loading


Insidan på en BMW M3. BMW är extremt drabbat när det gäller reservbilsstölder. Foto: Anders Wiklund/TT-arkivbild
Insidan på en BMW M3. BMW är extremt drabbat när det gäller reservbilsstölder. Foto: Anders Wiklund/TT-arkivbild
Inrikes

Reservdelsstölder fortsätter öka

Epoch Times

Polisen upplever just nu en ny stöldvåg i Mellansverige, där ligor stjäl reservdelar från bilar.

Trots stora polisiära insatser mot reservdelsligor fortsätter stölderna att öka även 2017, visar preliminära siffror från Larmtjänst.

Natten till söndagen greps tre män vid en BMW-firma i Nyköping. Männen hade tagit sig in i företagets lokaler och länsat 16 bilar på reservdelar. När polisen dök upp sprang männen från platsen, men greps senare och misstänks nu för grov stöld.

– De var ute efter utrustning inifrån bilen. Rattar, airbags och så vidare. Så uppenbarligen finns det någon därute som saknar reservdelar, säger Ulf Nordqvist, vakthavande befäl vid polisen i Södermanland.

Männen, som alla är i 20-årsåldern, greps med en packad väska full med reservdelar.

Stöldvåg i Mellansverige

Polisen upplever just nu en stöldvåg kring reservdelar i Mellansverige. Tidigare i veckan skedde bilinbrott i Örebro och Eskilstuna, men polisen har också haft flera fall i Värmland och på flera orter i Dalarna i förra veckan.

– Det här är återkommande varje år. De kommer under kortare perioder. Man är en vecka på en plats, sen kanske man flyttar till en annan stad, så håller man på där en vecka. Det är tämligen organiserat med ligor som far runt, säger Jan Matern, vakthavande befäl vid Örebropolisen.

– Jag förutsätter att det finns ett samband med de tidigare stölderna. Det är oftast BMW och det är samma saker man stjäl, säger Ulf Nordqvist.

Fortsätter öka

Stölderna av dyra reservdelar ökade kraftigt under 2016. Men trots att polisen satt in speciella insatser mot brottstypen och trots ett stort antal gripanden under fjolåret ser det ut som att stölderna fortsätter öka.

Preliminära siffror från branschorganisationen Larmtjänst visar att reservdelsstölderna av krockkuddar, rattar och radio- och navigationsenheter ökat med 30 procent under årets två första månader, jämfört med fjolåret.

– Det är tydligt att det här är en väldigt lönsam business, och att det någonstans finns en efterfrågan. Men polisen har gjort mycket kring det här och det har utdömts ganska hårda fängelsestraff. Men uppenbarligen tycker de som håller på med det här inte att riskerna är tillräckligt stora, säger Mats Galvenius, vd på Larmtjänst.

Förra året handlade 60 procent av stölderna om reservdelar från BMW.

– Jag antar att det finns upparbetade kanaler för att sälja det här till verkstäder i något land där man har behov av BMW-reservdelar. Vi ser ingen skillnad i stöldskyddet. Tvärtemot har BMW gjort mycket kring det här, bland annat har man börjat jobba mer med dna-märkning av reservdelarna, säger Mats Galvenius.

Polisen misstänker att godset förs ut ur landet för att avyttras i öst.

– Vi vet inte var den sista avsättningsmarknaden är. Det kan vara Ryssland, det kan vara Kina, det vet vi inte. Det finns uppenbarligen oseriösa verkstäder någonstans, säger Mats Galvenius.

(TT)

Bildelsstölder 2016

Enligt Larmtjänst ökade stölderna av navigationssystem, krockkuddar och huvudstrålkastare med 73 procent 2016 jämfört med 2015.

Skadekostnaderna uppgick under fjolåret till 212 miljoner kronor, jämfört med drygt 104 miljoner 2015.

Mest drabbade var storstadslänen. Stockholms län hade 1 738 stöldtillfällen förra året, Västra Götaland 642 och Skåne 407.

60 procent av samtliga bildelsstölder skedde från en BMW.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading


Insidan på en BMW M3. BMW är extremt drabbat när det gäller reservbilsstölder. Foto: Anders Wiklund/TT-arkivbild
Insidan på en BMW M3. BMW är extremt drabbat när det gäller reservbilsstölder. Foto: Anders Wiklund/TT-arkivbild
Inrikes

Reservdelsstölder fortsätter öka

Epoch Times

Polisen upplever just nu en ny stöldvåg i Mellansverige, där ligor stjäl reservdelar från bilar.

Trots stora polisiära insatser mot reservdelsligor fortsätter stölderna att öka även 2017, visar preliminära siffror från Larmtjänst.

Natten till söndagen greps tre män vid en BMW-firma i Nyköping. Männen hade tagit sig in i företagets lokaler och länsat 16 bilar på reservdelar. När polisen dök upp sprang männen från platsen, men greps senare och misstänks nu för grov stöld.

– De var ute efter utrustning inifrån bilen. Rattar, airbags och så vidare. Så uppenbarligen finns det någon därute som saknar reservdelar, säger Ulf Nordqvist, vakthavande befäl vid polisen i Södermanland.

Männen, som alla är i 20-årsåldern, greps med en packad väska full med reservdelar.

Stöldvåg i Mellansverige

Polisen upplever just nu en stöldvåg kring reservdelar i Mellansverige. Tidigare i veckan skedde bilinbrott i Örebro och Eskilstuna, men polisen har också haft flera fall i Värmland och på flera orter i Dalarna i förra veckan.

– Det här är återkommande varje år. De kommer under kortare perioder. Man är en vecka på en plats, sen kanske man flyttar till en annan stad, så håller man på där en vecka. Det är tämligen organiserat med ligor som far runt, säger Jan Matern, vakthavande befäl vid Örebropolisen.

– Jag förutsätter att det finns ett samband med de tidigare stölderna. Det är oftast BMW och det är samma saker man stjäl, säger Ulf Nordqvist.

Fortsätter öka

Stölderna av dyra reservdelar ökade kraftigt under 2016. Men trots att polisen satt in speciella insatser mot brottstypen och trots ett stort antal gripanden under fjolåret ser det ut som att stölderna fortsätter öka.

Preliminära siffror från branschorganisationen Larmtjänst visar att reservdelsstölderna av krockkuddar, rattar och radio- och navigationsenheter ökat med 30 procent under årets två första månader, jämfört med fjolåret.

– Det är tydligt att det här är en väldigt lönsam business, och att det någonstans finns en efterfrågan. Men polisen har gjort mycket kring det här och det har utdömts ganska hårda fängelsestraff. Men uppenbarligen tycker de som håller på med det här inte att riskerna är tillräckligt stora, säger Mats Galvenius, vd på Larmtjänst.

Förra året handlade 60 procent av stölderna om reservdelar från BMW.

– Jag antar att det finns upparbetade kanaler för att sälja det här till verkstäder i något land där man har behov av BMW-reservdelar. Vi ser ingen skillnad i stöldskyddet. Tvärtemot har BMW gjort mycket kring det här, bland annat har man börjat jobba mer med dna-märkning av reservdelarna, säger Mats Galvenius.

Polisen misstänker att godset förs ut ur landet för att avyttras i öst.

– Vi vet inte var den sista avsättningsmarknaden är. Det kan vara Ryssland, det kan vara Kina, det vet vi inte. Det finns uppenbarligen oseriösa verkstäder någonstans, säger Mats Galvenius.

(TT)

Bildelsstölder 2016

Enligt Larmtjänst ökade stölderna av navigationssystem, krockkuddar och huvudstrålkastare med 73 procent 2016 jämfört med 2015.

Skadekostnaderna uppgick under fjolåret till 212 miljoner kronor, jämfört med drygt 104 miljoner 2015.

Mest drabbade var storstadslänen. Stockholms län hade 1 738 stöldtillfällen förra året, Västra Götaland 642 och Skåne 407.

60 procent av samtliga bildelsstölder skedde från en BMW.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024