loadingOrsaken till att skolan haft sjunkande resultat under 00-talet beror enligt debattören främst på brist på ämnesbehöriga lärare i matte/no samt språk. Foto: Tima Miroshnichenko
Orsaken till att skolan haft sjunkande resultat under 00-talet beror enligt debattören främst på brist på ämnesbehöriga lärare i matte/no samt språk. Foto: Tima Miroshnichenko
Debatt

Mycket har också förbättrats, Enkvist!

Göran Linde

Inger Enkvist står med all rätt upp för att vi ska ha en skola som förmedlar lödig ämneskunskap. Det finns mycket i svenska skolor som behöver förbättras och det finns tillräckligt med kontraster till det önskade utan att vi behöver konstruera icke hållbara kontraster, skriver Göran Linde i en replik till Inger Enkvists artikel i nummer 38.

Under senare tid har lärarutbildningen reformerats; 1988, 2001 och 2011. I 1988 års reform stärktes de akademiska ämnesstudierna så att kraven för ämnesbehörighet för en lärare i gymnasieskolan höjdes från B-nivå i ämne till C-nivå. Man införde också krav på ämnesutbildning vid universitetsinstitutioner i antingen svenska/språk, matte/no eller so-ämnen också för lärare för lägre åldrar.

En blivande gymnasielärare läser sex till åtta terminer undervisningsämne vid universitetsinstitutioner och har tre terminer pedagogiska ämnen. Hur dessa läggs upp varierar mellan lärosäten men det vanliga är att det finns ett block med pedagogisk psykologi med lärandeteori, kognitionspsykologi, utvecklingspsykologi och introduktion till specialpedagogik. Ett block är utbildning och samhälle med utbildningshistoria, utbildningssociologi, läroplansteori och lagar och regler för skolan. Ett tredje block är didaktik med praktisk lärarkunskap. Inom blocken ingår verksamhetsförlagd utbildning i skolor.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingOrsaken till att skolan haft sjunkande resultat under 00-talet beror enligt debattören främst på brist på ämnesbehöriga lärare i matte/no samt språk. Foto: Tima Miroshnichenko
Orsaken till att skolan haft sjunkande resultat under 00-talet beror enligt debattören främst på brist på ämnesbehöriga lärare i matte/no samt språk. Foto: Tima Miroshnichenko
Debatt

Mycket har också förbättrats, Enkvist!

Göran Linde

Inger Enkvist står med all rätt upp för att vi ska ha en skola som förmedlar lödig ämneskunskap. Det finns mycket i svenska skolor som behöver förbättras och det finns tillräckligt med kontraster till det önskade utan att vi behöver konstruera icke hållbara kontraster, skriver Göran Linde i en replik till Inger Enkvists artikel i nummer 38.

Under senare tid har lärarutbildningen reformerats; 1988, 2001 och 2011. I 1988 års reform stärktes de akademiska ämnesstudierna så att kraven för ämnesbehörighet för en lärare i gymnasieskolan höjdes från B-nivå i ämne till C-nivå. Man införde också krav på ämnesutbildning vid universitetsinstitutioner i antingen svenska/språk, matte/no eller so-ämnen också för lärare för lägre åldrar.

En blivande gymnasielärare läser sex till åtta terminer undervisningsämne vid universitetsinstitutioner och har tre terminer pedagogiska ämnen. Hur dessa läggs upp varierar mellan lärosäten men det vanliga är att det finns ett block med pedagogisk psykologi med lärandeteori, kognitionspsykologi, utvecklingspsykologi och introduktion till specialpedagogik. Ett block är utbildning och samhälle med utbildningshistoria, utbildningssociologi, läroplansteori och lagar och regler för skolan. Ett tredje block är didaktik med praktisk lärarkunskap. Inom blocken ingår verksamhetsförlagd utbildning i skolor.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024