loadingBarnmat hör till de varugrupper som ökat mest i pris. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Barnmat hör till de varugrupper som ökat mest i pris. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Rekordstor ökning av matpriserna i februari

Johanna Cederblad

Nu skenar matpriserna. Barnmat och välling hör till det som ökat mest. Prisökningen på mat i februari är den högsta som den oberoende sajten Matpriskollen någonsin uppmätt.

– Så här höga tal har vi aldrig sett förut, säger sajtens grundare Ulf Mazur.

Februari månads prisökning på 2,1 procent på dagligvaror är rekord, berättar han. För enbart mat är ökningen ännu större, 2,5 procent jämfört med januari. Matpriskollen började mäta 2015, och har inte någon gång tidigare uppmätt en så stor ökning.

– För hela 2021 var prisökningen på dagligvaror 1,1 procent. Nu är det dubbelt så mycket bara i februari.

Hittills i år, under januari och februari, är prisökningen 3,4 procent för dagligvaror. Häpnadsväckande, enligt Ulf Mazur.

Tittar man på prisutvecklingen under tolv månader är den 15,2 procent för dagligvaror, och 17,8 procent för den snävare kategorin mat.

Han konstaterar att prisökningarna nu blir ett riktigt stort bekymmer.

– Det går inte ihop för många. Det börjar bli ett problem som politiker behöver göra något åt, särskilt för exempelvis ensamstående med barn. De som har det tuffast måste ha mat på bordet.

Den här gången har exempelvis barnmat ökat mest i pris, 10,8 procent bara i februari. Framför allt är det vällingen som blivit dyr, den har gått upp 11,7 procent i genomsnitt på alla artiklar. Men det finns många vällingsorter som ökat runt hela 20 procent.

Matpriser i procent jämfört med förra månaden. Foto: Björn Hellström/TT

Också barnmatsburkar har ökat i pris, plus 9,3 procent. Så kallade "klämmisar", påsar med mellanmål, har stigit 5,5 procent i pris under februari.

– Sist barnmaten höjdes, i augusti förra året, höjdes både blöjor, välling och barnmat. Nu är det mest barnmaten, men det drabbar utsatta grupper.

Men det är inte bara barnmat som ökat. Även sådant som djurmat, grönsaker, snacks och godis har stigit rejält. Enligt Ulf Mazur handlar det inte längre om det jordbruksnära, som i början då matpriserna drog iväg. Nu finns ökningarna på allt, och i alla led. Förpackningar, transporter och råvaror, och så förstås allt som är importerat.

– Priserna får inte stiga mer, det gör oss så fattiga, säger han, och konstaterar att varje procent som matpriserna stiger innebär ökade kostnader för konsumenterna på tre miljarder kronor.

Men tyvärr ser matpriserna ut att göra just det – stiga ytterligare. När produktgrupper väl höjs så handlar det om enorma kliv uppåt. Mellan 10 och 50 procent är inte ovanligt, och så kan det komma att bli även framöver, tror han.

I januari höjde Coop sina priser rejält.

– Nu följer de andra kedjorna efter.

Citygross har höjt sina priser med 3,2 procent i genomsnitt, Willys med 3 procent och Hemköp med 2,9 procent. Även Ica har höjt, men lite mindre, runt 2 procent.

– Men de kommer nog att fortsätta att höja, säger Ulf Mazur.

(TT)

Matpriser i februari

(TT)

Matpriskollen har undersökt drygt 44 000 artiklar hos de stora kedjorna. Prisutvecklingen för dagligvaror var 2,1 procent. För enbart mat, som är en snävare kategoriprocent, var prisökningen 2,5 procent.

Hittills i år har dagligvarorna stigit 3,4 procent.

Prisutvecklingen under tolv månader är 15,2 procent för dagligvaror och 17,8 procent för den snävare kategorin mat.

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående, och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

I januari sjönk inflationen, prisförändringarna på årsbasis, till 11,7 procent enligt måttet KPI. Det kan jämföras med 12,3 procent månaden före.

Källa: Matpriskollen, Statistiska centralbyrån (SCB).

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBarnmat hör till de varugrupper som ökat mest i pris. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Barnmat hör till de varugrupper som ökat mest i pris. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Rekordstor ökning av matpriserna i februari

Johanna Cederblad

Nu skenar matpriserna. Barnmat och välling hör till det som ökat mest. Prisökningen på mat i februari är den högsta som den oberoende sajten Matpriskollen någonsin uppmätt.

– Så här höga tal har vi aldrig sett förut, säger sajtens grundare Ulf Mazur.

Februari månads prisökning på 2,1 procent på dagligvaror är rekord, berättar han. För enbart mat är ökningen ännu större, 2,5 procent jämfört med januari. Matpriskollen började mäta 2015, och har inte någon gång tidigare uppmätt en så stor ökning.

– För hela 2021 var prisökningen på dagligvaror 1,1 procent. Nu är det dubbelt så mycket bara i februari.

Hittills i år, under januari och februari, är prisökningen 3,4 procent för dagligvaror. Häpnadsväckande, enligt Ulf Mazur.

Tittar man på prisutvecklingen under tolv månader är den 15,2 procent för dagligvaror, och 17,8 procent för den snävare kategorin mat.

Han konstaterar att prisökningarna nu blir ett riktigt stort bekymmer.

– Det går inte ihop för många. Det börjar bli ett problem som politiker behöver göra något åt, särskilt för exempelvis ensamstående med barn. De som har det tuffast måste ha mat på bordet.

Den här gången har exempelvis barnmat ökat mest i pris, 10,8 procent bara i februari. Framför allt är det vällingen som blivit dyr, den har gått upp 11,7 procent i genomsnitt på alla artiklar. Men det finns många vällingsorter som ökat runt hela 20 procent.

Matpriser i procent jämfört med förra månaden. Foto: Björn Hellström/TT

Också barnmatsburkar har ökat i pris, plus 9,3 procent. Så kallade "klämmisar", påsar med mellanmål, har stigit 5,5 procent i pris under februari.

– Sist barnmaten höjdes, i augusti förra året, höjdes både blöjor, välling och barnmat. Nu är det mest barnmaten, men det drabbar utsatta grupper.

Men det är inte bara barnmat som ökat. Även sådant som djurmat, grönsaker, snacks och godis har stigit rejält. Enligt Ulf Mazur handlar det inte längre om det jordbruksnära, som i början då matpriserna drog iväg. Nu finns ökningarna på allt, och i alla led. Förpackningar, transporter och råvaror, och så förstås allt som är importerat.

– Priserna får inte stiga mer, det gör oss så fattiga, säger han, och konstaterar att varje procent som matpriserna stiger innebär ökade kostnader för konsumenterna på tre miljarder kronor.

Men tyvärr ser matpriserna ut att göra just det – stiga ytterligare. När produktgrupper väl höjs så handlar det om enorma kliv uppåt. Mellan 10 och 50 procent är inte ovanligt, och så kan det komma att bli även framöver, tror han.

I januari höjde Coop sina priser rejält.

– Nu följer de andra kedjorna efter.

Citygross har höjt sina priser med 3,2 procent i genomsnitt, Willys med 3 procent och Hemköp med 2,9 procent. Även Ica har höjt, men lite mindre, runt 2 procent.

– Men de kommer nog att fortsätta att höja, säger Ulf Mazur.

(TT)

Matpriser i februari

(TT)

Matpriskollen har undersökt drygt 44 000 artiklar hos de stora kedjorna. Prisutvecklingen för dagligvaror var 2,1 procent. För enbart mat, som är en snävare kategoriprocent, var prisökningen 2,5 procent.

Hittills i år har dagligvarorna stigit 3,4 procent.

Prisutvecklingen under tolv månader är 15,2 procent för dagligvaror och 17,8 procent för den snävare kategorin mat.

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående, och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

I januari sjönk inflationen, prisförändringarna på årsbasis, till 11,7 procent enligt måttet KPI. Det kan jämföras med 12,3 procent månaden före.

Källa: Matpriskollen, Statistiska centralbyrån (SCB).

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024