loading
Stora delar av tågtrafiken kan lamslås om inte parterna kommer överens. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT. Arkivbild
Stora delar av tågtrafiken kan lamslås om inte parterna kommer överens. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT. Arkivbild
Inrikes

Tågstrejk riskerar lamslå trafiken

Epoch Times

LO-facket Seko är ordentligt på krigsstigen. Stora delar av tågtrafiken kan bli helt stillastående de närmaste veckorna om förhandlingarna spårar ur helt.

Bråket om lönemärket är ständigt återkommande bland årets konfliktvarsel.

Industrin var först ut med att bli klara med sina löneförhandlingar. Deras överenskommelse skulle senare tjäna som riktmärke för kommande yrkesgruppers förhandlingar, var det tänkt.

Men vad enades egentligen fack och arbetsgivare om? Facken hävdar att LO:s gemensamma låglönesatsning går utöver de 6,5 procenten som industrins parter enades om. Arbetsgivarparterna påstår å sin sida att lönemärket 6,5 procent på tre år ska inbegripa allt - låglönesatsningen ska i sådana fall betalas med något annat.

6,5 procent gäller

Hittills har fackens strejkhot dragits tillbaka i sista stund, senast när Fastighets blev överens om ett avtal för landets fastighetsskötare, och där båda parter utropat sig som segrare. Medlingsinstitutet anger att fastighetsbranschens tecknade avtalsvärde ligger på 6,5 procent, alltså enligt arbetsgivarnas tak.

– Vårt uppdrag är att värna industrimärket. Det är angivet till 6,5 procent på tre år. Och såvitt vi förstår har parterna därefter hållit sig till det, säger Medlingsinstitutets generaldirektör Carina Gunnarsson.

Nu närmast har Seko slagit på stora trumman i samma principfråga. På fredag inleds fackets trestegsstrejk mot delar av tågtrafiken om det inte blir gehör för samma låglönesatsning som i kronor och ören handlar om småbelopp, men där arbetsgivarparten Almega inte släpper någon över märket.

Totalt stopp

Seko har dessutom varslat rälspersonal om strejk från 17 maj. Då handlar bråket om regler kring in- och uthyrning av personal.
Strejkeffekterna riskerar bli stora med totalt stopp om det vill sig illa.

"Om Seko inte bidrar till att lösa konflikten och teckna nya avtal skulle mycket järnvägstrafik riskera stå still", skriver Almegas vd Anna-Karin Hatt i en kommentar.

Ovanpå det kom under tisdagen ytterligare ett strejkvarsel på telekomområdet, riktat mot bland annat Ericsson och Comhem, där förhandlingarna mellan samma parter har brakat samman.

(TT)

Inkluderas eller ej?

Fack och arbetsgivare i industrin kom i slutet av mars överens om löneökningar till ett värde av 6,5 procent under tre år, det så kallade märket. Men redan då stod det klart att tolkningen av avtalets värde skulle lämna öppet för stridigheter - skulle låglönesatsningen gå utöver de 6,5 procenten som facken hävdar, eller inkluderas, som arbetsgivarna påstår?
Tolkningarna av det så kallade märket, normeringen för andra yrkesgruppers löneökningar, har sedan lett till flera strejkvarsel, men hittills har inget blivit verklighet.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Stora delar av tågtrafiken kan lamslås om inte parterna kommer överens. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT. Arkivbild
Stora delar av tågtrafiken kan lamslås om inte parterna kommer överens. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT. Arkivbild
Inrikes

Tågstrejk riskerar lamslå trafiken

Epoch Times

LO-facket Seko är ordentligt på krigsstigen. Stora delar av tågtrafiken kan bli helt stillastående de närmaste veckorna om förhandlingarna spårar ur helt.

Bråket om lönemärket är ständigt återkommande bland årets konfliktvarsel.

Industrin var först ut med att bli klara med sina löneförhandlingar. Deras överenskommelse skulle senare tjäna som riktmärke för kommande yrkesgruppers förhandlingar, var det tänkt.

Men vad enades egentligen fack och arbetsgivare om? Facken hävdar att LO:s gemensamma låglönesatsning går utöver de 6,5 procenten som industrins parter enades om. Arbetsgivarparterna påstår å sin sida att lönemärket 6,5 procent på tre år ska inbegripa allt - låglönesatsningen ska i sådana fall betalas med något annat.

6,5 procent gäller

Hittills har fackens strejkhot dragits tillbaka i sista stund, senast när Fastighets blev överens om ett avtal för landets fastighetsskötare, och där båda parter utropat sig som segrare. Medlingsinstitutet anger att fastighetsbranschens tecknade avtalsvärde ligger på 6,5 procent, alltså enligt arbetsgivarnas tak.

– Vårt uppdrag är att värna industrimärket. Det är angivet till 6,5 procent på tre år. Och såvitt vi förstår har parterna därefter hållit sig till det, säger Medlingsinstitutets generaldirektör Carina Gunnarsson.

Nu närmast har Seko slagit på stora trumman i samma principfråga. På fredag inleds fackets trestegsstrejk mot delar av tågtrafiken om det inte blir gehör för samma låglönesatsning som i kronor och ören handlar om småbelopp, men där arbetsgivarparten Almega inte släpper någon över märket.

Totalt stopp

Seko har dessutom varslat rälspersonal om strejk från 17 maj. Då handlar bråket om regler kring in- och uthyrning av personal.
Strejkeffekterna riskerar bli stora med totalt stopp om det vill sig illa.

"Om Seko inte bidrar till att lösa konflikten och teckna nya avtal skulle mycket järnvägstrafik riskera stå still", skriver Almegas vd Anna-Karin Hatt i en kommentar.

Ovanpå det kom under tisdagen ytterligare ett strejkvarsel på telekomområdet, riktat mot bland annat Ericsson och Comhem, där förhandlingarna mellan samma parter har brakat samman.

(TT)

Inkluderas eller ej?

Fack och arbetsgivare i industrin kom i slutet av mars överens om löneökningar till ett värde av 6,5 procent under tre år, det så kallade märket. Men redan då stod det klart att tolkningen av avtalets värde skulle lämna öppet för stridigheter - skulle låglönesatsningen gå utöver de 6,5 procenten som facken hävdar, eller inkluderas, som arbetsgivarna påstår?
Tolkningarna av det så kallade märket, normeringen för andra yrkesgruppers löneökningar, har sedan lett till flera strejkvarsel, men hittills har inget blivit verklighet.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024