Spotify växer så det knakar och gör mångmiljardförluster.
– Men vi skulle kunna vara lönsamma i dag om vi inte investerade en massa, säger musikjättens grundare och vd Daniel Ek.
Spotify har inte gjort sig särskilt kända för sin öppenhet. Det ska det bli ändring på, lovar företagsledningen i samband med en pressvisning av huvudkontorets lokaler i Stockholm. En rundvandring visar bland annat upp en supermodern musikstudio där artister kan få spela in låtar. Lykke Li, First Aid Kit och Hov1 är några som redan varit där.
Flipperrekord
De runt 1 300 anställda på kontoret, mitt i centrala Stockholm, kan också ta del av Daniels gamingroom med ett karaokerum och en mindre flipperhall som höjdarna uppenbart gillar.
– På det gamla kontoret var det alltid Martin Lorentzon (den andre medgrundaren) som hade rekorden, säger Nordenchefen Jenny Hermanson när journalisterna förevisas flipperspelen.
Streamingjätten växer så det knakar, både intäkter och personalmässigt – "en galen tillväxt", som HR-chefen Katarina Berg uttrycker det.
– Vi tar in cirka 110 personer i månaden globalt, säger hon.
Gratis är bra
Men tillväxten och investeringarna kostar. Även i år väntas det bli en förlust i storleksordningen 2–3 miljarder enligt tidigare prognoser. Och det är de kraftiga investeringarna i mervärde för alla inblandade i musikkedjan – från artister via skivbolag och fans – som kostar på, men som i förlängningen ska öka effektiviteten och lönsamheten för Spotify.
– Strategin är att använda vår plattform... att hjälpa alla i hela kedjan. Det blir en win-win, säger Daniel Ek i ett av väldigt få framträdanden för journalister.
Företagsledningen pekar på gratisabonnemanget som avgörande för Spotifys framgång historiskt men även i strategin att möta konkurrenterna i dag. Ju fler gratisanvändare, desto fler betalande användare får företaget, är affärsmodellen.
Om framtiden säger Daniel Ek att bland annat musik i radion är dödsdömd.
– Jag tror att hela musikindustrin kommer att förändras.
(Olle Lindström/TT)