loadingEn svenskt hushålls andel av total konsumtion på livsmedel är mindre än genomsnittet i EU. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
En svenskt hushålls andel av total konsumtion på livsmedel är mindre än genomsnittet i EU. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Trots prischock - matkontot under EU-snittet

Joakim Hugert Lundberg

Högre matpriser slår hårt mot svenska hushåll. Men svenskarna lägger fortfarande en mindre andel av sin konsumtion på livsmedel än de flesta EU-medborgare. Och mycket mindre än vad vi gjort historiskt.

Ett svenskt hushåll lägger 15,3 procent andel av sina utgifter på matvaror och alkoholfria drycker.

Genomsnittet i EU ligger på 17,3 procent, enligt unionens statistikmyndighet Eurostats senaste harmoniserade konsumentprisindex, HIKP, för 2023, baserat på 2022 års konsumtion.

Så mycket lägger EU-ländernas hushåll på livsmedel 2022 (andel av total konsumtion)

(TT)

EU: 17,3 procent

Euroområdet: 16,1

Sverige: 15,3

Belgien: 15,5

Bulgarien: 23,9

Cypern: 17,4

Danmark: 13,7

Estland: 21,3

Finland: 15,2

Frankrike: 16,2

Grekland: 20,3

Irland: 11,2

Italien: 18,1

Kroatien: 22,1

Lettland: 26,3

Litauen: 22,1

Luxemburg: 11,6

Malta: 17,7

Nederländerna: 14,9

Polen: 20,6

Portugal: 20,6

Rumänien: 30,6

Slovakien: 26,3

Slovenien: 18,3

Spanien: 19,5

Tjeckien: 21,2

Tyskland: 13,2

Ungern: 21,4

Österrike: 12,1

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEn svenskt hushålls andel av total konsumtion på livsmedel är mindre än genomsnittet i EU. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
En svenskt hushålls andel av total konsumtion på livsmedel är mindre än genomsnittet i EU. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Trots prischock - matkontot under EU-snittet

Joakim Hugert Lundberg

Högre matpriser slår hårt mot svenska hushåll. Men svenskarna lägger fortfarande en mindre andel av sin konsumtion på livsmedel än de flesta EU-medborgare. Och mycket mindre än vad vi gjort historiskt.

Ett svenskt hushåll lägger 15,3 procent andel av sina utgifter på matvaror och alkoholfria drycker.

Genomsnittet i EU ligger på 17,3 procent, enligt unionens statistikmyndighet Eurostats senaste harmoniserade konsumentprisindex, HIKP, för 2023, baserat på 2022 års konsumtion.

Så mycket lägger EU-ländernas hushåll på livsmedel 2022 (andel av total konsumtion)

(TT)

EU: 17,3 procent

Euroområdet: 16,1

Sverige: 15,3

Belgien: 15,5

Bulgarien: 23,9

Cypern: 17,4

Danmark: 13,7

Estland: 21,3

Finland: 15,2

Frankrike: 16,2

Grekland: 20,3

Irland: 11,2

Italien: 18,1

Kroatien: 22,1

Lettland: 26,3

Litauen: 22,1

Luxemburg: 11,6

Malta: 17,7

Nederländerna: 14,9

Polen: 20,6

Portugal: 20,6

Rumänien: 30,6

Slovakien: 26,3

Slovenien: 18,3

Spanien: 19,5

Tjeckien: 21,2

Tyskland: 13,2

Ungern: 21,4

Österrike: 12,1

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024