loadingInfrastrukturprojektet Förbifart Stockholm försenas med fyra år och blir drygt tre miljarder kronor dyrare än tidigare beräknat. Foto: Fredrik Persson/TT-arkivbild
Infrastrukturprojektet Förbifart Stockholm försenas med fyra år och blir drygt tre miljarder kronor dyrare än tidigare beräknat. Foto: Fredrik Persson/TT-arkivbild
Inrikes

Förbifart Stockholm försenas med fyra år

Epoch Times

Infrastrukturprojektet E4 Förbifart Stockholm försenas med fyra år och blir över tre miljarder kronor dyrare.

Orsaken är flera händelser som inträffat sedan byggstart, enligt Trafikverket. Den nya tid- och kostnadsplanen beror till största del på att en byggfirma begick flera allvarliga fel vid ett av tunnelbyggena, rapporterar Ekot.

– Det är naturligtvis tveeggat. Vi har en verksamhet som går med full fart. Men vi har en situation då vi i dag behöver göra andra bedömningar vad gäller tid och kostnad än vad vi gjorde när projektet startade. Och det är naturligtvis ett tråkigt budskap, säger projektchefen för Förbifart Stockholm, Johan Brantmark på Trafikverket, till radion.

Andra orsaker är bland annat att arbetet vid den så kallade Mälarpassagen visat sig mer svårjobbat än beräknat.

Planen har varit att vägprojektet ska stå klart för trafik 2026 och att det skulle kosta 34,4 miljarder kronor. Totalkostnaden hamnar nu i stället på 37,7 miljarder kronor och projektet beräknas stå klart 2030.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingInfrastrukturprojektet Förbifart Stockholm försenas med fyra år och blir drygt tre miljarder kronor dyrare än tidigare beräknat. Foto: Fredrik Persson/TT-arkivbild
Infrastrukturprojektet Förbifart Stockholm försenas med fyra år och blir drygt tre miljarder kronor dyrare än tidigare beräknat. Foto: Fredrik Persson/TT-arkivbild
Inrikes

Förbifart Stockholm försenas med fyra år

Epoch Times

Infrastrukturprojektet E4 Förbifart Stockholm försenas med fyra år och blir över tre miljarder kronor dyrare.

Orsaken är flera händelser som inträffat sedan byggstart, enligt Trafikverket. Den nya tid- och kostnadsplanen beror till största del på att en byggfirma begick flera allvarliga fel vid ett av tunnelbyggena, rapporterar Ekot.

– Det är naturligtvis tveeggat. Vi har en verksamhet som går med full fart. Men vi har en situation då vi i dag behöver göra andra bedömningar vad gäller tid och kostnad än vad vi gjorde när projektet startade. Och det är naturligtvis ett tråkigt budskap, säger projektchefen för Förbifart Stockholm, Johan Brantmark på Trafikverket, till radion.

Andra orsaker är bland annat att arbetet vid den så kallade Mälarpassagen visat sig mer svårjobbat än beräknat.

Planen har varit att vägprojektet ska stå klart för trafik 2026 och att det skulle kosta 34,4 miljarder kronor. Totalkostnaden hamnar nu i stället på 37,7 miljarder kronor och projektet beräknas stå klart 2030.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024