loadingFords vd Jim Farley presenterar en batterifabrik i Marshall, Michigan. Ford är ett av de största företagen som nu ser över sin DEI-policy. Foto: Bill Pugliano/Getty Images
Fords vd Jim Farley presenterar en batterifabrik i Marshall, Michigan. Ford är ett av de största företagen som nu ser över sin DEI-policy. Foto: Bill Pugliano/Getty Images
Utrikes

Allt fler företag överger mångfaldsprogrammen

Kevin Stocklin

När fordonsjätten Ford nyligen vidtog åtgärder som signalerar att man tar avstånd från DEI (diversity, equity and inclusion), som blivit en allt större faktor inom den amerikanska företagsvärlden på senare år, var man bara den senaste i raden.

DEI, ett koncept som kan översättas ungefär med ”mångfald, jämlikhet och inkludering”, har mött allt mer kritik den senaste tiden. Det kan ses som en vidareutveckling eller ompaketering av tidigare koncept som i stora drag handlar om att företag ska ta mer hänsyn till olika sociala och ideologiska parametrar – tydligt rödgröna och progressiva sådana – i stället för bara aktieägarnas vinstintressen.

I praktiken har det bland annat kommit att handla om att ideologiskt drivna HR-avdelningar fått omfattande makt över anställningar, och att faktorer som ras, kön och sexuell läggning snarare än kompetens och lämplighet har kommit att styra. Även en del reklamkampanjer och företagskommunikation som har fått företag att tappa kunder, varumärken att skadas och rena produktbojkotter att organiseras, har väckt uppmärksamhet de senaste åren.

Fortune 100

Fortune 100 är de översta 100 företagen på den större listan Fortune 500, som publiceras av tidskriften Fortune sedan 1955.

Listan avser amerikanska företag och rankningen är baserad på deras omsättning för det föregående bokföringsåret.

Det finns även en större Fortune 1000-lista.

2020 representerade Fortune 500-företagen ungefär två tredjedelar av USA:s bruttonationalprodukt.

2024 års Fortune 100-lista toppas av Walmart, Amazon, Apple, United Health Group och Berkshire Hathaway.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFords vd Jim Farley presenterar en batterifabrik i Marshall, Michigan. Ford är ett av de största företagen som nu ser över sin DEI-policy. Foto: Bill Pugliano/Getty Images
Fords vd Jim Farley presenterar en batterifabrik i Marshall, Michigan. Ford är ett av de största företagen som nu ser över sin DEI-policy. Foto: Bill Pugliano/Getty Images
Utrikes

Allt fler företag överger mångfaldsprogrammen

Kevin Stocklin

När fordonsjätten Ford nyligen vidtog åtgärder som signalerar att man tar avstånd från DEI (diversity, equity and inclusion), som blivit en allt större faktor inom den amerikanska företagsvärlden på senare år, var man bara den senaste i raden.

DEI, ett koncept som kan översättas ungefär med ”mångfald, jämlikhet och inkludering”, har mött allt mer kritik den senaste tiden. Det kan ses som en vidareutveckling eller ompaketering av tidigare koncept som i stora drag handlar om att företag ska ta mer hänsyn till olika sociala och ideologiska parametrar – tydligt rödgröna och progressiva sådana – i stället för bara aktieägarnas vinstintressen.

I praktiken har det bland annat kommit att handla om att ideologiskt drivna HR-avdelningar fått omfattande makt över anställningar, och att faktorer som ras, kön och sexuell läggning snarare än kompetens och lämplighet har kommit att styra. Även en del reklamkampanjer och företagskommunikation som har fått företag att tappa kunder, varumärken att skadas och rena produktbojkotter att organiseras, har väckt uppmärksamhet de senaste åren.

Fortune 100

Fortune 100 är de översta 100 företagen på den större listan Fortune 500, som publiceras av tidskriften Fortune sedan 1955.

Listan avser amerikanska företag och rankningen är baserad på deras omsättning för det föregående bokföringsåret.

Det finns även en större Fortune 1000-lista.

2020 representerade Fortune 500-företagen ungefär två tredjedelar av USA:s bruttonationalprodukt.

2024 års Fortune 100-lista toppas av Walmart, Amazon, Apple, United Health Group och Berkshire Hathaway.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024