loadingPassagerare har fått vänja sig vid att vänta på försenade tåg. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Passagerare har fått vänja sig vid att vänta på försenade tåg. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Tre av tio fjärrtåg försenade i år

TT

Punktligheten för kort-, medel- och långdistanståg var under januari–oktober i år 87,5 procent, enligt Sydsvenskan, som bland annat tittat på siffror från Trafikverket och Trafikanalys.

Det är enligt tidningen den lägsta siffran sedan åtminstone 2013, om man jämför de årens helårssiffror.

För fjärrtågen är det ännu sämre. Bara 71,4 procent av tågen kom i tid under årets första tio månader, vilket kan jämföras med 80,8 procent förra året.

En orsak är enligt Trafikverket att trafikvolymen ökat igen efter nedgångarna under pandemin.

– Man tappar en minut vid nån station för att många passagerare ska på och ytterligare nån minut vid nästa station där många ska av. Och har man väl fått några minuters försening kanske man får vänta på ett annat tåg för att passa in i sekundpusslet vid varje station, säger Göran Holmberg, verksamhetssamordnare på Trafikverket i Malmö, till Sydsvenskan.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingPassagerare har fått vänja sig vid att vänta på försenade tåg. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Passagerare har fått vänja sig vid att vänta på försenade tåg. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Tre av tio fjärrtåg försenade i år

TT

Punktligheten för kort-, medel- och långdistanståg var under januari–oktober i år 87,5 procent, enligt Sydsvenskan, som bland annat tittat på siffror från Trafikverket och Trafikanalys.

Det är enligt tidningen den lägsta siffran sedan åtminstone 2013, om man jämför de årens helårssiffror.

För fjärrtågen är det ännu sämre. Bara 71,4 procent av tågen kom i tid under årets första tio månader, vilket kan jämföras med 80,8 procent förra året.

En orsak är enligt Trafikverket att trafikvolymen ökat igen efter nedgångarna under pandemin.

– Man tappar en minut vid nån station för att många passagerare ska på och ytterligare nån minut vid nästa station där många ska av. Och har man väl fått några minuters försening kanske man får vänta på ett annat tåg för att passa in i sekundpusslet vid varje station, säger Göran Holmberg, verksamhetssamordnare på Trafikverket i Malmö, till Sydsvenskan.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024