loading
Foto: Anthony Ryan/Flickr CC BY-SA 2.0
Foto: Anthony Ryan/Flickr CC BY-SA 2.0
Utrikes

Twitter och Facebook hindrar propaganda från Kinas medier på sina plattformar

Epoch Times

Denna text publicerades först på nyhetsbloggen InBeijing. Den återges här med författaren Jojje Olssons tillstånd. Åsikterna som uttrycks i artikeln är författarens egna och speglar inte nödvändigtvis Epoch Times åsikter.

Twitter meddelade tidigt under natten att man stängt ner 936 konton efter att ha identifierat en statligt kinesisk uppbackad kampanj på sin plattform, för att sprida desinformation och skapa politiska splittringar i samband med de pågående protesterna i Hongkong.

Enligt Twitter ska dessa konton från Kina ha använts som en del av ett koordinerat försök att underminera proteströrelsens legitimitet och politiska ståndpunkter. Dessutom har ytterligare omkring 200 000 konton tillfälligt inaktiverats efter att även de spridit liknande desinformation.

Läs hela Twitters uttalande i frågan via länken nedan:

Också Facebook har stängt ner sju sidor, tre grupper och fem konton efter att ha tipsats av Twitter. Företagets chef för cybersäkerhet säger till BBC att även om aktörerna bakom denna aktivitet har försökt dölja sin personliga information, så visar Facebooks utredningar tydliga kopplingar till individer med band till kinesiska myndigheter.

Twitter och Facebook är givetvis blockerade i Kina. Företagens utredningar visar dock att de berörda kontona antingen använder sig av Virtual Private Network för att komma runt censuren, eller kommer från internetuppkopplingar inne i Kina som inte omfattas av landets censurmekanismer.

Beslutet kommer efter att Twitter under helgen fick kritik för att tjäna pengar på att låta de statliga kinesiska medierna köpa annonser som innebär att deras propaganda gällande situationen i Hongkong får mer visningar och klick än vad som annars vore fallet.

Bland annat rapporterar BBC att Twitter därför också hindrar all annonsering från statligt kontrollerade medier. Det innebär alltså att bland annat Xinhua, Folkets Dagblad och China Daily inte längre tillåts driva betalda annonskampanjer på Twitter:

"The move came after Twitter was intensely criticised at the weekend for allowing China’s Xinhua news agency to buy sponsored posts on the network. Twitter said on Monday it would no longer allow such ads.

”Going forward, we will not accept advertising from state-controlled news media entities,” the company said. ”Any affected accounts will be free to continue to use Twitter to engage in public conversation, just not our advertising products.”

Twitter said the new policy did not, however, apply to ”to taxpayer-funded entities, including independent public broadcasters”."

Förbudet kommer inte gälla medieföretag som finansieras av skattepengar eller anses vara fristående, som exempelvis just BBC. De statliga kinesiska medierna kommer dock tillåtas fortsätta använda Twitter ”som vanligt”, men alltså utan att kunna annonsera.

Läs Twitters ändringar vad gäller annonsering av statliga medier via företagets egen text ”Updating our advertising policies on state media”.

Twitter och Facebook har länge och regelbundet använts av såväl statliga kinesiska medier som andra aktörer med kopplingar till kommunistpartiet för att sprida propaganda om flera frågor än just protesterna i Hongkong.

Bland annat har retoriken och desinformationen gentemot Taiwan trappats upp inför presidentvalet som ska äga rum här i januari. Vidare har sociala medier också använts som forum för att rättfärdiga de politiska fånglägren i Xinjiang:

Frågan är när Twitter och Facebook, som nu väl har börjat inse problemen med kinesisk propaganda på sina plattformar, ska stänga ner eller begränsa flera av de otaliga konton som används för att sprida kommunistpartiets budskap i allvarliga frågor som dessa.

En ironisk detalj är att Kina inte har någon vidare hävstång eller inflytande på Twitter eller Facebook, då båda tjänsterna är blockerade i landet. De kan därmed inte förlora användare på att göra sig ovän med kinesiska staten, på samma vis som andra västerländska företag riskerar att förlora kinesiska konsumenter.

Jojje Olsson är journalist och författare bosatt i Taipei sedan 2016. Han levde tidigare i Peking i åtta år, men är nu svartlistad från Kina på grund av sitt arbete. Jojje har skrivit för över 100 svenska tidningar och jobbar nu på sin sjätte bok om Kina. Han har sedan 2010 drivit bloggen InBeijing, som är Sveriges största nyhetssida om Kina.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss. 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Foto: Anthony Ryan/Flickr CC BY-SA 2.0
Foto: Anthony Ryan/Flickr CC BY-SA 2.0
Utrikes

Twitter och Facebook hindrar propaganda från Kinas medier på sina plattformar

Epoch Times

Denna text publicerades först på nyhetsbloggen InBeijing. Den återges här med författaren Jojje Olssons tillstånd. Åsikterna som uttrycks i artikeln är författarens egna och speglar inte nödvändigtvis Epoch Times åsikter.

Twitter meddelade tidigt under natten att man stängt ner 936 konton efter att ha identifierat en statligt kinesisk uppbackad kampanj på sin plattform, för att sprida desinformation och skapa politiska splittringar i samband med de pågående protesterna i Hongkong.

Enligt Twitter ska dessa konton från Kina ha använts som en del av ett koordinerat försök att underminera proteströrelsens legitimitet och politiska ståndpunkter. Dessutom har ytterligare omkring 200 000 konton tillfälligt inaktiverats efter att även de spridit liknande desinformation.

Läs hela Twitters uttalande i frågan via länken nedan:

Också Facebook har stängt ner sju sidor, tre grupper och fem konton efter att ha tipsats av Twitter. Företagets chef för cybersäkerhet säger till BBC att även om aktörerna bakom denna aktivitet har försökt dölja sin personliga information, så visar Facebooks utredningar tydliga kopplingar till individer med band till kinesiska myndigheter.

Twitter och Facebook är givetvis blockerade i Kina. Företagens utredningar visar dock att de berörda kontona antingen använder sig av Virtual Private Network för att komma runt censuren, eller kommer från internetuppkopplingar inne i Kina som inte omfattas av landets censurmekanismer.

Beslutet kommer efter att Twitter under helgen fick kritik för att tjäna pengar på att låta de statliga kinesiska medierna köpa annonser som innebär att deras propaganda gällande situationen i Hongkong får mer visningar och klick än vad som annars vore fallet.

Bland annat rapporterar BBC att Twitter därför också hindrar all annonsering från statligt kontrollerade medier. Det innebär alltså att bland annat Xinhua, Folkets Dagblad och China Daily inte längre tillåts driva betalda annonskampanjer på Twitter:

"The move came after Twitter was intensely criticised at the weekend for allowing China’s Xinhua news agency to buy sponsored posts on the network. Twitter said on Monday it would no longer allow such ads.

”Going forward, we will not accept advertising from state-controlled news media entities,” the company said. ”Any affected accounts will be free to continue to use Twitter to engage in public conversation, just not our advertising products.”

Twitter said the new policy did not, however, apply to ”to taxpayer-funded entities, including independent public broadcasters”."

Förbudet kommer inte gälla medieföretag som finansieras av skattepengar eller anses vara fristående, som exempelvis just BBC. De statliga kinesiska medierna kommer dock tillåtas fortsätta använda Twitter ”som vanligt”, men alltså utan att kunna annonsera.

Läs Twitters ändringar vad gäller annonsering av statliga medier via företagets egen text ”Updating our advertising policies on state media”.

Twitter och Facebook har länge och regelbundet använts av såväl statliga kinesiska medier som andra aktörer med kopplingar till kommunistpartiet för att sprida propaganda om flera frågor än just protesterna i Hongkong.

Bland annat har retoriken och desinformationen gentemot Taiwan trappats upp inför presidentvalet som ska äga rum här i januari. Vidare har sociala medier också använts som forum för att rättfärdiga de politiska fånglägren i Xinjiang:

Frågan är när Twitter och Facebook, som nu väl har börjat inse problemen med kinesisk propaganda på sina plattformar, ska stänga ner eller begränsa flera av de otaliga konton som används för att sprida kommunistpartiets budskap i allvarliga frågor som dessa.

En ironisk detalj är att Kina inte har någon vidare hävstång eller inflytande på Twitter eller Facebook, då båda tjänsterna är blockerade i landet. De kan därmed inte förlora användare på att göra sig ovän med kinesiska staten, på samma vis som andra västerländska företag riskerar att förlora kinesiska konsumenter.

Jojje Olsson är journalist och författare bosatt i Taipei sedan 2016. Han levde tidigare i Peking i åtta år, men är nu svartlistad från Kina på grund av sitt arbete. Jojje har skrivit för över 100 svenska tidningar och jobbar nu på sin sjätte bok om Kina. Han har sedan 2010 drivit bloggen InBeijing, som är Sveriges största nyhetssida om Kina.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss. 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024