loading
Svenska institutet får hård kritik efter att man på sin hemsida marknadsför Sverige som ett bidragsland. Foto: Skärmdump/Sweden.se
Svenska institutet får hård kritik efter att man på sin hemsida marknadsför Sverige som ett bidragsland. Foto: Skärmdump/Sweden.se
Inrikes

Svensk myndighet marknadsför Sverige som generöst bidragsland

Epoch Times

Statliga Svenska institutets hemsida, sweden.se, marknadsför Sverige som ett generöst bidragsland. Det har lett till hård kritik, rapporterar TV4.

Hemsidan, som finns på flera språk, däribland ryska och arabiska, upplyser bland annat att Sverige har världens längst betalda föräldraledighet. Det står att läsa att familjer som har sex barn varje månad kan få 7 500 kronor i barnbidrag plus 4 250 kronor i månaden i flerbarnstillägg.

På hemsidan går det också att läsa att svensk sjukvård är nästan gratis och personer som har fått avslag på sin asylansökan och gömmer sig i landet har rätt till vård och tandvård. Vidare upplyser man att funktionsnedsatta kan få assistans dygnet runt och även bidrag till bil.

– Alltså, att vi försöker berätta och informera om att Sverige är ett välfärdsland, det har jag inga problem med att skriva under på. Utan vi har ett system som väcker intresse, säger Per-Arne Wikström, chef över Sverigekommunikation på Svenska institutet, till tv-kanalen.

Svenska institutets marknadsföring på hemsidan har väckt hård kritik. Moderaternas partiledare, Ulf Kristersson, säger till TV4 att man på detta sätt sänder ut fel signaler.

– Men det är ju helt orimligt. Om man uttryckligen berättar att man kan få väldigt mycket pengar om man har många barn. Om man berättar vilka förmåner man har om man stannar kvar i landet illegalt. Då skickar man helt enkelt fel signaler om vad Sverige bör vara. Och det borde regeringen ta ansvar för.

Utrikeshandelsminister Anna Hallberg (S) är också kritisk. Hon säger till TV4 att det är fel att locka hit människor på grund av Sveriges välfärd. Hon ska nu boka ett möte med ansvarige på Svenska institutet.

Elisabeth Svantesson, ekonomiskpolitisk talesperson för Moderaterna, skriver på Twitter angående nyheten att det är ”sanslöst”.

"Regeringens egen myndighet marknadsför alltså Sverige utomlands som ett generöst bidragsland. Allt för att locka fler till Sverige."

Myndigheten har tidigare fått kritik för att man vinklar uppgifter om lägesbilden av Sverige. Institutet fick också hård kritik våren 2017 då det visade sig att man på sitt officiella Twitter-konto blockerade över 14 000 Twitter-konton med syftet att motverka hat på internet. Journalisten Magda Gad och Israels ambassadör Isaac Backman var några av dem som blockerades.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Svenska institutet får hård kritik efter att man på sin hemsida marknadsför Sverige som ett bidragsland. Foto: Skärmdump/Sweden.se
Svenska institutet får hård kritik efter att man på sin hemsida marknadsför Sverige som ett bidragsland. Foto: Skärmdump/Sweden.se
Inrikes

Svensk myndighet marknadsför Sverige som generöst bidragsland

Epoch Times

Statliga Svenska institutets hemsida, sweden.se, marknadsför Sverige som ett generöst bidragsland. Det har lett till hård kritik, rapporterar TV4.

Hemsidan, som finns på flera språk, däribland ryska och arabiska, upplyser bland annat att Sverige har världens längst betalda föräldraledighet. Det står att läsa att familjer som har sex barn varje månad kan få 7 500 kronor i barnbidrag plus 4 250 kronor i månaden i flerbarnstillägg.

På hemsidan går det också att läsa att svensk sjukvård är nästan gratis och personer som har fått avslag på sin asylansökan och gömmer sig i landet har rätt till vård och tandvård. Vidare upplyser man att funktionsnedsatta kan få assistans dygnet runt och även bidrag till bil.

– Alltså, att vi försöker berätta och informera om att Sverige är ett välfärdsland, det har jag inga problem med att skriva under på. Utan vi har ett system som väcker intresse, säger Per-Arne Wikström, chef över Sverigekommunikation på Svenska institutet, till tv-kanalen.

Svenska institutets marknadsföring på hemsidan har väckt hård kritik. Moderaternas partiledare, Ulf Kristersson, säger till TV4 att man på detta sätt sänder ut fel signaler.

– Men det är ju helt orimligt. Om man uttryckligen berättar att man kan få väldigt mycket pengar om man har många barn. Om man berättar vilka förmåner man har om man stannar kvar i landet illegalt. Då skickar man helt enkelt fel signaler om vad Sverige bör vara. Och det borde regeringen ta ansvar för.

Utrikeshandelsminister Anna Hallberg (S) är också kritisk. Hon säger till TV4 att det är fel att locka hit människor på grund av Sveriges välfärd. Hon ska nu boka ett möte med ansvarige på Svenska institutet.

Elisabeth Svantesson, ekonomiskpolitisk talesperson för Moderaterna, skriver på Twitter angående nyheten att det är ”sanslöst”.

"Regeringens egen myndighet marknadsför alltså Sverige utomlands som ett generöst bidragsland. Allt för att locka fler till Sverige."

Myndigheten har tidigare fått kritik för att man vinklar uppgifter om lägesbilden av Sverige. Institutet fick också hård kritik våren 2017 då det visade sig att man på sitt officiella Twitter-konto blockerade över 14 000 Twitter-konton med syftet att motverka hat på internet. Journalisten Magda Gad och Israels ambassadör Isaac Backman var några av dem som blockerades.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024