loading
Ett flygplan är på väg att landa. Foto: Transportstyrelsen
Ett flygplan är på väg att landa. Foto: Transportstyrelsen
Ekonomi & Näringsliv

Transportstyrelsen: Högre avgifter kan ge dyrare flygresor

Tony Lingefors

Reserestriktioner och ett näst intill obefintligt antal flygpassagerare under pandemin har slagit hårt mot flygbolag och flygplatser. Det har i sin tur lett till ett stort underskott i avgiftssystemen vilka sannolikt måste höjas kraftigt med högre biljettpriser som följd.

Transportstyrelsen förvaltar två avgiftssystem inom svensk luftfart. Det ena är säkerhetskontroll av passagerare och bagage där underskottet för 2020 uppgick till drygt 700 miljoner. Det andra är avgiftssystemet för undervägsavgifter där underskottet uppgick till cirka 1,6 miljarder kronor.

Myndigheten anser därför att avgifterna behöver höjas. Och enligt en ny rapport från Transportstyrelsen kommer högre avgifter att resultera i dyrare flygresor för både passagerare och gods. Dessutom visar rapporten att möjligheterna att flyga inom landet försämras när tillgängligheten minskar.

– Om till exempel avgiften för säkerhetskontroll höjs så är det också troligt att biljettpriserna stiger. Även tillgängligheten inom landet kan komma att påverkas om den upphandlade flygtrafiken blir dyrare, säger Elin Roos, sektionschef på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Minskat utländskt intresse 

Rapporten visar också att höjda avgifter kan minska utländska flygbolags intresse att trafikera Sverige om avgifterna blir för höga jämfört med närliggande stater. Något som kan ha stor negativ påverkan på svensk turistnäring.

En annan konsekvens är att om utländska flygbolag väljer att flyga en annan längre sträcka, för att undvika svenskt luftrum med högre avgifter, så blir negativa effekter på miljön en direkt följd, enligt Transportstyrelsen.

– Vi har fokuserat på de avgiftssystem som vi själva administrerar, men dessa avgifter utgör förstås bara en delmängd av samtliga styrmedel och avgifter som påverkar luftfarten. Oavsett hur underskotten ska hanteras är det högst sannolikt att avgifterna kommer att bli högre, den stora frågan är bara hur mycket högre och då hur omfattande konsekvenserna blir, säger Elin Roos, i pressmeddelandet.

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu! 

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Ett flygplan är på väg att landa. Foto: Transportstyrelsen
Ett flygplan är på väg att landa. Foto: Transportstyrelsen
Ekonomi & Näringsliv

Transportstyrelsen: Högre avgifter kan ge dyrare flygresor

Tony Lingefors

Reserestriktioner och ett näst intill obefintligt antal flygpassagerare under pandemin har slagit hårt mot flygbolag och flygplatser. Det har i sin tur lett till ett stort underskott i avgiftssystemen vilka sannolikt måste höjas kraftigt med högre biljettpriser som följd.

Transportstyrelsen förvaltar två avgiftssystem inom svensk luftfart. Det ena är säkerhetskontroll av passagerare och bagage där underskottet för 2020 uppgick till drygt 700 miljoner. Det andra är avgiftssystemet för undervägsavgifter där underskottet uppgick till cirka 1,6 miljarder kronor.

Myndigheten anser därför att avgifterna behöver höjas. Och enligt en ny rapport från Transportstyrelsen kommer högre avgifter att resultera i dyrare flygresor för både passagerare och gods. Dessutom visar rapporten att möjligheterna att flyga inom landet försämras när tillgängligheten minskar.

– Om till exempel avgiften för säkerhetskontroll höjs så är det också troligt att biljettpriserna stiger. Även tillgängligheten inom landet kan komma att påverkas om den upphandlade flygtrafiken blir dyrare, säger Elin Roos, sektionschef på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Minskat utländskt intresse 

Rapporten visar också att höjda avgifter kan minska utländska flygbolags intresse att trafikera Sverige om avgifterna blir för höga jämfört med närliggande stater. Något som kan ha stor negativ påverkan på svensk turistnäring.

En annan konsekvens är att om utländska flygbolag väljer att flyga en annan längre sträcka, för att undvika svenskt luftrum med högre avgifter, så blir negativa effekter på miljön en direkt följd, enligt Transportstyrelsen.

– Vi har fokuserat på de avgiftssystem som vi själva administrerar, men dessa avgifter utgör förstås bara en delmängd av samtliga styrmedel och avgifter som påverkar luftfarten. Oavsett hur underskotten ska hanteras är det högst sannolikt att avgifterna kommer att bli högre, den stora frågan är bara hur mycket högre och då hur omfattande konsekvenserna blir, säger Elin Roos, i pressmeddelandet.

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu! 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024