loading

Foto: Wikimedia Commons
Foto: Wikimedia Commons
Inrikes

TV4 stoppade DN-reklamfilm

Epoch Times

TV4 har stoppat en av DN:s reklamfilmer inför det kommande valet då filmen pekar ut Sverigedemokraterna, skriver DN.

I fem olika reklamfilmer belyser tidningen ämnen som rör åsiktsbubblor, fejknyheter och bristande källkritik inför det kommande riksdagsvalet. Produktionsbolaget FLX och regissören Felix Herngren ligger bakom produktionen.

I filmen nämns beloppet 400000 Euro, som anspelar på en felsägning som en tidigare Sverigedemokratisk ledamot i riksdagen gjorde.

Enligt Magnus Törnblom, press- och kommunikationschef på TV4, är det just den referensen som ligger till grund för att tv-kanalen valde att inte visa filmen.

– Det är ganska enkelt för oss. Det är inte okej att anspela på eller härleda till enskilda politiska partier för andra annonsörer under den valperiod som vi har särskilda riktlinjer kring, säger han till DN.

Felix Herngren är kritisk till tv-kanalens beslut och menar ”att man i alla sammanhang ska kunna referera till vad en offentlig politisk person har sagt i riksdagen”.

– Jag begriper inte att det skulle kunna vara känsligt, säger han till tidningen.

Peter Wolodarski, chefredaktör för DN, försvarar sig med att SD inte nämns överhuvudtaget och att känslan då ”blir att man inte får driva med invandringskritik”.

Den här katten leker ”skjutlekar” med stor inlevelse – märkligt

Den här förföljelsen har pågått i 19 år – känner du till den?

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Foto: Wikimedia Commons
Foto: Wikimedia Commons
Inrikes

TV4 stoppade DN-reklamfilm

Epoch Times

TV4 har stoppat en av DN:s reklamfilmer inför det kommande valet då filmen pekar ut Sverigedemokraterna, skriver DN.

I fem olika reklamfilmer belyser tidningen ämnen som rör åsiktsbubblor, fejknyheter och bristande källkritik inför det kommande riksdagsvalet. Produktionsbolaget FLX och regissören Felix Herngren ligger bakom produktionen.

I filmen nämns beloppet 400000 Euro, som anspelar på en felsägning som en tidigare Sverigedemokratisk ledamot i riksdagen gjorde.

Enligt Magnus Törnblom, press- och kommunikationschef på TV4, är det just den referensen som ligger till grund för att tv-kanalen valde att inte visa filmen.

– Det är ganska enkelt för oss. Det är inte okej att anspela på eller härleda till enskilda politiska partier för andra annonsörer under den valperiod som vi har särskilda riktlinjer kring, säger han till DN.

Felix Herngren är kritisk till tv-kanalens beslut och menar ”att man i alla sammanhang ska kunna referera till vad en offentlig politisk person har sagt i riksdagen”.

– Jag begriper inte att det skulle kunna vara känsligt, säger han till tidningen.

Peter Wolodarski, chefredaktör för DN, försvarar sig med att SD inte nämns överhuvudtaget och att känslan då ”blir att man inte får driva med invandringskritik”.

Den här katten leker ”skjutlekar” med stor inlevelse – märkligt

Den här förföljelsen har pågått i 19 år – känner du till den?

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024