 juni. Men den är fortfarande dockad vid den internationella rymdstationen ISS och Nasas astronauter Barry “Butch” Wilmore och Suni Williams är kvar.

Den svenska astronauten Christer Fuglesang gjorde sin första flygning med Williams. Enligt honom var astronauterna medvetna om att rymdresan kunde förlängas.

– De flesta vill vara kvar längre, säger han till TT.

– Planerar man att vara uppe ett halvår och efter fyra månader får veta att det blir ett halvår till är det inte säkert att alla uppskattar det. Men de här två tror jag inte är speciellt bekymrade.

Olycksdrabbad testflygning

Testflygningen av Starliner till ISS gjordes efter år av förseningar. Men under resan drabbades farkosten av heliumläckage och flera styrraketer slutade fungera.

Hemfärden har sedan dess skjutits upp flera gånger.

Problemen har fått konkurrenten Space X att skjuta på en rymdresa som skulle ta fyra astronauter till ISS till tidigast den 24 september. Bolaget undersöker om de bara ska skicka upp två astronauter för att kunna ta med sig Williams och Wilmore. Den hemresan beräknas i så fall bli av först i februari 2025.

För astronauternas del finns "rejält med marginal" på ISS när det gäller mat och liknande, enligt Fuglesang. Den förlängda vistelsen blir en möjlighet att fortsätta arbeta.

– Det var inte otänkbart att det skulle bli såhär. Så i backup-planen har man grejer för dem att göra om de skulle bli kvar längre.

Hårt bakslag

Nasas hållning har varit att hemresan ska ske med Starliner men eventuella nya besked väntas i augusti. Ett scenario är att Starliner åker hem tom innan Space X anländer. Det skulle i så fall bli det största bakslaget hittills för Boeings rymdprogram.

2014 fick Boeing och Space X miljardkontrakt för att leverera farkoster till ISS. Sedan Space X lyckades med sin första tur 2020 har bolaget transporterat tiotals personer.

Boeings satsning har å andra sidan kantats av förseningar och bakslag.

I Nasas ledning pågår intensiva diskussioner om hur astronauterna ska tas hem. Ett orosmoln är att man inte hittat orsaken till problemen med styrraketerna, vilket gör en hemresa med Starliner riskfylld, enligt en källa till CNBC.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024