Två ägg om dagen – det här händer med kroppen
Det sägs att man bör vara försiktig med äggätandet, men stämmer det verkligen?


Det finns mycket felinformation om ägg på internet. Ägg har länge varit en basvara för många folk i olika kulturer. Förutom som stekta eller kokta använder vi dem i till exempel köttbullar, pastasås eller bakning.

Trots att det är så vanligt i kosten är det lätt att stöta på varningar mot att äta ägg regelbundet. Ägg utelämnas ur listor över hälsosamma livsmedel och rekommenderade dagliga gränser gör att människor undviker dem helt och hållet.

Men det här håller på att förändras. Medan forskningen går vidare för att få fram den verkliga hälsopåverkan av livsmedel och motion, har dussintals fördomar kunnat avfärdas – och här är försiktigheten kring ägg inget undantag. Från den överraskande långa listan av näringsämnen i ägg till den extra hälsopåverkan som de kan ge kroppen, finns det mycket att tycka om med ägg och vad de kan göra för att hjälpa oss att förändra kroppen.

Foto: Steve Buissinne

Ägg ger ”bra” kolesterol

Om du någon gång har pratat med en förespråkare för minskad äggkonsumtion så har du förmodligen hört om riskerna med all kolesterol i äggen.

Kolesterol är en molekyl med vaxartad konsistens och som våra kroppar använder för att bygga friska celler. Lagom med kolesterol är bra för kroppen, men för mycket kan öka risken för hjärtproblem. Ett medelstort ägg innehåller 187 mg kolesterol, vilket motsvarar mellan 50 och 90 procent av en persons rekommenderade dagliga intag. Det här kan förstås skrämma många av oss från att äta ägg.

Forskare har dock kommit fram till att all kolesterol inte ser likadan ut och att flera ägg faktiskt kan ha en bra påverkan på kolesterolnivån.

I en handfull studier fick personer som åt flera ägg om dagen – inklusive gulan, som innehåller det mesta av kolesterolet – inga problem med kolesterolet utan istället en positiv effekt. Deras ”goda” kolesterol (som bygger upp friska celler och hjälper kroppen att producera vissa hormoner) gick upp efter några veckor av att ha ätit flera ägg varje dag. Deras dåliga kolesterol (vilket är det som kan täppa till artärerna och ge hjärtproblem) förblev oförändrat, vilket pekar på att den sortens kolesterol som finns i ägg inte är någon avskräckande faktor.

Foto: Angele J

Dessutom såg människor som åt flera ägg om dagen en viktig förändring; inte i kolesterolnivåerna, utan i källan till kolesterol.

Eftersom kolesterol är en så viktig molekyl för kroppen, så producerar kroppen den själv när kosten inte ger tillräckligt av det. Kolesterolet kommer från levern, som kan producera det goda kolesterolet som behövs för cellbyggandet.

Forskare upptäckte att när försökspersonerna åt flera ägg per dag så anpassade sig deras lever, så när kroppen fick mer kolesterol via kosten minskade det leverproducerade kolesterolet. Den här självregleringen förhindrar att vi producerar för mycket kolesterol för kroppen.

Det är viktigt att tänka på att alla kroppar är olika och en del personer har en unik allel på APOE-genen som gör dem särskilt känsliga för kolesterol via kosten. Så det är viktigt att fortsätta att mäta kolesterolnivåerna även när forskningsstudier pekar på att en särskild kost är säker.

För de flesta friska människor är faran med kolesterol inte i närheten av så allvarlig som det låter – och två ägg om dagen kan faktiskt hjälpa kolesterolnivåer, inte skada.

Hjälp för viktminskning

En av de dieter som hållit i sig en längre tid är äggbantningsmetoden, som syftar till att kickstarta viktminskning. För att få igång fettförbränningen äter man enligt den dieten under några dagar en kost som domineras av ägg.

Den här dieten är både kortsiktig och lite extrem, men genom att bara lägga till två ägg om dagen i kosten kan man få en positiv effekt på sin viktbalans.

En studie i International Journal of Obesity jämförde hur en frukost med ägg påverkade ämnesomsättning och viktminskning i jämförelse med en bagel-baserad frukost. I studien kontrollerades energi och densitet för att säkerställa att frukostarna inte skiljde sig avsevärt i kalorier eller volym.

När de dessutom gjorde båda frukostarna fettfattiga såg de större skillnader, men det handlade inte bara om att äta en fettfattig kost. I jämförelse mellan en fettfattig bagel-frukost och en fettfattig ägg-frukost tappade de deltagare som åt ägg mer vikt utan signifikant skillnad i kolesterolnivåer.

Så vad ligger bakom?

Ägg är en rik och bra proteinkälla och det är anledningen till den stora påverkan på viktminskningen. Dessutom innehåller de en mängd viktiga vitaminer och näringsämnen som många människor kan få för lite av i sin dagliga kost och som kan göra stor skillnad för en hälsosam livsstil. Med vetskapen att en balanserad kost är en av de viktigaste faktorerna för att gå ner i vikt och att må bra så är det knappast någon överraskning att ett sådant innehållsrikt och vitalt livsmedel kan göra sådan skillnad.

Foto: mojzagrebinfo

Det är inte bara näringen i äggen som påverkar oss. Ägg är lågkalori-mat, men det höga proteininnehållet gör att de blir mer kompakta och man känner sig mätt längre. För människor som vill undvika småätande och hålla sig till en kost med ett fixerat kaloriintag är ägg ett bra sätt för att inte bli hungrig så fort.

Förbättrar synen och immunförsvaret

De flesta människor tänker på produktionsdelen när de siktar på att förbättra den allmänna hälsan. Sedan gammalt säger man att ”ett äpple om dagen håller doktorn borta”, och föräldrar har i flera generationer uppmanat sina barn att äta mer morötter med löfte om ”bättre syn”.

Visst är det jättebra med både morötter och äpplen, men det finns många andra livsmedel som inte får det erkännande de är värda, som till exempel ägg. Den mängd näringsämnen som finns i äggen ger mycket gott för kroppen.

Selen

Selen, ett ämne som mest finns i jord, verkar som en antioxidant som bland annat stödjer immunförsvaret. Man har sett att människor med HIV och Crohns sjukdom har lite selen och studier har kopplat ämnet till minskar risk för hjärtsjukdom, Alzheimers, med mera. Man tror också att selen kan hjälpa till att förbättra minnet och sköldkörteln. Det hjälper också till i regleringen av astma.

Lutein

När det gäller synen så kan ägg inte få blinda att se, men att äta ägg kan förebygga muskeldegenerering eftersom de faktiskt innehåller samma växtpigment som morötter – lutein.

Växter använder lutein för att att hjälpa till i fotosyntesen. Hos människor fungerar det på ett annat sätt. När det når blodet förs luteinet till näthinnan, där det tjänar som en skyddande barriär för att hålla näthinnan skarp, frisk och oskadd.

Det var inte förrän en bit in på 2000-talet som forskare upptäckte att ägg faktiskt är en bra luteinkälla. Tack vare forskningen kan dietister och hälsoexperter rekommendera att äta ägg varje dag som ett sätt att undvika att betala dyrt för nya glasögon och linser.

Foto: Engin Akyurt

Obs! Den här artikeln är enbart informativ och kan inte ersätta professionell medicinsk rådgivning.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.