De skulle vara i rymden i åtta dagar – men kan bli kvar till våren 2025. Boeing som tillverkat den olycksdrabbade rymdfarkosten riskerar en svidande prestigeförlust medan astronauterna tycks sitta lugnt i båten.
– De flesta vill vara kvar längre, säger astronauten Christer Fuglesang.
Boeings första bemannade rymdfarkost Starliner skulle komma tillbaka åtta dagar efter det att den lämnat jorden den 5 juni. Men den är fortfarande dockad vid den internationella rymdstationen ISS och Nasas astronauter Barry “Butch” Wilmore och Suni Williams är kvar.
Den svenska astronauten Christer Fuglesang gjorde sin första flygning med Williams. Enligt honom var astronauterna medvetna om att rymdresan kunde förlängas.
– De flesta vill vara kvar längre, säger han till TT.
– Planerar man att vara uppe ett halvår och efter fyra månader får veta att det blir ett halvår till är det inte säkert att alla uppskattar det. Men de här två tror jag inte är speciellt bekymrade.
Olycksdrabbad testflygning
Testflygningen av Starliner till ISS gjordes efter år av förseningar. Men under resan drabbades farkosten av heliumläckage och flera styrraketer slutade fungera.
Hemfärden har sedan dess skjutits upp flera gånger.
Problemen har fått konkurrenten Space X att skjuta på en rymdresa som skulle ta fyra astronauter till ISS till tidigast den 24 september. Bolaget undersöker om de bara ska skicka upp två astronauter för att kunna ta med sig Williams och Wilmore. Den hemresan beräknas i så fall bli av först i februari 2025.
För astronauternas del finns "rejält med marginal" på ISS när det gäller mat och liknande, enligt Fuglesang. Den förlängda vistelsen blir en möjlighet att fortsätta arbeta.
– Det var inte otänkbart att det skulle bli såhär. Så i backup-planen har man grejer för dem att göra om de skulle bli kvar längre.
Hårt bakslag
Nasas hållning har varit att hemresan ska ske med Starliner men eventuella nya besked väntas i augusti. Ett scenario är att Starliner åker hem tom innan Space X anländer. Det skulle i så fall bli det största bakslaget hittills för Boeings rymdprogram.
2014 fick Boeing och Space X miljardkontrakt för att leverera farkoster till ISS. Sedan Space X lyckades med sin första tur 2020 har bolaget transporterat tiotals personer.
Boeings satsning har å andra sidan kantats av förseningar och bakslag.
I Nasas ledning pågår intensiva diskussioner om hur astronauterna ska tas hem. Ett orosmoln är att man inte hittat orsaken till problemen med styrraketerna, vilket gör en hemresa med Starliner riskfylld, enligt en källa till CNBC.