loading



Catherine Lillo på Energiföretagen trycker på behovet av en tydligare lagstiftning och skärpt tillsyn av försäljningen av elavtal. Foto: Jon Axelsson
Catherine Lillo på Energiföretagen trycker på behovet av en tydligare lagstiftning och skärpt tillsyn av försäljningen av elavtal. Foto: Jon Axelsson
Inrikes

Varnar för oseriösa säljare av elavtal

Hans Bengtsson

På senare tid har allt fler kunder anmält oseriösa försäljare av elavtal. Konsumentverket och Energimarknadsbyrån går nu ut och varnar för säljknep som används för lura kunderna att ingå avtal genom att svara på sms.

Konsumenternas Energimarknadsbyrå har tagit emot fler klagomål än någonsin om telefonförsäljning av elavtal, från kunder som känner sig lurade. Under andra halvan av 2020 såg de en fördubbling av dessa ärenden.

– Klagomålen är så pass allvarliga att vill vi ge dig rådet att direkt avsluta samtal med telefonförsäljare om du inte vill teckna elavtal, säger Thomas Björkström vid Konsumenternas energimarknadsbyrå, en konsumentorganisation för privatpersoner och småföretagare i frågor om el, gas och fjärrvärme.

Utelämnar viktig information

Många som ringer berättar hur de har blivit uppringda av en person som utgett sig för att representera ett företag, till exempel kundens nuvarande elleverantör. När säljaren presenterar sitt erbjudande om elavtal utelämnas viktig information som bindningstid och uppsägningstid, och priset är mycket lägre än det verkliga. Därefter försöker säljaren få kunden att besvara ett sms, med argumentet att den på så vis ska få mer information om avtalet. Om kunden går med på detta utnyttjas det sedan för att falskeligen påstå att kunden har accepterat avtalet, som ofta har lång bindningstid och är betydligt dyrare än kundens tidigare.

– Genom anmälningar har vi sett flera exempel på hur konsumenter vilseleds att tacka ja till långa och dyra avtal bara för att de har övertalats att svara ja på ett sms. Det är naturligtvis helt oacceptabelt. Dessutom anser vi att avtalet i så fall är ogiltigt, säger Ulrika Edlund, jurist vid Konsumentverket, i ett uttalande.

Besvara inte sms:et

De som har anmält försäljarna beskriver dem ofta som mycket forcerade. Klagomålen kommer från både privatpersoner och företagare.

Energimarknadsbyrån råder den som blir uppringd av en försäljare av elavtal, och som inte vill teckna ett avtal, att omedelbart avsluta samtalet, aldrig besvara ett sms om man inte vill ingå ett avtal, ifrågasätta påståenden om samarbete med nuvarande elleverantör samt kontrollera om det uppringande företaget finns på Energimarknadsbyråns klagomålslista.

Branschorganisationen Energiföretagen uppmärksammar också problemet:
– Många av problemen beror på luckor i lagstiftningen som gör det svårt för tillsynsmyndigheterna att agera vilket utnyttjas av oseriösa aktörer, säger Catherine Lillo, ansvarig för slutkundsfrågor hos Energiföretagen.
Hon menar att det kan handla om vilseledande fullmaktshantering eller missbruk av digitala tjänster, så som godkännande av avtal via sms.  

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading



Catherine Lillo på Energiföretagen trycker på behovet av en tydligare lagstiftning och skärpt tillsyn av försäljningen av elavtal. Foto: Jon Axelsson
Catherine Lillo på Energiföretagen trycker på behovet av en tydligare lagstiftning och skärpt tillsyn av försäljningen av elavtal. Foto: Jon Axelsson
Inrikes

Varnar för oseriösa säljare av elavtal

Hans Bengtsson

På senare tid har allt fler kunder anmält oseriösa försäljare av elavtal. Konsumentverket och Energimarknadsbyrån går nu ut och varnar för säljknep som används för lura kunderna att ingå avtal genom att svara på sms.

Konsumenternas Energimarknadsbyrå har tagit emot fler klagomål än någonsin om telefonförsäljning av elavtal, från kunder som känner sig lurade. Under andra halvan av 2020 såg de en fördubbling av dessa ärenden.

– Klagomålen är så pass allvarliga att vill vi ge dig rådet att direkt avsluta samtal med telefonförsäljare om du inte vill teckna elavtal, säger Thomas Björkström vid Konsumenternas energimarknadsbyrå, en konsumentorganisation för privatpersoner och småföretagare i frågor om el, gas och fjärrvärme.

Utelämnar viktig information

Många som ringer berättar hur de har blivit uppringda av en person som utgett sig för att representera ett företag, till exempel kundens nuvarande elleverantör. När säljaren presenterar sitt erbjudande om elavtal utelämnas viktig information som bindningstid och uppsägningstid, och priset är mycket lägre än det verkliga. Därefter försöker säljaren få kunden att besvara ett sms, med argumentet att den på så vis ska få mer information om avtalet. Om kunden går med på detta utnyttjas det sedan för att falskeligen påstå att kunden har accepterat avtalet, som ofta har lång bindningstid och är betydligt dyrare än kundens tidigare.

– Genom anmälningar har vi sett flera exempel på hur konsumenter vilseleds att tacka ja till långa och dyra avtal bara för att de har övertalats att svara ja på ett sms. Det är naturligtvis helt oacceptabelt. Dessutom anser vi att avtalet i så fall är ogiltigt, säger Ulrika Edlund, jurist vid Konsumentverket, i ett uttalande.

Besvara inte sms:et

De som har anmält försäljarna beskriver dem ofta som mycket forcerade. Klagomålen kommer från både privatpersoner och företagare.

Energimarknadsbyrån råder den som blir uppringd av en försäljare av elavtal, och som inte vill teckna ett avtal, att omedelbart avsluta samtalet, aldrig besvara ett sms om man inte vill ingå ett avtal, ifrågasätta påståenden om samarbete med nuvarande elleverantör samt kontrollera om det uppringande företaget finns på Energimarknadsbyråns klagomålslista.

Branschorganisationen Energiföretagen uppmärksammar också problemet:
– Många av problemen beror på luckor i lagstiftningen som gör det svårt för tillsynsmyndigheterna att agera vilket utnyttjas av oseriösa aktörer, säger Catherine Lillo, ansvarig för slutkundsfrågor hos Energiföretagen.
Hon menar att det kan handla om vilseledande fullmaktshantering eller missbruk av digitala tjänster, så som godkännande av avtal via sms.  

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024