loadingLärare vittnar om att de inte hinner med alla elever i behov av stöd eller anpassning. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Lärare vittnar om att de inte hinner med alla elever i behov av stöd eller anpassning. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Varannan elev behöver extra hjälp – ”ett svek”

Anna Lena Wallström/TT

I varje mellanstadieklass behöver varannan elev extra stöd eller anpassningar i undervisningen. Men resurserna räcker inte alls, enligt Sveriges Lärare. Nu vill regeringen se över hur stödet kan renodlas och förbättras.

Det rapporteras återkommande om elevers behov av extra stöttning för att kunna hänga med i undervisningen. I en ny rapport visar Sveriges Lärare hur stort behovet är. Det handlar om såväl elever som kortvarigt behöver lite extra tid eller vägledning, som elever som behöver mycket stöd under hela skoltiden.

I en genomsnittlig mellanstadieklass har elva elever stöd eller anpassning, och ytterligare tre behöver särskilt stöd men får det inte. Halva klassen är alltså berörd och omfattningen är nästan lika stor i övriga grundskolan och gymnasiet, enligt den enkät som lärarfacket gjort.

Extra anpassning och särskilt stöd

Enligt skollagen har en elev rätt till extra anpassningar i den ordinarie undervisningen, om det finns risk för att eleven annars inte klarar kunskapskraven.

Om extra anpassningar inte räcker ska rektor utreda behovet av särskilt stöd.

Extra anpassningar infördes 2014, i syfte att minska administrationen – några formella beslut behövs inte. Men som följd av detta nya steg minskade antalet elever som fick särskilt stöd, trots att behovet fanns.

Extra anpassningar ges ofta i klassrummet, och kan bestå av anpassade uppgifter, bildstöd eller hörselkåpor.

Särskilt stöd ges ofta utanför klassrummet, och kan innebära grupp- eller enskild undervisning helt eller delvis. Det kan även kombineras med stödperson.

Källa: Sveriges Lärares rapport Skolan går inte i repris

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingLärare vittnar om att de inte hinner med alla elever i behov av stöd eller anpassning. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Lärare vittnar om att de inte hinner med alla elever i behov av stöd eller anpassning. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Varannan elev behöver extra hjälp – ”ett svek”

Anna Lena Wallström/TT

I varje mellanstadieklass behöver varannan elev extra stöd eller anpassningar i undervisningen. Men resurserna räcker inte alls, enligt Sveriges Lärare. Nu vill regeringen se över hur stödet kan renodlas och förbättras.

Det rapporteras återkommande om elevers behov av extra stöttning för att kunna hänga med i undervisningen. I en ny rapport visar Sveriges Lärare hur stort behovet är. Det handlar om såväl elever som kortvarigt behöver lite extra tid eller vägledning, som elever som behöver mycket stöd under hela skoltiden.

I en genomsnittlig mellanstadieklass har elva elever stöd eller anpassning, och ytterligare tre behöver särskilt stöd men får det inte. Halva klassen är alltså berörd och omfattningen är nästan lika stor i övriga grundskolan och gymnasiet, enligt den enkät som lärarfacket gjort.

Extra anpassning och särskilt stöd

Enligt skollagen har en elev rätt till extra anpassningar i den ordinarie undervisningen, om det finns risk för att eleven annars inte klarar kunskapskraven.

Om extra anpassningar inte räcker ska rektor utreda behovet av särskilt stöd.

Extra anpassningar infördes 2014, i syfte att minska administrationen – några formella beslut behövs inte. Men som följd av detta nya steg minskade antalet elever som fick särskilt stöd, trots att behovet fanns.

Extra anpassningar ges ofta i klassrummet, och kan bestå av anpassade uppgifter, bildstöd eller hörselkåpor.

Särskilt stöd ges ofta utanför klassrummet, och kan innebära grupp- eller enskild undervisning helt eller delvis. Det kan även kombineras med stödperson.

Källa: Sveriges Lärares rapport Skolan går inte i repris

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024