Bedragarna är i högform lagom till att de första skatteåterbäringarna snart går ut. Nu går flera aktörer ut och varnar för bluffmejlen.
– Vi fick indikation i början av förra veckan, och nu är det dags igen för en ny omgång. Privatpersoner har hört av sig, säger Andreas Olsson, Skatteverkets säkerhetsrådgivare, till TT.
Skatteverket varnar på Twitter för bluffmejl som cirkulerar - mejl som vid första anblicken ser ut att komma från myndigheten.
Men i själva verket är det bedragare som ligger bakom, och som ser en chans att lura av skattebetalare som väntar på sin skatteåterbäring en slant.
Hög aktivitet just nu
Lömskt, tycker Andreas Olsson. De första skattepengarna ska betalas ut redan till påsk, så bluffaktiviteten med mejlutskick är hög just nu.
– I de flesta fall fråga om phisingmejl. De jagar uppgifter att använda senare, säger han och fortsätter:
– För att få eventuell skatteåterbäring vill att de man klickar på bifogad länk, och i de flesta fall kommer man till ett formulär där man ska fylla i kortuppgifter.
Det är inte bara Skatteverket som varnar. Sedan flera år tillbaka märker företag hur bedragare mejlar kunder och utnyttjar deras varumärke - i försöket att komma åt andras pengar.
Elgiganten går också ut och varnar för en ny våg av bluffmejl, efter att kunder hört av sig efter att ha mottagit utskick de senaste dagarna.
– Det vi ser är att det återigen kommer ut mejl till konsumenter från någon som uppger sig för att vara Elgiganten och har någon form av erbjudande.
De använder vår logotype, men det är inte något som vi har med att göra, säger företagets vd Niclas Eriksson till TT.
"Finns inga gratisluncher"
Även Ica har utnyttjats av bedragare. Icabanken har nyligen utsatts för att någon skapat profiler som "ICA Bankens Säkerhetschef" eller "ICA Bankens Säkerhetsavdelning" på sociala medier. Genom att använda logga och informationstext försöker bedragare lura av kunder kontonummer.
– Vi har en pågående loggning av all trafik på sociala medier som har Ica som avsändare, och ser vi att något är konstigt så går vi ut och varnar, säger Icas marknadsdirektör Mats Liedholm till TT.
Ett vanligt tillvägagångssätt i jakten på konsumenters personliga uppgifter är att erbjuda något som egentligen är för bra för att vara sant.
Annonser på sociala medier om mobiltelefoner för en krona eller gratis presentkort på matbutiken. Företagen får sina varumärken utnyttjade, samtidigt som kunder luras att lämna ut personliga uppgifter till bedragare i tron att de gör ett kap.
Var inte naiv här, lyder uppmaningen från Svensk Handels säkerhetschef Per Geijer.
– Det finns inga gratisluncher, du får inte en mobiltelefon. Någon vill ha något av dig.
(TT)