Under det brittiska valet användes automatiserade bottar på Tinder för att samla röster mot Theresa Mays regering. Enligt P3 Nyheter kan metoden bli vanligare inför kommande politiska händelser, som riksdagsvalet 2018.
Sociala medier har länge använts för att mobilisera användare för politiska syften. Nu har metoden hittat sin väg in i den digitala dejtingvärlden.
Detta blev särskilt uppmärksammat under Storbritanniens parlamentsval i juni, då flera aktivister gick ihop och programmerade automatiska program, så kallade chattbottar, till dejtingappen Tinder. Syftet var att få unga väljare att rösta på Labourpartiet.
Lånade profiler
Tinderbottarna lånade riktiga profiler från personer som hade rekryterats på Facebook och Twitter. Boten ändrade platsangivelsen i personens profil så att det såg ut som att personen var i en valkrets där det var jämnt mellan Labour och Tories.
Den lånade profilen matchades med en annan persons profil, någon som hade rätt att rösta i den valkretsen. Boten uppmanade personen bakom den matchade profilen att rösta på Labour och skickade en länk till närmaste vallokal.
– Jag funderade mycket på hur man kunde nå unga personer och få dem att registrera sig till valet. Jag frågade mig själv: vilka uppdateringar får uppmärksamhet, säger Yara Rodriguez, 24, en av initiativtagarna till Tinderbottarna till BBC.
Kan användas till fler val
I en debattartikel i New York Times föreslår aktivisten Rodriguez att bottar kan användas för att rösta bort Donald Trump i det amerikanska valet 2020.
Men redan inför riksdagsvalet 2018 kan metoden användas för att fiska röster, tror Tom Samuelsson, sakkunnig på Försvarshögskolan till P3 Nyheter.
– Jag tror att bottar kommer att användas mer, för det är ett effektivt sätt att nå ut med sitt budskap. Nu kan två eller tre personer sitta och lansera ut 100 000 bottar som tar kontakt med folk. Ibland är de så välformulerade så att det är svårt att veta om det faktiskt är en bot eller en människa som försöker övertyga en om något.
(TT)