loadingAtt resa i kollektivtrafiken i Uppsala län kommer att bli dyrare efter årsskiftet. Arkivbild. Foto: Martina Holmberg / TT
Att resa i kollektivtrafiken i Uppsala län kommer att bli dyrare efter årsskiftet. Arkivbild. Foto: Martina Holmberg / TT
Inrikes

Dyrare kollektivtrafik på många håll i landet

TT

Det kommer att bli dyrare att resa med kollektivtrafik i elva av landets 21 regioner nästa år, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Regionerna hänvisar till omvärldsläget med ökade kostnader för bland annat drivmedel som anledning till höjningarna, men även till tidigare beslut om en årlig prisjustering.

– Ungdomar tenderar att vara mer priskänsliga än pensionärer. De som reser med enkelbiljetter är mer priskänsliga än de som har månadskort. Priskänsligheten är också större utanför rusningstid, säger John Hultén, föreståndare vid K2, Sveriges nationella centrum för kollektivtrafik, till Ekot.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAtt resa i kollektivtrafiken i Uppsala län kommer att bli dyrare efter årsskiftet. Arkivbild. Foto: Martina Holmberg / TT
Att resa i kollektivtrafiken i Uppsala län kommer att bli dyrare efter årsskiftet. Arkivbild. Foto: Martina Holmberg / TT
Inrikes

Dyrare kollektivtrafik på många håll i landet

TT

Det kommer att bli dyrare att resa med kollektivtrafik i elva av landets 21 regioner nästa år, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Regionerna hänvisar till omvärldsläget med ökade kostnader för bland annat drivmedel som anledning till höjningarna, men även till tidigare beslut om en årlig prisjustering.

– Ungdomar tenderar att vara mer priskänsliga än pensionärer. De som reser med enkelbiljetter är mer priskänsliga än de som har månadskort. Priskänsligheten är också större utanför rusningstid, säger John Hultén, föreståndare vid K2, Sveriges nationella centrum för kollektivtrafik, till Ekot.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024