Varför undviker pedagoger problemen med att rekrytera studenter med höga meritpoäng till lärarutbildningar samt det faktum att 40 000 lärare valt att inte arbeta i skolan?
Jag skrev i Epoch Times den 23 september om fackföreningarnas roll i utbildningen i USA och om hur de har blockerat förändringar för att behålla sin egen makt över resurserna. Jag skrev om reformförsök som bygger på krav på att redovisa resultat och på möjligheten att öppna friskolor och hur detta har motarbetats av personer som vill ha politisk makt över de stora skolbudgetarna och inte främst kvalitet för eleverna. Göran Linde, professor emeritus i pedagogik, svarar genom att påstå att jag skulle ha fel i sak när det gäller att Sverige har sjunkande skolresultat. Han använder en av de två strategier som är vanliga från pedagoger. Den första är att inte svara och den andra är att svara men att tala om något annat.
Det här svaret handlar inte om det som artikeln handlar om. Det tar inte upp fackföreningar och inte USA. Linde talar om situationen i Sverige och menar att den inte är så dålig. Vi saknar behöriga lärare och nyanlända har svårt att klara skolan, men annars verkar han mena att allt är bra. Exakt vad som hänt med lärarbehörigheten är en lång historia och det är inte vad artikeln handlar om. Lindes svar försvarar lärarutbildningen och nämner inte alls frånvaro av krav på gott uppförande och studieansträngning hos eleverna. Det kan sägas som parentes att han reagerar precis som den amerikanska vänstern representerad av de amerikanska fackföreningarna.