loadingEn lastbil halkade i diket på väg 103 utanför Lund på fredagskvällen. Foto: Johan Nilsson/TT
En lastbil halkade i diket på väg 103 utanför Lund på fredagskvällen. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Åkerierna slår tillbaka: ”Alla har ett ansvar”

Tove Christensen/TT

Trafikverket anklagar lastbilarna och åkerierna för det senaste dygnets vägkaos i Skåne. Men Sveriges åkeriföretag slår tillbaka och pekar på bland annat dålig plogning.

– Där ser vi att det kan vässas till ytterligare, säger kommunikationschef Charlotta Sved.

Under fredagskvällen stängdes delar av E22 i Skåne när lastbilar och bilar behövde bärgas i det snöoväder som drog in över länet – även på E6 bärgades lastbilar.

Branschorganisationen Sveriges åkeriföretag anser att den stora trafikpåverkan har flera orsaker. Dels finns inga krav på vinterdäck för tunga fordon förrän 1 december medan organisationen vill se krav från 1 november.

– Det första fordonet får inte stanna för då blir det den här långa kön, med fem centimeter snö och halt under, då har man svårt att komma i gång. Är det dessutom en backe framför, då spelar det nästan ingen roll vilka däck du har, säger Charlotta Sved.

Behövs bättre halkbekämpning

Bättre halkbekämpning och att det finns mer resurser till väghållningen är också något organisationen efterfrågar.

– Alla har ett ansvar när man ska ut, men det förutsätter att det gjorts så mycket som möjligt och att det finns resurser som plogar. Där ser vi att det kan vässas till ytterligare.

Åkerier har ofta krav att leverera en viss vara vid en viss tid och görs inte det får företaget vite. Charlotta Sved lyfter att företagen måste ha en dialog med kunden om de inte kan köra i väglaget. Sveriges åkeriföretag anser även att det behövs fler rastplatser.

– Är man redan på väg har man ofta ingenstans att stanna för rastplatserna blir ofta fulla direkt.

Information till utländska förare

Många lastbilar på Sveriges vägar är utländska. Sveriges åkeriföretag vill därför se att Trafikverket når ut bredare med trafik- och väderinformation, speciellt efter situationen förra vintern på E22. Charlotta Sved lyfter även att de utländska chaufförerna har en stor press på sig att leverera.

– Det ligger mycket eget ansvar på företag om de vet att de ska skicka ett fordon in i ett annat land.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEn lastbil halkade i diket på väg 103 utanför Lund på fredagskvällen. Foto: Johan Nilsson/TT
En lastbil halkade i diket på väg 103 utanför Lund på fredagskvällen. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Åkerierna slår tillbaka: ”Alla har ett ansvar”

Tove Christensen/TT

Trafikverket anklagar lastbilarna och åkerierna för det senaste dygnets vägkaos i Skåne. Men Sveriges åkeriföretag slår tillbaka och pekar på bland annat dålig plogning.

– Där ser vi att det kan vässas till ytterligare, säger kommunikationschef Charlotta Sved.

Under fredagskvällen stängdes delar av E22 i Skåne när lastbilar och bilar behövde bärgas i det snöoväder som drog in över länet – även på E6 bärgades lastbilar.

Branschorganisationen Sveriges åkeriföretag anser att den stora trafikpåverkan har flera orsaker. Dels finns inga krav på vinterdäck för tunga fordon förrän 1 december medan organisationen vill se krav från 1 november.

– Det första fordonet får inte stanna för då blir det den här långa kön, med fem centimeter snö och halt under, då har man svårt att komma i gång. Är det dessutom en backe framför, då spelar det nästan ingen roll vilka däck du har, säger Charlotta Sved.

Behövs bättre halkbekämpning

Bättre halkbekämpning och att det finns mer resurser till väghållningen är också något organisationen efterfrågar.

– Alla har ett ansvar när man ska ut, men det förutsätter att det gjorts så mycket som möjligt och att det finns resurser som plogar. Där ser vi att det kan vässas till ytterligare.

Åkerier har ofta krav att leverera en viss vara vid en viss tid och görs inte det får företaget vite. Charlotta Sved lyfter att företagen måste ha en dialog med kunden om de inte kan köra i väglaget. Sveriges åkeriföretag anser även att det behövs fler rastplatser.

– Är man redan på väg har man ofta ingenstans att stanna för rastplatserna blir ofta fulla direkt.

Information till utländska förare

Många lastbilar på Sveriges vägar är utländska. Sveriges åkeriföretag vill därför se att Trafikverket når ut bredare med trafik- och väderinformation, speciellt efter situationen förra vintern på E22. Charlotta Sved lyfter även att de utländska chaufförerna har en stor press på sig att leverera.

– Det ligger mycket eget ansvar på företag om de vet att de ska skicka ett fordon in i ett annat land.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024