loadingDe senaste åren har Transportstyrelsen sett ökade problem med fuskrapportering om förarutbildningar. Foto: Erik Simander/TT-arkivbild
De senaste åren har Transportstyrelsen sett ökade problem med fuskrapportering om förarutbildningar. Foto: Erik Simander/TT-arkivbild
Inrikes

Trafikskola polisanmäls – fusket ökar

TT

Eleverna betalade 9 000 kronor för utbildningen och trafikskolan i Norrbotten rapporterade att de genomgått den – trots att inga utbildningar genomförts. Nu har skolan polisanmälts och blivit av med tillståndet att driva utbildningen. Enligt Transportstyrelsen är fuskrapporteringar ett växande problem.

Den polisanmälda trafikskolan ska systematiskt ha rapporterat att deltagare genomfört utbildningen för yrkesförarkompetens som de aldrig gått. När Transportstyrelsen granskade vad trafikskolan gjort under våren konstaterades 15 felaktiga rapporteringar.

Nu har Transportstyrelsen också stoppat utfärdandet av yrkeskompetensbevis för de elever som ännu inte fått dem. Vad som ska hända med dem som redan fått sina bevis utreds av Transportstyrelsen.

"Vår uppfattning att det ökar"

De senaste åren har problemet med svarta trafikskolor uppmärksammats, men när Transportstyrelsen granskar förarutbildningar ser de allt oftare att det fuskas med inrapporteringen. Utbildningarna rapporterar att elever gått kurser som de kanske bara delvis gått, eller som med fallet i Norrbotten, inte alls gått.

– Det är vår uppfattning att det ökar. Men det kan finnas flera orsaker till det. Vi har gjort det enklare att rapportera brister i förarutbildningen. Men vi har också under de senaste åren fokuserat på den här typen av fuskrapportering, vi har blivit bättre på att upptäcka det, säger Gunnar Holgersson, sektionschef på Transportstyrelsen.

Enligt honom finns problemet inte bara på utbildningar för yrkesförarkompetens, men även på andra obligatoriska utbildningar, som till exempel på b-körkortsutbildningarna, där trafikskolor rapporterar att elever gått riskutbildningar som de inte genomfört.

Många elever luras

Det finns också en risk att utbildningarna är bristfälliga, och inte uppfyller kraven. Det kan gälla utbildningar som är kortare än vad de ska vara. Ofta vet eleverna själva inte att något är fel.

– Det vi ser är att det ofta är utsatta grupper, som nya svenskar, som luras in i detta. Det kan vara svårt att veta vart man ska gå för att få en bra utbildning, och när någon erbjuder en snabb utbildning är det kanske inte den bästa utbildningen. Eleverna kan ofta tro att det här är det rätta sättet att få ett yrkesförarkompetensbevis, och sedan i nästa led ett jobb, säger Gunnar Holgersson.

Det bästa sättet att undvika att bli lurad på sin utbildning är att vara nyfiken och jämföra utbildningar, enligt Gunnar Holgersson. De flesta godkända förarutbildare finns också publicerade på Transportstyrelsens hemsida.

– Det är många som hamnar omedvetet i sånt här, och inte får den utbildning man har rätt till. Det är ju inte kul för den som betalat och sedan inte får något bevis, men har de inte gått utbildningen blir det ju ingenting, säger Gunnar Holgersson.

(Lucas Brischetto/TT)

Så undviker du att bli lurad

(TT)

Innan du söker till och betalar för en yrkesförarutbildning är det bra att jämföra olika utbildare och se till att allt står rätt till.

Du kan också kontrollera att företaget har tillstånd att bedriva en förarutbildning. Nästan alla förarutbildare, med enstaka undantag, är registrerade i Transportstyrelsens databas. Det gäller både yrkesförarutbildningar och riskutbildningar för a- och b-körkort.

Du kan också ringa till Transportstyrelsen och ställa frågor om både körkort och yrkestrafik.

Källa: Transportstyrelsen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDe senaste åren har Transportstyrelsen sett ökade problem med fuskrapportering om förarutbildningar. Foto: Erik Simander/TT-arkivbild
De senaste åren har Transportstyrelsen sett ökade problem med fuskrapportering om förarutbildningar. Foto: Erik Simander/TT-arkivbild
Inrikes

Trafikskola polisanmäls – fusket ökar

TT

Eleverna betalade 9 000 kronor för utbildningen och trafikskolan i Norrbotten rapporterade att de genomgått den – trots att inga utbildningar genomförts. Nu har skolan polisanmälts och blivit av med tillståndet att driva utbildningen. Enligt Transportstyrelsen är fuskrapporteringar ett växande problem.

Den polisanmälda trafikskolan ska systematiskt ha rapporterat att deltagare genomfört utbildningen för yrkesförarkompetens som de aldrig gått. När Transportstyrelsen granskade vad trafikskolan gjort under våren konstaterades 15 felaktiga rapporteringar.

Nu har Transportstyrelsen också stoppat utfärdandet av yrkeskompetensbevis för de elever som ännu inte fått dem. Vad som ska hända med dem som redan fått sina bevis utreds av Transportstyrelsen.

"Vår uppfattning att det ökar"

De senaste åren har problemet med svarta trafikskolor uppmärksammats, men när Transportstyrelsen granskar förarutbildningar ser de allt oftare att det fuskas med inrapporteringen. Utbildningarna rapporterar att elever gått kurser som de kanske bara delvis gått, eller som med fallet i Norrbotten, inte alls gått.

– Det är vår uppfattning att det ökar. Men det kan finnas flera orsaker till det. Vi har gjort det enklare att rapportera brister i förarutbildningen. Men vi har också under de senaste åren fokuserat på den här typen av fuskrapportering, vi har blivit bättre på att upptäcka det, säger Gunnar Holgersson, sektionschef på Transportstyrelsen.

Enligt honom finns problemet inte bara på utbildningar för yrkesförarkompetens, men även på andra obligatoriska utbildningar, som till exempel på b-körkortsutbildningarna, där trafikskolor rapporterar att elever gått riskutbildningar som de inte genomfört.

Många elever luras

Det finns också en risk att utbildningarna är bristfälliga, och inte uppfyller kraven. Det kan gälla utbildningar som är kortare än vad de ska vara. Ofta vet eleverna själva inte att något är fel.

– Det vi ser är att det ofta är utsatta grupper, som nya svenskar, som luras in i detta. Det kan vara svårt att veta vart man ska gå för att få en bra utbildning, och när någon erbjuder en snabb utbildning är det kanske inte den bästa utbildningen. Eleverna kan ofta tro att det här är det rätta sättet att få ett yrkesförarkompetensbevis, och sedan i nästa led ett jobb, säger Gunnar Holgersson.

Det bästa sättet att undvika att bli lurad på sin utbildning är att vara nyfiken och jämföra utbildningar, enligt Gunnar Holgersson. De flesta godkända förarutbildare finns också publicerade på Transportstyrelsens hemsida.

– Det är många som hamnar omedvetet i sånt här, och inte får den utbildning man har rätt till. Det är ju inte kul för den som betalat och sedan inte får något bevis, men har de inte gått utbildningen blir det ju ingenting, säger Gunnar Holgersson.

(Lucas Brischetto/TT)

Så undviker du att bli lurad

(TT)

Innan du söker till och betalar för en yrkesförarutbildning är det bra att jämföra olika utbildare och se till att allt står rätt till.

Du kan också kontrollera att företaget har tillstånd att bedriva en förarutbildning. Nästan alla förarutbildare, med enstaka undantag, är registrerade i Transportstyrelsens databas. Det gäller både yrkesförarutbildningar och riskutbildningar för a- och b-körkort.

Du kan också ringa till Transportstyrelsen och ställa frågor om både körkort och yrkestrafik.

Källa: Transportstyrelsen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024