loadingSnart påsk men den som vill ta tåg till och från svenska fjällen får vackert vänta på Trafikverkets planering. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Snart påsk men den som vill ta tåg till och från svenska fjällen får vackert vänta på Trafikverkets planering. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Trafikverket om tågkaoset: Ha förtröstan

Petra Hedbom

Fem veckor innan påsk går det fortfarande inte att köpa tågbiljetter till och från fjällvärlden eller mellan Stockholm och Göteborg. Orsaken är att Trafikverket inte är klara med sin planering för banarbeten.

– Otroligt frustrerande, säger SJ:s presskommunikatör Martina Nord.

Senast 18 veckor innan ska Trafikverket meddela järnvägsbolagen sin planering för banarbeten. Detta har avtalats ner till 13 veckor men av olika anledningar har de inte lyckats med det heller.

Vite på 24 miljoner

(TT)

Transportstyrelsen har pekat ut tre problemområden där Trafikverket inte har levt upp till de lagkrav som ställs:

Tidsschemat i planeringsprocessen har inte hållits. I oktober fastställdes en redan försenad tågplan, där det fortfarande fanns spårkonflikter kvar att lösa mellan olika aktörer.

Skyldigheter som finns gentemot de sökande under planeringsfasen har inte uppfyllts. Det handlar till exempel om att tågbolagen inte fått den information de behöver och att information inte varit samstämmig.

Villkoren i Järnvägsnätsbeskrivningen, JNB, har ändrats under pågående process utan att någon risk- och konsekvensanalys genomförts. JNB innehåller bland annat information och villkor för hur kapacitet ska tilldelas till sökande.

Den 10 februari meddelade Transportstyrelsen att de beslutat att förelägga Trafikverket att åtgärda bristerna. Föreläggandet är förenat med vite kopplat till de tidsfrister som finns i tidsschemat för tågplanen. Sammantaget handlar det om 24 miljoner kronor.

Källa: Transportstyrelsen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSnart påsk men den som vill ta tåg till och från svenska fjällen får vackert vänta på Trafikverkets planering. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Snart påsk men den som vill ta tåg till och från svenska fjällen får vackert vänta på Trafikverkets planering. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Trafikverket om tågkaoset: Ha förtröstan

Petra Hedbom

Fem veckor innan påsk går det fortfarande inte att köpa tågbiljetter till och från fjällvärlden eller mellan Stockholm och Göteborg. Orsaken är att Trafikverket inte är klara med sin planering för banarbeten.

– Otroligt frustrerande, säger SJ:s presskommunikatör Martina Nord.

Senast 18 veckor innan ska Trafikverket meddela järnvägsbolagen sin planering för banarbeten. Detta har avtalats ner till 13 veckor men av olika anledningar har de inte lyckats med det heller.

Vite på 24 miljoner

(TT)

Transportstyrelsen har pekat ut tre problemområden där Trafikverket inte har levt upp till de lagkrav som ställs:

Tidsschemat i planeringsprocessen har inte hållits. I oktober fastställdes en redan försenad tågplan, där det fortfarande fanns spårkonflikter kvar att lösa mellan olika aktörer.

Skyldigheter som finns gentemot de sökande under planeringsfasen har inte uppfyllts. Det handlar till exempel om att tågbolagen inte fått den information de behöver och att information inte varit samstämmig.

Villkoren i Järnvägsnätsbeskrivningen, JNB, har ändrats under pågående process utan att någon risk- och konsekvensanalys genomförts. JNB innehåller bland annat information och villkor för hur kapacitet ska tilldelas till sökande.

Den 10 februari meddelade Transportstyrelsen att de beslutat att förelägga Trafikverket att åtgärda bristerna. Föreläggandet är förenat med vite kopplat till de tidsfrister som finns i tidsschemat för tågplanen. Sammantaget handlar det om 24 miljoner kronor.

Källa: Transportstyrelsen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024