loadingHur ska dagens unga förstå den intellektuella utveckling Sverige har genomgått när de inte längre läser de klassiska böckerna, frågar sig professor emerita Inger Envkist. Foto: Shutterstock
Hur ska dagens unga förstå den intellektuella utveckling Sverige har genomgått när de inte längre läser de klassiska böckerna, frågar sig professor emerita Inger Envkist. Foto: Shutterstock
Krönika

Inger Enkvist: Unga väljer fiktiva böcker med inslag av magi

Inger Enkvist

Grundskolan har i det närmaste avstått från att undervisa om litteraturen som en del av kulturarvet. De flesta elever läser förhållandevis lite. Klassiska verk av Fridegård och Selma Lagerlöf har de flesta inte hört talas om. Det bidrar till att de unga blir historiskt ytligare och mer inriktade på sin egen samtid. 

Läsundersökningen Pirls visade nyligen att Sverige har elevgrupper som läser mycket bra och andra som nästan inte läser alls. Men vad läser de i skolan och på fritiden? Det visar sig att ungas läsupplevelser inte har mycket gemensamt med deras föräldrars eller deras mor- och farföräldrars. 

I skolan läser de flesta relativt lite. Det som en gång var introduktion till berömda författare har blivit ”läsning”. I ett upprop i Svenska Dagbladet nyligen krävde chefer för kultursidorna i de större tidningarna att det skulle läsas mer. Det talas från politisk nivå om bemannade skolbibliotek men inte om vad eleverna ska läsa. 

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingHur ska dagens unga förstå den intellektuella utveckling Sverige har genomgått när de inte längre läser de klassiska böckerna, frågar sig professor emerita Inger Envkist. Foto: Shutterstock
Hur ska dagens unga förstå den intellektuella utveckling Sverige har genomgått när de inte längre läser de klassiska böckerna, frågar sig professor emerita Inger Envkist. Foto: Shutterstock
Krönika

Inger Enkvist: Unga väljer fiktiva böcker med inslag av magi

Inger Enkvist

Grundskolan har i det närmaste avstått från att undervisa om litteraturen som en del av kulturarvet. De flesta elever läser förhållandevis lite. Klassiska verk av Fridegård och Selma Lagerlöf har de flesta inte hört talas om. Det bidrar till att de unga blir historiskt ytligare och mer inriktade på sin egen samtid. 

Läsundersökningen Pirls visade nyligen att Sverige har elevgrupper som läser mycket bra och andra som nästan inte läser alls. Men vad läser de i skolan och på fritiden? Det visar sig att ungas läsupplevelser inte har mycket gemensamt med deras föräldrars eller deras mor- och farföräldrars. 

I skolan läser de flesta relativt lite. Det som en gång var introduktion till berömda författare har blivit ”läsning”. I ett upprop i Svenska Dagbladet nyligen krävde chefer för kultursidorna i de större tidningarna att det skulle läsas mer. Det talas från politisk nivå om bemannade skolbibliotek men inte om vad eleverna ska läsa. 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024