loadingAB Volvo tvingas stoppa tillverkningen under flera veckor på grund av brist på halvledare. Arkivbild. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT
AB Volvo tvingas stoppa tillverkningen under flera veckor på grund av brist på halvledare. Arkivbild. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT
Ekonomi & Näringsliv

Volvo stoppar tillverkning – saknar halvledare

TT

Lastbilstillverkaren Volvo stoppar tillverkningen under två–fyra veckor på grund av bristen på halvledarkomponenter.

– Vi hoppas att det här ska räcka, säger AB Volvos presschef Claes Eliasson.

Lastbilstillverkaren har nyligen flaggat för eventuella produktionsstörningar på grund av den globala bristen på halvledarkomponenter, det vill säga elektriska komponenter som dioder och transistorer som ofta tillverkas av kisel. Sedan dess har bristen förvärrats ytterligare, bland annat på grund av isstormen i Texas i USA som är ett nav för tillverkningen av de viktiga komponenterna.

Nu stoppas lastbilsproduktionen i två–fyra veckor eftersom halvledarkomponenterna inte räcker till. Merparten av anläggningarna i Sverige berörs av stoppet.

– Den påverkan har vi inte haft tidigare, utan vi har haft enstaka stopp. Det här sker också i stora delar av vårt system, det blir inte en fabrik här och en fabrik där, utan nu ser vi att det blir ett större stopp i början av andra kvartalet, säger Claes Eliasson.

"Osäkerheten är stor"

Stoppet väntas slå mot intjäningen och kassaflödet och även påverka övriga affärsområden inom koncernen.

– Osäkerheten är stor, det är stor global brist på komponenten. Det är klart att vi hoppas att det här ska räcka, säger Eliasson.

Företaget kan inte svara på hur många färre lastbilar som väntas rulla av bandet under andra kvartalet, men konstaterar att stoppet väntas innebära ett högt produktionsbortfall.

– Produktionsbortfallet givet det orderläge vi har blir högt, det är två–fyra veckors tappad produktion. Det är klart att det blir volymer av det, det är också därför vi ville gå ut och meddela hela marknaden på en gång att det här kommer att få en påverkan, säger Eliasson.

"Väldigt starkt orderläge"

Lastbilstillverkaren hoppas kunna ta igen tappet under året.

– Vi har ett väldigt starkt orderläge och har väldigt många kunder som väntar på sina lastbilar. Förhoppningen är naturligtvis att ta igen de här veckorna senare under året, å andra sidan beror det naturligtvis på när läget i försörjningskedjan förbättras, säger Eliasson.

(Erik Paulsson Rönnbäck/TT)

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Bristen på halvledarkomponenter

(TT)

Bristen på halvledarkomponenter beror till stor del på coronapandemin.

Fordonsindustrin befarade tidigare i pandemin att den ekonomiska krisen skulle bli djupare än vad den blev, och återkallade därför sina beställningar av halvledarkomponenter från producenterna.

Samtidigt steg efterfrågan på konsumentelektronik som också består av halvledarkomponenter.

Konsekvensen blir att företag som tillverkar hörlurar, tv-spel och bärbara datorer konkurrerar med fordonstillverkare om att köpa in komponenterna.

Källa: Fordonskomponentgruppen

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAB Volvo tvingas stoppa tillverkningen under flera veckor på grund av brist på halvledare. Arkivbild. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT
AB Volvo tvingas stoppa tillverkningen under flera veckor på grund av brist på halvledare. Arkivbild. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT
Ekonomi & Näringsliv

Volvo stoppar tillverkning – saknar halvledare

TT

Lastbilstillverkaren Volvo stoppar tillverkningen under två–fyra veckor på grund av bristen på halvledarkomponenter.

– Vi hoppas att det här ska räcka, säger AB Volvos presschef Claes Eliasson.

Lastbilstillverkaren har nyligen flaggat för eventuella produktionsstörningar på grund av den globala bristen på halvledarkomponenter, det vill säga elektriska komponenter som dioder och transistorer som ofta tillverkas av kisel. Sedan dess har bristen förvärrats ytterligare, bland annat på grund av isstormen i Texas i USA som är ett nav för tillverkningen av de viktiga komponenterna.

Nu stoppas lastbilsproduktionen i två–fyra veckor eftersom halvledarkomponenterna inte räcker till. Merparten av anläggningarna i Sverige berörs av stoppet.

– Den påverkan har vi inte haft tidigare, utan vi har haft enstaka stopp. Det här sker också i stora delar av vårt system, det blir inte en fabrik här och en fabrik där, utan nu ser vi att det blir ett större stopp i början av andra kvartalet, säger Claes Eliasson.

"Osäkerheten är stor"

Stoppet väntas slå mot intjäningen och kassaflödet och även påverka övriga affärsområden inom koncernen.

– Osäkerheten är stor, det är stor global brist på komponenten. Det är klart att vi hoppas att det här ska räcka, säger Eliasson.

Företaget kan inte svara på hur många färre lastbilar som väntas rulla av bandet under andra kvartalet, men konstaterar att stoppet väntas innebära ett högt produktionsbortfall.

– Produktionsbortfallet givet det orderläge vi har blir högt, det är två–fyra veckors tappad produktion. Det är klart att det blir volymer av det, det är också därför vi ville gå ut och meddela hela marknaden på en gång att det här kommer att få en påverkan, säger Eliasson.

"Väldigt starkt orderläge"

Lastbilstillverkaren hoppas kunna ta igen tappet under året.

– Vi har ett väldigt starkt orderläge och har väldigt många kunder som väntar på sina lastbilar. Förhoppningen är naturligtvis att ta igen de här veckorna senare under året, å andra sidan beror det naturligtvis på när läget i försörjningskedjan förbättras, säger Eliasson.

(Erik Paulsson Rönnbäck/TT)

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Bristen på halvledarkomponenter

(TT)

Bristen på halvledarkomponenter beror till stor del på coronapandemin.

Fordonsindustrin befarade tidigare i pandemin att den ekonomiska krisen skulle bli djupare än vad den blev, och återkallade därför sina beställningar av halvledarkomponenter från producenterna.

Samtidigt steg efterfrågan på konsumentelektronik som också består av halvledarkomponenter.

Konsekvensen blir att företag som tillverkar hörlurar, tv-spel och bärbara datorer konkurrerar med fordonstillverkare om att köpa in komponenterna.

Källa: Fordonskomponentgruppen

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024