TV4 har stoppat en av DN:s reklamfilmer inför det kommande valet då filmen pekar ut Sverigedemokraterna, skriver DN.
I fem olika reklamfilmer belyser tidningen ämnen som rör åsiktsbubblor, fejknyheter och bristande källkritik inför det kommande riksdagsvalet. Produktionsbolaget FLX och regissören Felix Herngren ligger bakom produktionen.
I filmen nämns beloppet 400000 Euro, som anspelar på en felsägning som en tidigare Sverigedemokratisk ledamot i riksdagen gjorde.
Enligt Magnus Törnblom, press- och kommunikationschef på TV4, är det just den referensen som ligger till grund för att tv-kanalen valde att inte visa filmen.
– Det är ganska enkelt för oss. Det är inte okej att anspela på eller härleda till enskilda politiska partier för andra annonsörer under den valperiod som vi har särskilda riktlinjer kring, säger han till DN.
Felix Herngren är kritisk till tv-kanalens beslut och menar ”att man i alla sammanhang ska kunna referera till vad en offentlig politisk person har sagt i riksdagen”.
– Jag begriper inte att det skulle kunna vara känsligt, säger han till tidningen.
Peter Wolodarski, chefredaktör för DN, försvarar sig med att SD inte nämns överhuvudtaget och att känslan då ”blir att man inte får driva med invandringskritik”.