loading


Polisens bedrägeriutredningar totalsågas av myndighetens internrevision. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Polisens bedrägeriutredningar totalsågas av myndighetens internrevision. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Svidande kritik mot bedrägeriutredningar

Epoch Times

Polisens utredare vet inte vad de ska göra, brottsoffer lämnas i sticket och anmälningar läggs ner i onödan. Polisens bedrägeriutredningar är hotad av "mycket väsentliga brister" och rättssäkerheten är hotad, enligt polisens internrevision.

– Det har uppstått systemfel som sammantaget innebär att risken för lagföring är väldigt låg om man är bedragare, säger internrevisor Philip Jansson till Dagens Nyheter.

Verksamheten lider av "mycket väsentliga brister", konstaterar myndighetens internrevision.

I samband med polismyndighetens omorganisation inrättades ett nationellt bedrägericentrum, som skulle få bukt på den lavinartade ökningen av bedrägeribrott. Under tio år ökade de anmälningarna från 51 000 till nära 210 000.

Ledningens ansvar

Men granskningen av cirka 700 nedlagda ärenden visar nu på bland annat felaktiga gärningsbeskrivningar, att viktiga frågor inte ställts till brottsoffren, att tolkar inte används när de behövs, att elementära utredningsåtgärder ofta inte sker ens när en utpekad misstänkt finns samt att ärenden skrivs av utan att någon förklaring framgår.

Enligt revisionsrapporten är problemen lika utbredda över hela landet och ansvaret ligger ytterst hos polisledningen.

I en text på sin hemsida pekar polisen på att revisionen påvisat tre brister: En strategi saknas för att rättssäkert hantera det stora ärendeinflödet, styrningen måste utvecklas för att säkra kvaliteten och att egenkontrollen måste öka.

"Flera förklaringar"

"Bristerna är naturligtvis inte acceptabla, även om det finns flera förklaringar till dem. Antalet utredningar av bedrägerier har ökat kraftigt under senare år. Granskningen gjordes dessutom under en stökig period mitt i polisens omorganisation", säger Ulf Johansson - regionpolischef i Stockholm, som ansvarar för polisens arbete mot bedrägerier - enligt texten.

Samtidigt har alla polisregioner nu tagit fram egna planer för att åtgärda bristerna. De senaste månaderna har polisen också kraftigt ökat antalet utredare och personalen i kontaktcenter som tar emot många bedrägerianmälningar. Dessutom pågår arbete med att utveckla organisation, metoder och tekniskt stöd, enligt texten.

Vidare påpekar polisen att datorbedrägerier är väldigt svåra att utredda.

TT har sökt polisen för kommentarer.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading


Polisens bedrägeriutredningar totalsågas av myndighetens internrevision. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Polisens bedrägeriutredningar totalsågas av myndighetens internrevision. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Svidande kritik mot bedrägeriutredningar

Epoch Times

Polisens utredare vet inte vad de ska göra, brottsoffer lämnas i sticket och anmälningar läggs ner i onödan. Polisens bedrägeriutredningar är hotad av "mycket väsentliga brister" och rättssäkerheten är hotad, enligt polisens internrevision.

– Det har uppstått systemfel som sammantaget innebär att risken för lagföring är väldigt låg om man är bedragare, säger internrevisor Philip Jansson till Dagens Nyheter.

Verksamheten lider av "mycket väsentliga brister", konstaterar myndighetens internrevision.

I samband med polismyndighetens omorganisation inrättades ett nationellt bedrägericentrum, som skulle få bukt på den lavinartade ökningen av bedrägeribrott. Under tio år ökade de anmälningarna från 51 000 till nära 210 000.

Ledningens ansvar

Men granskningen av cirka 700 nedlagda ärenden visar nu på bland annat felaktiga gärningsbeskrivningar, att viktiga frågor inte ställts till brottsoffren, att tolkar inte används när de behövs, att elementära utredningsåtgärder ofta inte sker ens när en utpekad misstänkt finns samt att ärenden skrivs av utan att någon förklaring framgår.

Enligt revisionsrapporten är problemen lika utbredda över hela landet och ansvaret ligger ytterst hos polisledningen.

I en text på sin hemsida pekar polisen på att revisionen påvisat tre brister: En strategi saknas för att rättssäkert hantera det stora ärendeinflödet, styrningen måste utvecklas för att säkra kvaliteten och att egenkontrollen måste öka.

"Flera förklaringar"

"Bristerna är naturligtvis inte acceptabla, även om det finns flera förklaringar till dem. Antalet utredningar av bedrägerier har ökat kraftigt under senare år. Granskningen gjordes dessutom under en stökig period mitt i polisens omorganisation", säger Ulf Johansson - regionpolischef i Stockholm, som ansvarar för polisens arbete mot bedrägerier - enligt texten.

Samtidigt har alla polisregioner nu tagit fram egna planer för att åtgärda bristerna. De senaste månaderna har polisen också kraftigt ökat antalet utredare och personalen i kontaktcenter som tar emot många bedrägerianmälningar. Dessutom pågår arbete med att utveckla organisation, metoder och tekniskt stöd, enligt texten.

Vidare påpekar polisen att datorbedrägerier är väldigt svåra att utredda.

TT har sökt polisen för kommentarer.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024