loadingKöbildning utanför de stora varuhusen är att vänta med de nya reglerna. Arkivbild. Foto: Laurent Gillieron/AP/TT
Köbildning utanför de stora varuhusen är att vänta med de nya reglerna. Arkivbild. Foto: Laurent Gillieron/AP/TT
Inrikes

Varuhusjättar förbereder för nytt besökstak

TT

Från och med på lördag gäller ett nytt maxtak på 500 personer samtidigt i butiker. De stora varuhusen förbereder sig för att mota kunderna i dörren.

– Vi försöker anpassa oss efter det som gäller och göra det bästa av situationen, säger Ikeas pressansvarige Mattias Hennius.

Gallerior och köpcentra är undantagna den nya regeln. Några som däremot drabbas är de större varuhusen.

På Gekås Ullared oroar man sig inte särskilt för hur hanteringen ska gå till.

– Varuhuset är byggt för att hantera 8 000-10 000 människor inne samtidigt och brandföreskrifter gör att vi redan har räknare på alla nivåer i huset. Vi vet alltså exakt hur många som är inne hela tiden. Sedan har vi alltid vakter här dygnet runt, säger lågprisjättens vd Patrik Levin.

Uppmaningen från Gekås Ullared är att kunderna ska komma in mellan måndag och torsdag, då det är mindre folk.

Toppar suddas ut

Johan Saxne, marknadschef på byggvaruhuskedja Bauhaus, säger att han redan märkt av ett nytt mönster i kundernas beteende.

– Det har skett en väldig förändring. Folk handlar mycket jämnare under mornar och kvällar. Topparna har på något sätt suddats ut, tack och lov, säger han.

Möbeljätten Ikea har hela tiden haft automatiska räknare vid in- och utgångar och vet exakt hur många som är i varuhuset.

– Om vi upptäcker att det för mycket folk bygger vi en liten kö utanför varuhuset och sedan släpper vi in våra kunder efter hand, säger Mattias Hennius, pressansvarig.

Sedan restriktionerna om minst tio kvadratmeter per kund infördes har Ikeas varuhus i Kungens Kurva fått ha maximalt 2 000 kunder samtidigt, jämfört med exempelvis 450 i Kalmar.

– Restriktionerna om 500 personer kommer alltså att få en stor påverkan på de stora varuhusen och mindre påverkan på de mindre, säger Hennius.

Avstånd i kön

Varuhuskedjan Åhléns finns i stora delar av landet och har likt Bauhaus en nationell strategi. Men det är främst butikskedjans två så kallade City-varuhus i Stockholm och Göteborg som drabbas.

"Vi håller koll på antal kunder som kommer in till oss löpande via vårt besöksräknings-system i våra entréer. Vi skyltar även vad som gäller för respektive varuhus vad gäller maxantal och hur vi tillsammans kan hjälpas åt att hålla smittspridning nere", skriver Åhléns kommunikationschef Weronica Nilsson i ett mejl.

De stora varuhusdrakarna vittnar om att det lär krävas ökad bemanning för att hantera kundsituationen. Ett potentiellt problem som har pekats ut av branschorganisationen Svensk Handel är smittspridning i köerna utanför varuhusen.

– Antagligen kommer det att krävas fler människor för att se till att vi håller avstånden i köerna utanför. Vi kommer säkert behöva bemanna upp så att kunder kan handla på andra sätt än att komma in i butiken, säger Johan Saxne på Bauhaus.

Ekonomisk smäll

Varuhusen räknar med att det nya maxtaket resulterar i en ekonomisk smäll.

– Det är jättehårt, såklart. Från 6 000 ner till 500... det är ju bara att räkna hur många kunder vi tappar, säger Gekås Ullareds vd Patrik Levin.

Varken Åhléns eller Bauhaus vill spekulera i summorna det rör sig om, men konstaterar ett väntat tapp. Ikea ser däremot en ljusglimt.

– Vi har ett något lägre antal besökare i våra varuhus. Men vi har en väldigt kraftig ökning av vår handel online. Så vi ser tydligt ett skifte där. På ett sätt kan man säga att det här har gett oss en liten skjuts att ställa om snabbare till att bli bättre online, säger Hennius.

Han tillägger att företaget försöker se möjligheterna i situationen:

– Det är klart att vi önskar att det inte var pandemi. Men det är pandemi och vi har respekt för beslutet, vi förstår varför man fattar det.

(Patrik Dokk/TT)

(Fredrik Lilja/TT)

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Nytt maxtak

Maxtaket på 500 personer i en butik samtidigt föreslogs av Folkhälsomyndigheten och börjar gälla från och med lördag 6 mars.

Sedan tidigare gäller regeln om minst tio kvadratmeter per person, men då har vissa större varuhus kunnat ta in tusentals kunder samtidigt. Det nya maxtaket gäller oavsett vilken yta som finns tillgänglig.

Trängsel vid enskilda platser inne i lokalerna och i samband med in- och utpassering är anledningen till den nya regeln.

Regeln påverkar inte köpcentra och gallerior.

Källa: Folkhälsomyndigheten.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingKöbildning utanför de stora varuhusen är att vänta med de nya reglerna. Arkivbild. Foto: Laurent Gillieron/AP/TT
Köbildning utanför de stora varuhusen är att vänta med de nya reglerna. Arkivbild. Foto: Laurent Gillieron/AP/TT
Inrikes

Varuhusjättar förbereder för nytt besökstak

TT

Från och med på lördag gäller ett nytt maxtak på 500 personer samtidigt i butiker. De stora varuhusen förbereder sig för att mota kunderna i dörren.

– Vi försöker anpassa oss efter det som gäller och göra det bästa av situationen, säger Ikeas pressansvarige Mattias Hennius.

Gallerior och köpcentra är undantagna den nya regeln. Några som däremot drabbas är de större varuhusen.

På Gekås Ullared oroar man sig inte särskilt för hur hanteringen ska gå till.

– Varuhuset är byggt för att hantera 8 000-10 000 människor inne samtidigt och brandföreskrifter gör att vi redan har räknare på alla nivåer i huset. Vi vet alltså exakt hur många som är inne hela tiden. Sedan har vi alltid vakter här dygnet runt, säger lågprisjättens vd Patrik Levin.

Uppmaningen från Gekås Ullared är att kunderna ska komma in mellan måndag och torsdag, då det är mindre folk.

Toppar suddas ut

Johan Saxne, marknadschef på byggvaruhuskedja Bauhaus, säger att han redan märkt av ett nytt mönster i kundernas beteende.

– Det har skett en väldig förändring. Folk handlar mycket jämnare under mornar och kvällar. Topparna har på något sätt suddats ut, tack och lov, säger han.

Möbeljätten Ikea har hela tiden haft automatiska räknare vid in- och utgångar och vet exakt hur många som är i varuhuset.

– Om vi upptäcker att det för mycket folk bygger vi en liten kö utanför varuhuset och sedan släpper vi in våra kunder efter hand, säger Mattias Hennius, pressansvarig.

Sedan restriktionerna om minst tio kvadratmeter per kund infördes har Ikeas varuhus i Kungens Kurva fått ha maximalt 2 000 kunder samtidigt, jämfört med exempelvis 450 i Kalmar.

– Restriktionerna om 500 personer kommer alltså att få en stor påverkan på de stora varuhusen och mindre påverkan på de mindre, säger Hennius.

Avstånd i kön

Varuhuskedjan Åhléns finns i stora delar av landet och har likt Bauhaus en nationell strategi. Men det är främst butikskedjans två så kallade City-varuhus i Stockholm och Göteborg som drabbas.

"Vi håller koll på antal kunder som kommer in till oss löpande via vårt besöksräknings-system i våra entréer. Vi skyltar även vad som gäller för respektive varuhus vad gäller maxantal och hur vi tillsammans kan hjälpas åt att hålla smittspridning nere", skriver Åhléns kommunikationschef Weronica Nilsson i ett mejl.

De stora varuhusdrakarna vittnar om att det lär krävas ökad bemanning för att hantera kundsituationen. Ett potentiellt problem som har pekats ut av branschorganisationen Svensk Handel är smittspridning i köerna utanför varuhusen.

– Antagligen kommer det att krävas fler människor för att se till att vi håller avstånden i köerna utanför. Vi kommer säkert behöva bemanna upp så att kunder kan handla på andra sätt än att komma in i butiken, säger Johan Saxne på Bauhaus.

Ekonomisk smäll

Varuhusen räknar med att det nya maxtaket resulterar i en ekonomisk smäll.

– Det är jättehårt, såklart. Från 6 000 ner till 500... det är ju bara att räkna hur många kunder vi tappar, säger Gekås Ullareds vd Patrik Levin.

Varken Åhléns eller Bauhaus vill spekulera i summorna det rör sig om, men konstaterar ett väntat tapp. Ikea ser däremot en ljusglimt.

– Vi har ett något lägre antal besökare i våra varuhus. Men vi har en väldigt kraftig ökning av vår handel online. Så vi ser tydligt ett skifte där. På ett sätt kan man säga att det här har gett oss en liten skjuts att ställa om snabbare till att bli bättre online, säger Hennius.

Han tillägger att företaget försöker se möjligheterna i situationen:

– Det är klart att vi önskar att det inte var pandemi. Men det är pandemi och vi har respekt för beslutet, vi förstår varför man fattar det.

(Patrik Dokk/TT)

(Fredrik Lilja/TT)

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Nytt maxtak

Maxtaket på 500 personer i en butik samtidigt föreslogs av Folkhälsomyndigheten och börjar gälla från och med lördag 6 mars.

Sedan tidigare gäller regeln om minst tio kvadratmeter per person, men då har vissa större varuhus kunnat ta in tusentals kunder samtidigt. Det nya maxtaket gäller oavsett vilken yta som finns tillgänglig.

Trängsel vid enskilda platser inne i lokalerna och i samband med in- och utpassering är anledningen till den nya regeln.

Regeln påverkar inte köpcentra och gallerior.

Källa: Folkhälsomyndigheten.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024