Nu skenar matpriserna. Barnmat och välling hör till det som ökat mest. Prisökningen på mat i februari är den högsta som den oberoende sajten Matpriskollen någonsin uppmätt.
– Så här höga tal har vi aldrig sett förut, säger sajtens grundare Ulf Mazur.
Februari månads prisökning på 2,1 procent på dagligvaror är rekord, berättar han. För enbart mat är ökningen ännu större, 2,5 procent jämfört med januari. Matpriskollen började mäta 2015, och har inte någon gång tidigare uppmätt en så stor ökning.
– För hela 2021 var prisökningen på dagligvaror 1,1 procent. Nu är det dubbelt så mycket bara i februari.
Hittills i år, under januari och februari, är prisökningen 3,4 procent för dagligvaror. Häpnadsväckande, enligt Ulf Mazur.
Tittar man på prisutvecklingen under tolv månader är den 15,2 procent för dagligvaror, och 17,8 procent för den snävare kategorin mat.
Han konstaterar att prisökningarna nu blir ett riktigt stort bekymmer.
– Det går inte ihop för många. Det börjar bli ett problem som politiker behöver göra något åt, särskilt för exempelvis ensamstående med barn. De som har det tuffast måste ha mat på bordet.
Den här gången har exempelvis barnmat ökat mest i pris, 10,8 procent bara i februari. Framför allt är det vällingen som blivit dyr, den har gått upp 11,7 procent i genomsnitt på alla artiklar. Men det finns många vällingsorter som ökat runt hela 20 procent.
Också barnmatsburkar har ökat i pris, plus 9,3 procent. Så kallade "klämmisar", påsar med mellanmål, har stigit 5,5 procent i pris under februari.
– Sist barnmaten höjdes, i augusti förra året, höjdes både blöjor, välling och barnmat. Nu är det mest barnmaten, men det drabbar utsatta grupper.
Men det är inte bara barnmat som ökat. Även sådant som djurmat, grönsaker, snacks och godis har stigit rejält. Enligt Ulf Mazur handlar det inte längre om det jordbruksnära, som i början då matpriserna drog iväg. Nu finns ökningarna på allt, och i alla led. Förpackningar, transporter och råvaror, och så förstås allt som är importerat.
– Priserna får inte stiga mer, det gör oss så fattiga, säger han, och konstaterar att varje procent som matpriserna stiger innebär ökade kostnader för konsumenterna på tre miljarder kronor.
Men tyvärr ser matpriserna ut att göra just det – stiga ytterligare. När produktgrupper väl höjs så handlar det om enorma kliv uppåt. Mellan 10 och 50 procent är inte ovanligt, och så kan det komma att bli även framöver, tror han.
I januari höjde Coop sina priser rejält.
– Nu följer de andra kedjorna efter.
Citygross har höjt sina priser med 3,2 procent i genomsnitt, Willys med 3 procent och Hemköp med 2,9 procent. Även Ica har höjt, men lite mindre, runt 2 procent.
– Men de kommer nog att fortsätta att höja, säger Ulf Mazur.
(TT)