Fri öl, gratis munkar, sparobligationer, kontanter. Uppfinningsrikedomen är stor när amerikanska vaccinationscentraler försöker locka tveksamma medborgare till första sprutan.
President Joe Bidens mål är att 70 procent av USA:s vuxna ska fått minst en dos till självständighetsdagen den 4 juli.
Sex av tio vuxna är vaccinerade eller avser att bli det, enligt en undersökning gjord av organisationen Kaiser Family Foundation. Övriga vill vänta och eller avvisar tanken på att ta vaccin.
Under april rapporterade lokalmedier runt om i landet om tilltagande vaccintvekan. Det dagliga doserandet föll avsevärt under månaden.
Skulle trenden hålla i sig får USA svårt att nå den åtråvärda flockimmuniteten.
Obokade tider
Att efterfrågan på vaccin fallit syns tydligt. Tiotusentals vaccindoser ligger oanvända hos vaccinatörerna när folk inte längre bokar in sig. På sina ställen finns hur många lediga tider som helst.
– Vi vet att det finns miljoner amerikaner som behöver lite uppmuntran för att ta sprutan, sade Joe Biden häromdagen.
För att vända den oroande utvecklingen samarbetar statliga, delstatliga och lokala myndigheter med apotek, restauranger, bryggerier, mataffärer och idrottslag för att få folk att vaccinera sig.
New Jerseys guvernör Phil Murphy har lanserat ett "Shot and a Beer"-program som lockmedel. Delstatsinvånare som fyllt 21 år och visar upp ifyllda vaccinationskort hos ett bryggeri har en fri öl att hämta ut.
Ett liknande agn finns i Connecticut. Där bjuder deltagande restauranger vaccinerade på en fri drink.
Pengar i näven
I West Virginia är lockbetet 100 dollar i sparobligationer till personer mellan 16 och 35 år.
– Våra unga inser nog inte i dag hur viktiga de är för att kunna bli av med det här. Jag har försökt komma på ett sätt som verkligen motiverar dem, och oss, att passera puckeln, säger guvernör Jim Justice.
– De tar inte vaccinet så snabbt som vi vill. Om vi verkligen vill få saker och ting gjorda, måste vi få våra yngre vaccinerade.
I Maryland gäller 100 dollar i näven för delstatsanställda – men då måste de acceptera vilket godkänt vaccin som helst.
Bagerikedjan Krispy Kreme Doughnuts erbjuder en gratis glaserad munk till den som kan visa upp ett vaccinationskort i någon av butikerna.
Alla sätt är bra utom de dåliga.
(TT-AFP)
Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.