loading
För fem år sedan besökte man Facebook för att se vad vänner och bekanta hade för sig. I dag är det mer en offentlig anslagstavla. Foto Christine Olsson/TT-arkivbild
För fem år sedan besökte man Facebook för att se vad vänner och bekanta hade för sig. I dag är det mer en offentlig anslagstavla. Foto Christine Olsson/TT-arkivbild
Inrikes

Facebook fortsätter att förändras

Epoch Times

Facebook har nått sin topp och kommer nu att dala neråt, har olyckskorparna kraxat. Men nej, Facebooks fall har inte kommit än. Däremot har sociala medie-giganten ändrat form och kommer så att fortsätta göra, tror experter.

2014 förutspådde forskare vid Princeton University i USA att antalet användare på Facebook skulle minska med 80 procent fram till 2017. Men så har inte blivit fallet. I Sverige fortsätter användningen att öka med någon procent årligen. Drygt hälften av alla internetanvändare är på Facebook varje dag och 71 procent är det någon gång.

Ingenting tyder heller på att en förändring är i sikte. I stället är det nya grupper, framför allt bland äldre, som letar sig dit. Ungas användning har förändrats, men de är fortfarande kvar på Facebook.

– Användningen ökar inte lika mycket som innan eftersom det är så många som redan använder det. Men jag ser ingen minskning än - förutom bland de yngsta. Förenklat kan man säga att det inte är någon nyrekrytering, säger Pamela Davidsson, chef för statistik och fakta på IIS, till TT.

En infrastruktur

Facebook kommer sannolikt inte att försvinna inom en snar framtid, däremot använder vi i dag mediet på nya sätt. Det är inte längre bara ett socialt forum där man ska umgås, utan mer en informationsplattform.

Studentskivor, midsommarfiranden och fester är evenemang som i första hand publiceras på Facebook. Där finns också köp- och säljsidor och intressegrupper för de mest nischade hobbyer.

– Det är inte som att man lägger upp en bild på sin middag som man gjorde för, utan mer som att Facebook har blivit ett slags infrastruktur. Man har sina kontakter, sina evenemang och sina intressegrupper där, säger Pamela Davidsson.

"Inte mitt ställe"

Den bilden delas även av Annakarin Nyberg, internetforskare vid Umeå universitet.

– För fem år sedan gick vi in för att se vad våra vänner och bekanta gjorde. I dag är det mer en offentlig anslagstavla. Vi postar bilder, vi postar länkar och roliga filmer. Flödet blir inte mitt ställe på samma sätt och det påverkar också vilka inlägg vi väljer att lägga upp, säger hon till TT.

Facebook kommer att fortsätta förändras, tror Annakarin Nyberg. Men exakt hur det kommer att se ut om tio till femton år vågar hon inte sia om.

– Det enda som händer när man ska uttala sig om teknik och framtiden är att man har fel.

Den snabba teknikutvecklingen vänder upp och ned på bekanta sätt att kommunicera, interagera och etablera relationer, anser Annakarin Nyberg.

– Men vi tycker om att vara sociala på nätet. Att etablera nätrelationer ses inte längre som någonting märkligt eller av mindre värde. Det kommer vi att fortsätta med, men i vilken form och med vilket teknikstöd är svårt att förutspå.

(TT)

Sociala nätverk och Facebook

Sociala nätverk

Facebook är det sociala nätverk som flest använder och användningen fortsätter att öka förutom bland 12-15-åringarna.

Näst störst är Instagram. 44 procent använde någon gång det bildbaserade mediet 2016 jämfört med 40 procent året innan. 26 procent gör det dagligen.

En fjärdedel av internetanvändarna använder bildmeddelandeforumet Snapchat, men det är stora skillnader mellan olika åldersgrupper. Det är fortfarande sällsynt med dagliga Snapchat-användare över 35 år.

Det enda sociala nätverk som minskat i användning är mikrobloggen Twitter. Användningen har minskat 2016 jämfört med både 2014 och 2015. Inte ens hälften av dem som besöker Twitter brukar skriva någonting.

Trots ökningen av sociala nätverk minskar inte användandet av e-post. Snarare är det tvärtom, 96 procent använder mejl.

Källa: "Svenskarna och internet 2016" (Internetstiftelsen i Sverige (IIS).

Facebook

Facebook startade 2004 och är en webbplats för nätbaserad gemenskap och nätverksbyggande. Sedan starten har Facebook växt till en av världens tio största webbplatser, räknat i antalet användare.

I början av 2016 hade Facebook 1,1 miljarder aktiva användare varje dag. I Sverige fanns cirka 4,9 miljoner konton, vilket innebar att mer än hälften av befolkningen fanns på Facebook. 2016 var 71 procent av svenskarna uppkopplade på Facebook och minst hälften använder mediet dagligen.

Källor: Facebook, IIS, NE.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
För fem år sedan besökte man Facebook för att se vad vänner och bekanta hade för sig. I dag är det mer en offentlig anslagstavla. Foto Christine Olsson/TT-arkivbild
För fem år sedan besökte man Facebook för att se vad vänner och bekanta hade för sig. I dag är det mer en offentlig anslagstavla. Foto Christine Olsson/TT-arkivbild
Inrikes

Facebook fortsätter att förändras

Epoch Times

Facebook har nått sin topp och kommer nu att dala neråt, har olyckskorparna kraxat. Men nej, Facebooks fall har inte kommit än. Däremot har sociala medie-giganten ändrat form och kommer så att fortsätta göra, tror experter.

2014 förutspådde forskare vid Princeton University i USA att antalet användare på Facebook skulle minska med 80 procent fram till 2017. Men så har inte blivit fallet. I Sverige fortsätter användningen att öka med någon procent årligen. Drygt hälften av alla internetanvändare är på Facebook varje dag och 71 procent är det någon gång.

Ingenting tyder heller på att en förändring är i sikte. I stället är det nya grupper, framför allt bland äldre, som letar sig dit. Ungas användning har förändrats, men de är fortfarande kvar på Facebook.

– Användningen ökar inte lika mycket som innan eftersom det är så många som redan använder det. Men jag ser ingen minskning än - förutom bland de yngsta. Förenklat kan man säga att det inte är någon nyrekrytering, säger Pamela Davidsson, chef för statistik och fakta på IIS, till TT.

En infrastruktur

Facebook kommer sannolikt inte att försvinna inom en snar framtid, däremot använder vi i dag mediet på nya sätt. Det är inte längre bara ett socialt forum där man ska umgås, utan mer en informationsplattform.

Studentskivor, midsommarfiranden och fester är evenemang som i första hand publiceras på Facebook. Där finns också köp- och säljsidor och intressegrupper för de mest nischade hobbyer.

– Det är inte som att man lägger upp en bild på sin middag som man gjorde för, utan mer som att Facebook har blivit ett slags infrastruktur. Man har sina kontakter, sina evenemang och sina intressegrupper där, säger Pamela Davidsson.

"Inte mitt ställe"

Den bilden delas även av Annakarin Nyberg, internetforskare vid Umeå universitet.

– För fem år sedan gick vi in för att se vad våra vänner och bekanta gjorde. I dag är det mer en offentlig anslagstavla. Vi postar bilder, vi postar länkar och roliga filmer. Flödet blir inte mitt ställe på samma sätt och det påverkar också vilka inlägg vi väljer att lägga upp, säger hon till TT.

Facebook kommer att fortsätta förändras, tror Annakarin Nyberg. Men exakt hur det kommer att se ut om tio till femton år vågar hon inte sia om.

– Det enda som händer när man ska uttala sig om teknik och framtiden är att man har fel.

Den snabba teknikutvecklingen vänder upp och ned på bekanta sätt att kommunicera, interagera och etablera relationer, anser Annakarin Nyberg.

– Men vi tycker om att vara sociala på nätet. Att etablera nätrelationer ses inte längre som någonting märkligt eller av mindre värde. Det kommer vi att fortsätta med, men i vilken form och med vilket teknikstöd är svårt att förutspå.

(TT)

Sociala nätverk och Facebook

Sociala nätverk

Facebook är det sociala nätverk som flest använder och användningen fortsätter att öka förutom bland 12-15-åringarna.

Näst störst är Instagram. 44 procent använde någon gång det bildbaserade mediet 2016 jämfört med 40 procent året innan. 26 procent gör det dagligen.

En fjärdedel av internetanvändarna använder bildmeddelandeforumet Snapchat, men det är stora skillnader mellan olika åldersgrupper. Det är fortfarande sällsynt med dagliga Snapchat-användare över 35 år.

Det enda sociala nätverk som minskat i användning är mikrobloggen Twitter. Användningen har minskat 2016 jämfört med både 2014 och 2015. Inte ens hälften av dem som besöker Twitter brukar skriva någonting.

Trots ökningen av sociala nätverk minskar inte användandet av e-post. Snarare är det tvärtom, 96 procent använder mejl.

Källa: "Svenskarna och internet 2016" (Internetstiftelsen i Sverige (IIS).

Facebook

Facebook startade 2004 och är en webbplats för nätbaserad gemenskap och nätverksbyggande. Sedan starten har Facebook växt till en av världens tio största webbplatser, räknat i antalet användare.

I början av 2016 hade Facebook 1,1 miljarder aktiva användare varje dag. I Sverige fanns cirka 4,9 miljoner konton, vilket innebar att mer än hälften av befolkningen fanns på Facebook. 2016 var 71 procent av svenskarna uppkopplade på Facebook och minst hälften använder mediet dagligen.

Källor: Facebook, IIS, NE.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024