loading


Bil- och bildelsstölder är ett stort problem. De flesta känner säkert någon som blivit bestulen på sin bil eller delar av den. Foto: Försäkringsbolaget If
Bil- och bildelsstölder är ett stort problem. De flesta känner säkert någon som blivit bestulen på sin bil eller delar av den. Foto: Försäkringsbolaget If
Inrikes

Sverige unikt utsatt för internationella ligor som stjäl bilar och bildelar

Lotta Svedin

Förra året ökade antalet katalysatorstölder från svenska bilar med 4 300 procent, uppger försäkringsbolaget If. En ökning som har fortsatt spikrakt uppåt även i år. 

Enligt Polisens nationella operativa avdelning, NOA, kan internationell organiserad brottslighet ligga bakom 90 procent av stölderna.

Sedan 2010 har antalet bil- och bildelsstölder överlag minskat men 2020 skedde en markant ökning av stölderna. Det är framförallt bilarnas katalysator som är eftertraktad av tjuvarna. Förra året ökade antalet katalysatorstölder med 4 300 procent och kurvan har fortsatt spikrakt uppåt under 2021. 

– Att stjäla katalysator, ratt eller strålkastare ur svenska bilar är praktiskt taget riskfritt. Bara 0,7 procent av bildelsstölderna leder till åtal, strafföreläggande eller åtalsunderlåtelse, säger Ann Hassel Tano, utredningschef på If i ett pressmeddelande.

Permanent närvaro

Bil- och bildelsstölderna är en del av den organiserade brottsligheten. Brottssyndikat med tillgång till teknisk utrustning som kan störa ut radiostyrda lås och sätta stöldskyddssystem ur funktion har etablerat en mer eller mindre permanent närvaro i landet.

Polisens nationella operativa avdelning (NOA) uppskattar att 90 procent av bil- och bildelsstölderna utförs av internationell organiserad brottslighet, skriver försäkringsbolaget. Den låga risken att lagföras, i kombination med stöldgods som ger stor avkastning, har gjort bilbrott till en mycket lukrativ verksamhet för brottsnätverken.

Färre stölder i våra nordiska grannländer

– Den här utvecklingen är inte acceptabel. I vårt grannland Norge har lagstiftningen en ”maffiaparagraf”, i syfte att komma åt organiserad brottslighet. Brott som kan knytas till organiserad brottslighet ska automatiskt bestraffas dubbelt. Antalet bilstölder i Sverige är 10 gånger högre än i Norge. Det är ingen slump, säger Ann Hassel Tano.

Även i Finland är bil- och bildelsstölder betydligt färre än i Sverige, vilket enligt Ifs rapport skulle kunna förklaras med landets relativt hårda gränsbevakning. En annan möjlig förklaring kan vara Finlands hårdare strafflagstiftning.

Högre prioritet

If har tagit initiativ till en årlig rapport om den svenska bilbrottsligheten som lanseras i dag. I rapporten presenteras även förslag på konkreta åtgärder för att komma tillrätta med stölderna.

Några av förslagen är att ge bilbrotten högre prioritet eftersom det oftast ligger organiserad brottslighet bakom stölderna. Ett annat är att ge tullen bättre möjligheter att hålla kvar misstänkt stöldgods och misstänkta brottslingar, och utöka polisens resurser att hantera kontroller vid utresor och göra stickprovskontroller.

– Stöldligorna har valt Sverige för att risken att åka fast är låg och konsekvenserna milda. Genom att förändra riskkalkylen kan vi minska Sveriges attraktionskraft för den organiserade brottsligheten, säger Ann Hassel Tano.

 

 

 Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99 kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading


Bil- och bildelsstölder är ett stort problem. De flesta känner säkert någon som blivit bestulen på sin bil eller delar av den. Foto: Försäkringsbolaget If
Bil- och bildelsstölder är ett stort problem. De flesta känner säkert någon som blivit bestulen på sin bil eller delar av den. Foto: Försäkringsbolaget If
Inrikes

Sverige unikt utsatt för internationella ligor som stjäl bilar och bildelar

Lotta Svedin

Förra året ökade antalet katalysatorstölder från svenska bilar med 4 300 procent, uppger försäkringsbolaget If. En ökning som har fortsatt spikrakt uppåt även i år. 

Enligt Polisens nationella operativa avdelning, NOA, kan internationell organiserad brottslighet ligga bakom 90 procent av stölderna.

Sedan 2010 har antalet bil- och bildelsstölder överlag minskat men 2020 skedde en markant ökning av stölderna. Det är framförallt bilarnas katalysator som är eftertraktad av tjuvarna. Förra året ökade antalet katalysatorstölder med 4 300 procent och kurvan har fortsatt spikrakt uppåt under 2021. 

– Att stjäla katalysator, ratt eller strålkastare ur svenska bilar är praktiskt taget riskfritt. Bara 0,7 procent av bildelsstölderna leder till åtal, strafföreläggande eller åtalsunderlåtelse, säger Ann Hassel Tano, utredningschef på If i ett pressmeddelande.

Permanent närvaro

Bil- och bildelsstölderna är en del av den organiserade brottsligheten. Brottssyndikat med tillgång till teknisk utrustning som kan störa ut radiostyrda lås och sätta stöldskyddssystem ur funktion har etablerat en mer eller mindre permanent närvaro i landet.

Polisens nationella operativa avdelning (NOA) uppskattar att 90 procent av bil- och bildelsstölderna utförs av internationell organiserad brottslighet, skriver försäkringsbolaget. Den låga risken att lagföras, i kombination med stöldgods som ger stor avkastning, har gjort bilbrott till en mycket lukrativ verksamhet för brottsnätverken.

Färre stölder i våra nordiska grannländer

– Den här utvecklingen är inte acceptabel. I vårt grannland Norge har lagstiftningen en ”maffiaparagraf”, i syfte att komma åt organiserad brottslighet. Brott som kan knytas till organiserad brottslighet ska automatiskt bestraffas dubbelt. Antalet bilstölder i Sverige är 10 gånger högre än i Norge. Det är ingen slump, säger Ann Hassel Tano.

Även i Finland är bil- och bildelsstölder betydligt färre än i Sverige, vilket enligt Ifs rapport skulle kunna förklaras med landets relativt hårda gränsbevakning. En annan möjlig förklaring kan vara Finlands hårdare strafflagstiftning.

Högre prioritet

If har tagit initiativ till en årlig rapport om den svenska bilbrottsligheten som lanseras i dag. I rapporten presenteras även förslag på konkreta åtgärder för att komma tillrätta med stölderna.

Några av förslagen är att ge bilbrotten högre prioritet eftersom det oftast ligger organiserad brottslighet bakom stölderna. Ett annat är att ge tullen bättre möjligheter att hålla kvar misstänkt stöldgods och misstänkta brottslingar, och utöka polisens resurser att hantera kontroller vid utresor och göra stickprovskontroller.

– Stöldligorna har valt Sverige för att risken att åka fast är låg och konsekvenserna milda. Genom att förändra riskkalkylen kan vi minska Sveriges attraktionskraft för den organiserade brottsligheten, säger Ann Hassel Tano.

 

 

 Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99 kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024