loadingJu längre sträcka, desto större risk för förseningar. Bara sju av tio fjärr- och snabbtåg kommer fram till slutstation i tid. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Ju längre sträcka, desto större risk för förseningar. Bara sju av tio fjärr- och snabbtåg kommer fram till slutstation i tid. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Många försenade – näst sämsta tågåret på tio år

Joakim Magnå

Med bara nio av tio persontåg framme på slutstation i rätt tid är 2022 det näst sämsta tågåret på tio år. För fjärr- och snabbtågen ser det särskilt dystert ut med punktligheten.

Trafikvolymerna för tågen har återhämtat sig och är tillbaka på samma nivå som innan pandemin, enligt Trafikverket. Men punktligheten är genomgående sämre.

För helåret 2022 landar punktligheten på 90,1 procent, vilket är det näst lägsta sedan 2013. Det innebär att 904 758 av totalt 1 004 358 persontåg var framme på slutstation i rätt tid.

Orsaker till tågstörningar

(TT)

Det som påverkar persontågens punktlighet delas av Trafikverket in i tre huvudområden som var för sig står för ungefär en tredjedel av störningarna.

Infrastruktur. Skador på signal- och elanläggning, spår- och spårväxlar samt på trummor, tunnlar och broar samt störningar till följd av banarbeten.

Järnvägsföretag. Störningar orsakade av exempelvis lok- och maskinfel, terminal- och plattformshantering, fordons- eller personalbrist.

Yttre faktorer. Störningar orsakade av exempelvis oväder, obehöriga i spår, olyckor, sabotage samt försenade tåg som anländer till Sverige från andra länder.

Källa: Trafikverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingJu längre sträcka, desto större risk för förseningar. Bara sju av tio fjärr- och snabbtåg kommer fram till slutstation i tid. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Ju längre sträcka, desto större risk för förseningar. Bara sju av tio fjärr- och snabbtåg kommer fram till slutstation i tid. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Många försenade – näst sämsta tågåret på tio år

Joakim Magnå

Med bara nio av tio persontåg framme på slutstation i rätt tid är 2022 det näst sämsta tågåret på tio år. För fjärr- och snabbtågen ser det särskilt dystert ut med punktligheten.

Trafikvolymerna för tågen har återhämtat sig och är tillbaka på samma nivå som innan pandemin, enligt Trafikverket. Men punktligheten är genomgående sämre.

För helåret 2022 landar punktligheten på 90,1 procent, vilket är det näst lägsta sedan 2013. Det innebär att 904 758 av totalt 1 004 358 persontåg var framme på slutstation i rätt tid.

Orsaker till tågstörningar

(TT)

Det som påverkar persontågens punktlighet delas av Trafikverket in i tre huvudområden som var för sig står för ungefär en tredjedel av störningarna.

Infrastruktur. Skador på signal- och elanläggning, spår- och spårväxlar samt på trummor, tunnlar och broar samt störningar till följd av banarbeten.

Järnvägsföretag. Störningar orsakade av exempelvis lok- och maskinfel, terminal- och plattformshantering, fordons- eller personalbrist.

Yttre faktorer. Störningar orsakade av exempelvis oväder, obehöriga i spår, olyckor, sabotage samt försenade tåg som anländer till Sverige från andra länder.

Källa: Trafikverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024