loading

En del av det kraschade planets landningsställ lyfts upp ur havet. Foto: Fauzy Chaniago/AP/TT-arkivbild
En del av det kraschade planets landningsställ lyfts upp ur havet. Foto: Fauzy Chaniago/AP/TT-arkivbild
Utrikes

Störtat plan borde aldrig ha lyft

Epoch Times

Lion Air-flygplanet som störtade i Indonesien den 29 oktober borde aldrig ha startat. Det slår landets transportsäkerhetsmyndighet fast i en första preliminär haverirapport.

Det kraschade flygplanet upplevde ett tekniskt problem vid en tidigare flygning mellan Denpasar och Jakarta. Piloten kunde landa planet som planerat. Planet borde däremot ha stannat på marken, enligt haveriutredarna.

– Enligt vår åsikt så var planet inte längre flygdugligt och borde inte ha fortsatt flyga, säger Nurcahyo Utomo, flygansvarig vid myndigheten i samband med att en första haverirapport presenteras.

Alla omkom

Samtliga 189 människor ombord omkom när planet störtade i havet och flygexperter har brottats med att kunna förklara varför ett av världens mest moderna och avancerade passagerarflygplan kraschade i gynnsamma flygförhållanden.

Utredarna har lyckats bärga en av planets så kallade svarta lådor, där flygdata lagras. Däremot har inte modulen för inspelning av rösterna i cockpit hittats.

Hittills har utredarna pekat på att planet hade problem med fartindikatorn under flygning och farhågor har lyfts om att flygbolaget, Lion Air, bara fortsatte använda planet trots upprepade problem dagarna före kraschen.

Boeing har kritiserats

Boeing har fått kritik för att företaget först efter olyckan gått ut med ett varningsmeddelande till piloter.

Där instrueras piloterna om hur de bör hantera felaktig information som en av planets viktigare sensorer skickar. Sensorn är avgörande för att hjälpa flygsystemet beräkna om flygplanets nos pekar rätt relativt till luftströmmarna. Utan korrekt information riskerar nosen att riktas för högt vilket kan göra att planet dyker.

(TT-AFP)

JT610

(TT)

Lions Airs flygning JT610 lyfte från Jakarta mot Pangkal Pinang på ön Bangka klockan 6.20 lokal tid (00.20 svensk tid) den 29 oktober. Planet störtade i havet bara minuter senare.

Två minuter efter start rapporterade piloten att det var problem med planet och bad om tillstånd att vända tillbaka. Klockan 6.32 var planet borta från radarn. Flygbevakningstjänsten Flightradar spårade planet och konstaterade att det försvunnit plötsligt över Javasjön, inte långt från kusten. Vittnen hade sett planet störta i havet, men inte hört någon explosion.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

En del av det kraschade planets landningsställ lyfts upp ur havet. Foto: Fauzy Chaniago/AP/TT-arkivbild
En del av det kraschade planets landningsställ lyfts upp ur havet. Foto: Fauzy Chaniago/AP/TT-arkivbild
Utrikes

Störtat plan borde aldrig ha lyft

Epoch Times

Lion Air-flygplanet som störtade i Indonesien den 29 oktober borde aldrig ha startat. Det slår landets transportsäkerhetsmyndighet fast i en första preliminär haverirapport.

Det kraschade flygplanet upplevde ett tekniskt problem vid en tidigare flygning mellan Denpasar och Jakarta. Piloten kunde landa planet som planerat. Planet borde däremot ha stannat på marken, enligt haveriutredarna.

– Enligt vår åsikt så var planet inte längre flygdugligt och borde inte ha fortsatt flyga, säger Nurcahyo Utomo, flygansvarig vid myndigheten i samband med att en första haverirapport presenteras.

Alla omkom

Samtliga 189 människor ombord omkom när planet störtade i havet och flygexperter har brottats med att kunna förklara varför ett av världens mest moderna och avancerade passagerarflygplan kraschade i gynnsamma flygförhållanden.

Utredarna har lyckats bärga en av planets så kallade svarta lådor, där flygdata lagras. Däremot har inte modulen för inspelning av rösterna i cockpit hittats.

Hittills har utredarna pekat på att planet hade problem med fartindikatorn under flygning och farhågor har lyfts om att flygbolaget, Lion Air, bara fortsatte använda planet trots upprepade problem dagarna före kraschen.

Boeing har kritiserats

Boeing har fått kritik för att företaget först efter olyckan gått ut med ett varningsmeddelande till piloter.

Där instrueras piloterna om hur de bör hantera felaktig information som en av planets viktigare sensorer skickar. Sensorn är avgörande för att hjälpa flygsystemet beräkna om flygplanets nos pekar rätt relativt till luftströmmarna. Utan korrekt information riskerar nosen att riktas för högt vilket kan göra att planet dyker.

(TT-AFP)

JT610

(TT)

Lions Airs flygning JT610 lyfte från Jakarta mot Pangkal Pinang på ön Bangka klockan 6.20 lokal tid (00.20 svensk tid) den 29 oktober. Planet störtade i havet bara minuter senare.

Två minuter efter start rapporterade piloten att det var problem med planet och bad om tillstånd att vända tillbaka. Klockan 6.32 var planet borta från radarn. Flygbevakningstjänsten Flightradar spårade planet och konstaterade att det försvunnit plötsligt över Javasjön, inte långt från kusten. Vittnen hade sett planet störta i havet, men inte hört någon explosion.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024