loading
Majblomman 2020 är brandgul och rosa med ett stänk av gult i mitten, efter ett förslag från 12-åriga Elin Eisele från Alingsås. Foto: Majblommans Riksförbund
Majblomman 2020 är brandgul och rosa med ett stänk av gult i mitten, efter ett förslag från 12-åriga Elin Eisele från Alingsås. Foto: Majblommans Riksförbund
Inrikes

Virtuell majblomma drar in pengar

Epoch Times

När försäljningen av majblommor sköts fram till hösten på grund av coronaviruset bestämde sig Sophie Rålin för att skapa en virtuell version.

Redan första veckan har den dragit in över 100 000 kronor i donationer.

– Jag började gråta. Så tacksam och glad över att det finns så många människor som vill stötta och hjälpa. Men jag vet inte om genomslagskraften hade varit lika stor om det varit ett vanligt år utan corona, säger Sophie Rålin från Växjö.

Sohpie Rålin säger att hon fått positiv respons. Foto: Sohpie Rålin

Majblomman har sålts i Sverige sedan 1907 med ändamålet att ge barn bättre villkor och motarbeta barnfattigdom, och säljs vanligen av skolelever i slutet av april.

Men i förra veckan ställdes vårens insamling in. För att uppmärksamma och upplysa om att slopandet kommer drabba många barn, startade Sophie Rålin en insamling i Facebook-gruppen "Virtuella Majblommor – för barnens skull". Riksorganisationen Majblomman tar emot swishbetalningar från gruppen.

– Just en virtuell majblomma är egentligen ingenting, men det är många barn som är beroende av majblommans pengar, och en liten grej kan förhoppningsvis hjälpa många barn, säger hon.

Sophie Rålin är själv uppvuxen under knappa förhållanden och säger att hon vet hur det är att vrida och vända på varenda slant. För två år sedan startade hon och sina döttrar "Kalashjälpen" där familjer kunde höra av sig och få hjälp med en present eller tårta som de inte hade råd med själva.

(Karl Barrsjö/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loading
Majblomman 2020 är brandgul och rosa med ett stänk av gult i mitten, efter ett förslag från 12-åriga Elin Eisele från Alingsås. Foto: Majblommans Riksförbund
Majblomman 2020 är brandgul och rosa med ett stänk av gult i mitten, efter ett förslag från 12-åriga Elin Eisele från Alingsås. Foto: Majblommans Riksförbund
Inrikes

Virtuell majblomma drar in pengar

Epoch Times

När försäljningen av majblommor sköts fram till hösten på grund av coronaviruset bestämde sig Sophie Rålin för att skapa en virtuell version.

Redan första veckan har den dragit in över 100 000 kronor i donationer.

– Jag började gråta. Så tacksam och glad över att det finns så många människor som vill stötta och hjälpa. Men jag vet inte om genomslagskraften hade varit lika stor om det varit ett vanligt år utan corona, säger Sophie Rålin från Växjö.

Sohpie Rålin säger att hon fått positiv respons. Foto: Sohpie Rålin

Majblomman har sålts i Sverige sedan 1907 med ändamålet att ge barn bättre villkor och motarbeta barnfattigdom, och säljs vanligen av skolelever i slutet av april.

Men i förra veckan ställdes vårens insamling in. För att uppmärksamma och upplysa om att slopandet kommer drabba många barn, startade Sophie Rålin en insamling i Facebook-gruppen "Virtuella Majblommor – för barnens skull". Riksorganisationen Majblomman tar emot swishbetalningar från gruppen.

– Just en virtuell majblomma är egentligen ingenting, men det är många barn som är beroende av majblommans pengar, och en liten grej kan förhoppningsvis hjälpa många barn, säger hon.

Sophie Rålin är själv uppvuxen under knappa förhållanden och säger att hon vet hur det är att vrida och vända på varenda slant. För två år sedan startade hon och sina döttrar "Kalashjälpen" där familjer kunde höra av sig och få hjälp med en present eller tårta som de inte hade råd med själva.

(Karl Barrsjö/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025