Trafikverket anklagar lastbilarna och åkerierna för det senaste dygnets vägkaos i Skåne. Men Sveriges åkeriföretag slår tillbaka och pekar på bland annat dålig plogning.
– Där ser vi att det kan vässas till ytterligare, säger kommunikationschef Charlotta Sved.
Under fredagskvällen stängdes delar av E22 i Skåne när lastbilar och bilar behövde bärgas i det snöoväder som drog in över länet – även på E6 bärgades lastbilar.
Branschorganisationen Sveriges åkeriföretag anser att den stora trafikpåverkan har flera orsaker. Dels finns inga krav på vinterdäck för tunga fordon förrän 1 december medan organisationen vill se krav från 1 november.
– Det första fordonet får inte stanna för då blir det den här långa kön, med fem centimeter snö och halt under, då har man svårt att komma i gång. Är det dessutom en backe framför, då spelar det nästan ingen roll vilka däck du har, säger Charlotta Sved.
Behövs bättre halkbekämpning
Bättre halkbekämpning och att det finns mer resurser till väghållningen är också något organisationen efterfrågar.
– Alla har ett ansvar när man ska ut, men det förutsätter att det gjorts så mycket som möjligt och att det finns resurser som plogar. Där ser vi att det kan vässas till ytterligare.
Åkerier har ofta krav att leverera en viss vara vid en viss tid och görs inte det får företaget vite. Charlotta Sved lyfter att företagen måste ha en dialog med kunden om de inte kan köra i väglaget. Sveriges åkeriföretag anser även att det behövs fler rastplatser.
– Är man redan på väg har man ofta ingenstans att stanna för rastplatserna blir ofta fulla direkt.
Information till utländska förare
Många lastbilar på Sveriges vägar är utländska. Sveriges åkeriföretag vill därför se att Trafikverket når ut bredare med trafik- och väderinformation, speciellt efter situationen förra vintern på E22. Charlotta Sved lyfter även att de utländska chaufförerna har en stor press på sig att leverera.
– Det ligger mycket eget ansvar på företag om de vet att de ska skicka ett fordon in i ett annat land.