Skärpta regler ska göra det säkrare att betala med kort från och med nästa vecka. Svenska Bankföreningen varnar nu för att handlare och banker inte hunnit förbereda sig, och risken är att en del köp inte går igenom.
Den 14 september ändras reglerna i EU:s betaltjänstdirektiv. Syftet med ändringarna är att göra kortbetalningar säkrare och minska risken för bedrägerier inom unionen.
De nya reglerna kommer framför allt att påverka hur betalningar görs på nätet.
– Det kommer inte längre att vara möjligt att endast ange dina kortuppgifter och säkerhetskoden på kortets baksida. Du kommer att behöva göra något ytterligare för att visa att du är du, säger Lars Rutberg, betalningsansvarig på Bankföreningen.
Till exempel kan du behöva identifiera dig genom mobilt bank-id, säkerhetsdosa eller pin-kod.
Betalningar kan nekas
I de fall en butik eller nätbutik inte följer de nya reglerna kan betalningar komma att nekas, förklarar Lars Rutberg.
– Transaktioner online där man inte har lösningen med säker kundverifiering, så kallat 3D-secure, kan komma att stoppas. Gissningsvis kan det bli upp emot 25-30 procents transaktioner som inte kan genomföras.
Vid betalningar i fysiska butiker kan du oftare bli ombedd att uppge din pin-kod, samma gäller vid kontaktlösa betalningar där du "blippar" ditt kort i en butiksterminal.
– Om du tidigare har skrivit under ett kvitto och legitimerat dig själv, för att du till exempel inte kommer i håg din kod, kan du framöver bli nekad och tvingas uppge pin-koden.
Kan bli problematiskt
Även om en ganska liten procent av den totala mängden transaktioner görs helt utan pin-kod är det bekymmersamt, menar Lars Rutberg.
– Det är fortfarande en del som väljer att göra sina betalningar utan kod, som kommer att undra över vad som egentligen gäller.
Han hoppas att banker ser till att informera handlare och kunder om vad som gäller.
– Vi hoppas även att bankerna väljer att göra likadant, annars kan det bli problematiskt.
Krångligt vid prenumerationer
För den som har pågående prenumerationstjänst som drar pengar varje månad händer sannolikt ingenting.
– EU har något som kallas för en grandfathering-regel, vilket innebär att man utgår ifrån att man lämnat ett korrekt medgivande, förklarar Patrik Müller, e-handelsexpert på betalbolaget Dibs.
För tecknandet av nya prenumerationer kommer kraven däremot skärpas. I fortsättningen krävs det att man använder sig en stark kundverifiering, och att följande transaktioner är på samma belopp.
– Men många aktörer använder redan det här på rätt sätt. Vi i Sverige ligger långt före andra länder, och lyder reglerna som sätts upp. Så är ofta inte fallet i andra länder.
För tjänster där beloppen skiljer sig från månad till månad, till exempel parkeringsappar, kan det däremot bli lite krångligare.
– Det gäller även för exempelvis bokningssidor där man bokar hotell eller resor. Det finns nog ett antal aktörer som behöver fundera.
Skjuts upp i flera länder
Flera länder i Europa har fått tillstånd att skjuta upp införandet av ändringarna med hänvisning till att marknaden behöver tid att förbereda sig.
– I ett tiotal länder har finansinspektioner gått med på det här. I England har man gett marknaden 18 månader att förbereda sig, även i Italien, Norge, Österrike, säger Lars Rutberg.
I Sverige har Finansinspektionen däremot gett beskedet att myndigheten inte är beredd att ge någon övergångstid. Ändringarna börjar därför gälla från och med den 14 september.
Patrik Müller ser det som problematiskt att vissa länder fått skjuta på införandet av ändringarna, andra inte.
– Att en lagstiftning tillämpas vid olika tidpunkter i olika länder känns inte i linje med hur EU bör fungera. Risken är att det blir snedvriden konkurrens mellan länder och aktörer i Europa om man inte behöver förhålla sig till samma regler.
(Fanny Hällegårdh/TT)