Studie: Fysisk träning kan vara en effektiv metod vid ångestsymtom
I en ny studie konstaterar en grupp forskare att fysisk träning kan öka chanserna till förbättrade symtom vad gäller ångest. Foto: Andy Choinski


Måttlig såväl som intensiv fysisk träning dämpar symtom vid ångest – det gäller även när sjukdomen är kronisk. Det visar en ny studie som en grupp forskare vid Göteborgs universitet har genomfört.

Studien är baserad på 286 patienter med ångestsyndrom. De rekryterades från primärvården i Göteborg och norra Halland. Hälften av dem hade levt med ångest i över tio år.

Patienterna deltog i antingen måttlig eller mer intensiv gruppträning under en 12-veckorsperiod. Resultaten visar att symtomen av ångest förbättrades påtagligt – även vid kroniska tillstånd, jämfört med en kontrollgrupp som fick råd om fysisk aktivitet enligt folkhälsorekommendationer.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 99 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill! Vill du även ha papperstidningen betalar du endast 19 kronor första månaden, 149 kronor därefter. Säg upp enkelt när du vill!