loadingChristian Johansson på Vimmerby bildemontering framför en Tesla. Totalt 371 bränder eller tillbud med el eller elhybrider har skett mellan 2018 och 2022. Foto: Vimmerby bildemontering
Christian Johansson på Vimmerby bildemontering framför en Tesla. Totalt 371 bränder eller tillbud med el eller elhybrider har skett mellan 2018 och 2022. Foto: Vimmerby bildemontering
Inrikes

Uttjänta elbilar växande problem för verkstäder

Glenn Mattsing

Utvecklingen av elbilar har varit omfattande, såväl tekniskt som till antalet fordon. De tidigaste modellerna är nu redo att skrotas, men det finns få rutiner för hur de ska hanteras. En brand i en krockskadad elbil kan behöva så mycket som 30 000 liter vatten för släckning.


Enligt en ny sammanställning av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) finns över 600 000 el eller elhybridbilar i Sverige. De första bilarna börjar nu bli så gamla att det är dags för skrotning, något som kommer att ställa helt nya krav på alla som ska hantera bilen och dess delar.

Den nya sammanställningen ger en bild av riskerna med bränder i elbilar och elfordon, något som uppmärksammats av allt från demonterare av krockade bilar till fartygsrederier. Det norska rederiet Havila Kystruten som trafikerar Bergen-Kirkenes har till exempel förbjudit elbilar ombord på grund av risken för brand och gasutveckling.

Litiumjonbatterier

Elbilar drivs m med hjälp av litiumjonbatterier. Fördelen är att de har lång livslängd och hög energitäthet, det vill säga att de kan lagra mycket energi.

Nackdelen är bland annat termisk rusning om batteriet utsätts för värme. Det innebär att batteriet kan nå väldigt höga temperaturer.

Även mobiltelefoner är utrustade med litiumjonbatterier (Liion) eller i vissa fall litiumpolymerbatterier (Li-poly).

Ett litiumjonbatteri är ett uppladdningsbart batteri där litiumjoner rör sig från den negativa elektroden till den positiva elektroden under urladdning och tillbaka vid laddning.

Huvudkomponenterna är två elektroder och en mellanliggande elektrolyt. Elektrolyten gör det möjligt för litiumjoner att röra sig mellan de två elektroderna.

Vanligtvis är spänningen 3,3–3,7 volt jämfört med endast 1,2 volt hos ett nickel-metallhydridbatteri.

Källa: MSB och Wikipedia

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingChristian Johansson på Vimmerby bildemontering framför en Tesla. Totalt 371 bränder eller tillbud med el eller elhybrider har skett mellan 2018 och 2022. Foto: Vimmerby bildemontering
Christian Johansson på Vimmerby bildemontering framför en Tesla. Totalt 371 bränder eller tillbud med el eller elhybrider har skett mellan 2018 och 2022. Foto: Vimmerby bildemontering
Inrikes

Uttjänta elbilar växande problem för verkstäder

Glenn Mattsing

Utvecklingen av elbilar har varit omfattande, såväl tekniskt som till antalet fordon. De tidigaste modellerna är nu redo att skrotas, men det finns få rutiner för hur de ska hanteras. En brand i en krockskadad elbil kan behöva så mycket som 30 000 liter vatten för släckning.


Enligt en ny sammanställning av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) finns över 600 000 el eller elhybridbilar i Sverige. De första bilarna börjar nu bli så gamla att det är dags för skrotning, något som kommer att ställa helt nya krav på alla som ska hantera bilen och dess delar.

Den nya sammanställningen ger en bild av riskerna med bränder i elbilar och elfordon, något som uppmärksammats av allt från demonterare av krockade bilar till fartygsrederier. Det norska rederiet Havila Kystruten som trafikerar Bergen-Kirkenes har till exempel förbjudit elbilar ombord på grund av risken för brand och gasutveckling.

Litiumjonbatterier

Elbilar drivs m med hjälp av litiumjonbatterier. Fördelen är att de har lång livslängd och hög energitäthet, det vill säga att de kan lagra mycket energi.

Nackdelen är bland annat termisk rusning om batteriet utsätts för värme. Det innebär att batteriet kan nå väldigt höga temperaturer.

Även mobiltelefoner är utrustade med litiumjonbatterier (Liion) eller i vissa fall litiumpolymerbatterier (Li-poly).

Ett litiumjonbatteri är ett uppladdningsbart batteri där litiumjoner rör sig från den negativa elektroden till den positiva elektroden under urladdning och tillbaka vid laddning.

Huvudkomponenterna är två elektroder och en mellanliggande elektrolyt. Elektrolyten gör det möjligt för litiumjoner att röra sig mellan de två elektroderna.

Vanligtvis är spänningen 3,3–3,7 volt jämfört med endast 1,2 volt hos ett nickel-metallhydridbatteri.

Källa: MSB och Wikipedia

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024