loading
Enligt betalbolaget DIBS beräknas svenskarna handla för över 300 miljarder kronor på internet i år. Foto: Epoch Times-arkivbild
Enligt betalbolaget DIBS beräknas svenskarna handla för över 300 miljarder kronor på internet i år. Foto: Epoch Times-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Svenskar beräknas handla för över 300 miljarder kronor på internet

Epoch Times

Att köpa varor och tjänster på internet fortsätter att vara populärt. I år beräknas svenskarna spendera 310 miljarder kronor på näthandeln. Det är en ökning med nästan 16 procent jämfört med förra året. Det visar en undersökning som betalbolaget DIBS har gjort.

47 procent av den totala konsumtionen på internet utgörs av resor som exempelvis flygbiljetter, tågbiljetter och hotellbokningar.

Varor – näst största kategorin

– Det är en återigen stark ökning som visar att e-handeln har blivit en naturlig del av vardagen i Sverige. Det är numera enkel rutin att handla på nätet och mognadsgraden är ganska hög i alla åldrar, till och med bland de äldsta har fyra av fem handlat på nätet under en tremånadersperiod, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS, i ett pressmeddelande.

Vi köper varor på nätet för 116 miljarder kronor. Konsumtion av olika fysiska produkter är därmed den andra största kategorin (37 procent). Det är en ökning med sju procent jämfört med 2018.

Den kategori som omsätter mest är fortfarande kläder, skor och accessoarer. Men även byggvaror, barnprodukter och matvaror ökar. En stor andel av svenskarna handlar också kropps- och hälsoprodukter på internet.

Ändrade vanor

Även köp av tjänster på nätet har ökat som exempelvis betalning av annonskostnader, biljetter, parkering, försäkringar, undervisning och kurser. Det rör sig om en ökning med nio procent jämfört med förra året.

– Konsumenternas ändrade vanor – storkonsumenterna handlar till exempel på nätet över 100 gånger per år – gör att vissa fysiska butiker får det tufft, säger Patrik Müller.

I undersökningen tillfrågades 2 000 svenskar hur mycket de har spenderat på internet inom olika kategorier under tre månader. Beloppet har sedan extrapolerats för att få fram en beräknad konsumtion på nätet för hela året.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Enligt betalbolaget DIBS beräknas svenskarna handla för över 300 miljarder kronor på internet i år. Foto: Epoch Times-arkivbild
Enligt betalbolaget DIBS beräknas svenskarna handla för över 300 miljarder kronor på internet i år. Foto: Epoch Times-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Svenskar beräknas handla för över 300 miljarder kronor på internet

Epoch Times

Att köpa varor och tjänster på internet fortsätter att vara populärt. I år beräknas svenskarna spendera 310 miljarder kronor på näthandeln. Det är en ökning med nästan 16 procent jämfört med förra året. Det visar en undersökning som betalbolaget DIBS har gjort.

47 procent av den totala konsumtionen på internet utgörs av resor som exempelvis flygbiljetter, tågbiljetter och hotellbokningar.

Varor – näst största kategorin

– Det är en återigen stark ökning som visar att e-handeln har blivit en naturlig del av vardagen i Sverige. Det är numera enkel rutin att handla på nätet och mognadsgraden är ganska hög i alla åldrar, till och med bland de äldsta har fyra av fem handlat på nätet under en tremånadersperiod, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS, i ett pressmeddelande.

Vi köper varor på nätet för 116 miljarder kronor. Konsumtion av olika fysiska produkter är därmed den andra största kategorin (37 procent). Det är en ökning med sju procent jämfört med 2018.

Den kategori som omsätter mest är fortfarande kläder, skor och accessoarer. Men även byggvaror, barnprodukter och matvaror ökar. En stor andel av svenskarna handlar också kropps- och hälsoprodukter på internet.

Ändrade vanor

Även köp av tjänster på nätet har ökat som exempelvis betalning av annonskostnader, biljetter, parkering, försäkringar, undervisning och kurser. Det rör sig om en ökning med nio procent jämfört med förra året.

– Konsumenternas ändrade vanor – storkonsumenterna handlar till exempel på nätet över 100 gånger per år – gör att vissa fysiska butiker får det tufft, säger Patrik Müller.

I undersökningen tillfrågades 2 000 svenskar hur mycket de har spenderat på internet inom olika kategorier under tre månader. Beloppet har sedan extrapolerats för att få fram en beräknad konsumtion på nätet för hela året.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024