loadingT-banans kostnader skenar. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT-arkivbild
T-banans kostnader skenar. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT-arkivbild
Inrikes

Tunnelbanenota nio miljarder dyrare

Epoch Times

Utbyggnaden av tunnelbanan i Stockholm ser ut att bli nio miljarder kronor dyrare än tidigare beräknat, 32 miljarder i stället för 23 miljarder kronor, skriver Dagens industri.

Vem som får ta den notan är oklart. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kallar nu till sig företrädare för region Stockholm och de inblandade kommunerna.

– Det är för tidigt att ens dra några sådana slutsatser. Jag vill ha en redovisning av fördyringarna av projekten och se vad som ligger bakom. Sedan får vi utgå från fakta när vi har det på bordet ordentligt, säger Tomas Eneroth till tidningen.

Fördyringen hänger till stora delar ihop med statliga säkerhets- och miljökrav, enligt regionens kartläggning, en förklaring Tomas Eneroth inte köper:

– Det låter förvånande naturligtvis, men låt oss diskutera tillsammans vilka utmaningar som finns och låt de ansvariga för projektet redovisa innan vi börjar fördela skulden, säger han.

Det är inte den första miljardrullningen på infrastrukturprojekt. Härom veckan kom uppgifter om att Förbifart Stockholm blir tre miljarder kronor dyrare än beräknat.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingT-banans kostnader skenar. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT-arkivbild
T-banans kostnader skenar. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT-arkivbild
Inrikes

Tunnelbanenota nio miljarder dyrare

Epoch Times

Utbyggnaden av tunnelbanan i Stockholm ser ut att bli nio miljarder kronor dyrare än tidigare beräknat, 32 miljarder i stället för 23 miljarder kronor, skriver Dagens industri.

Vem som får ta den notan är oklart. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kallar nu till sig företrädare för region Stockholm och de inblandade kommunerna.

– Det är för tidigt att ens dra några sådana slutsatser. Jag vill ha en redovisning av fördyringarna av projekten och se vad som ligger bakom. Sedan får vi utgå från fakta när vi har det på bordet ordentligt, säger Tomas Eneroth till tidningen.

Fördyringen hänger till stora delar ihop med statliga säkerhets- och miljökrav, enligt regionens kartläggning, en förklaring Tomas Eneroth inte köper:

– Det låter förvånande naturligtvis, men låt oss diskutera tillsammans vilka utmaningar som finns och låt de ansvariga för projektet redovisa innan vi börjar fördela skulden, säger han.

Det är inte den första miljardrullningen på infrastrukturprojekt. Härom veckan kom uppgifter om att Förbifart Stockholm blir tre miljarder kronor dyrare än beräknat.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024